סין תעקוף השנה את ארה"ב במכירות כלי הרכב ותוביל את השוק

צפי כי מכירות כלי הרכב בסין יעלו ב-28% ויגיעו ל-12 מיליון כלי רכב לעומת 10.5 מיליון כלי רכב שימכרו בארה"ב ב-2009 ■ הגידול החד במכירות כלי הרכב בסין נובע מהורדת מיסים ומתן סובסידיות

צפי כי מכירות כלי הרכב בסין יעלו השנה ב-28%, כך עולה מדיווח של סוכנות התכנון הלאומי בסין, שיעור עלייה זה יספיק לסין לעקוף את ארה"ב כשוק כלי הרכב הגדול בעולם. המכירות בכל שנת 2009 בסין עשויות להגיע ל-12 מיליון כלי רכב, אמר צ'אן בין, מנהל בכיר במחלקת התיאום של ועדת הפיתוח והרפורמות הלאומית של סין בכנס בטיאנג'ין. על פי ההערכות המכירות של כלי הרכב בארה"ב יסתכמו השנה ב-10.5 מיליון לעומת מכירות של 13.2 בסיכום השנה שעברה בארה"ב, כך על פי נתוני ג'נרל מוטורס ופורד.

הגידול החד במכירות כלי הרכב בסין נובע מהורדת מיסים ומתן סובסידיות כחלק מתוכנית החילוץ הכוללת בהיקף של 586 מיליארד דולר עליה הכריזה הממשלה לצורך עידוד הפעילות הכלכלית בשוק המקומי, אשר הצליחה להגן על מדינת הענק מפני המיתון העולמי. זאת כאשר בארה"ב צנחו מכירות כלי הרכב ש-28% , מה שהביא לפשיטות הרגל של ג'נרל מוטורס וקרייזלר.

ג'נרל מוטורס היא יצרנית כלי הרכב הזרה הגדולה בסין ובשבוע שעבר העלתה החברה את ההערכות כי יעד המכירות הכולל במדינה יגיע ל-12 מיליון מכוניות. החברה האמריקנית הכפילה את מכירותיה באוגוסט ביחס למכירות של השנה שעברה.

"עדיין קיים ביקוש גדול לכלי רכב באיזורים הכפריים של סין" אמר האנליסט הסיני לי צ'ונבו והוסיף כי מכירות כלי הרכב עשויות לעלות על ההערכות הממשל ולהגיע ל-12.5 מיליון יחידות.

בשמונה החודשים הראשונים של השנה עלו המכירות של כלי רכב בסין מעל ל-8 מליון יחידות, כאשר שיעור המכירות של מכוניות פרטיות שונות ומכוניות ספורטיביות זינקו ב-71% ביולי והסתכמו ב-832.6 אלף יחידות. זאת, בעוד שבארה"ב ירדו המכירות בשמונת החודשים הראשונים ל-7.1 מיליון על רקע הקיצוצים בהוצאות בהם נוקטים האמריקניים על רקע המשבר הכלכלי והאבטלה הגואה. נציין כי בחודש אוגוסט הובילה תוכנית הממשל האמריקני "מזומן בתמורה לגרוטאה" לעלייה של 1% במכירות המכוניות בארה"ב, עלייה ראשונה במכירות מאז 2007.

"המחצית השניה של השנה תיהיה טובה אף יותר מהמחצית הראשונה של השנה, אנר האנליסט הסיני. הוא מצפי כי התמריצים הממשלתיים יתרחבו גם בשנה הבאה מאחר ש"הממשלה הבהירה כי עידוד תעשיית הרכב עדיין חשוב למדינה".