חיים רומנו עוזב את אל-על - יזכה למענק של 18 חודשי הסתגלות

(עדכון) - פוטר או התפטר? על-פי תנאי המענק פוטר רומנו מאל-על, אך הדבר היה בהסכמה ■ הסכם העבודה שלו אמור להסתיים במאי 2010 ■ גובה המענק - 750 אלף שקל

דירקטוריון אל על כונס הבוקר (א') לישיבה דחופה, שלא מן המניין. בסיום הישיבה פורסמה הודעה, לפיה החברה והמנכ"ל חיים רומנו הגיעו לידי הסכמה לפיה כהונתו של המנהל הכללי תסתיים על פי הודעה מוקדמת על ידי החברה של 18 חודשים, בהתאם להוראות הסכם העבודה האישי שביניהם".

הסכם העבודה של רומנו אמור להסתיים במאי 2010. על פי ההסכם, רומנו יהיה זכאי למענק של 18 חודשי הסתגלות, ואם יבקש לעזוב את תפקידו מרצונו יהיה זכאי למענק בגובה 6 חודשי הסתגלות בלבד. מכאן, שעל פי ההודעה לבורסה רומנו למעשה פוטר.

מאוחר יותר הודיעה החברה כי בגין תקופה זו רומנו יקבל תשלום חד פעמי בסך של 750 אלף שקל. בנוסף, אל על הבהירה כי לפי הסכם ההעסקה, רומנו זכאי למענק פרישה בסכום של משכורת חודשית אחת בגין כל שנת עבודה בחברה (כחמש שנים), בנוסף לשחרור כספי הגמל וביטוחי המנהלים העומדים לרשותו, וכן לתשלום מענק תלוי תוצאות בגין תקופה של 6 חודשים מתוך תקופת ההודעה המוקדמת. כמו כן, ועדת הביקורת והדירקטוריון של אל על החליטה כי רומנו יהיה זכאי לזכויות בכרטיסי טיסה, כמקובל בחברה למנהל הפורש בדרגה ובוותק של המנכ"ל.

לפי מידע שהגיע ל"גלובס", בשבועות האחרונים ניהל רומנו מגעים עם הנהלת החברה על תנאיו עם חידוש החוזה במאי 2010, אולם הצדדים לא הגיעו לעמק השווה. עקב כך הוחלט להודיע על הפסקת כהונתו של רומנו ולהעניק לו את תנאי הפרישה המשופרים. גורמים מקורבים לרומנו טענו היום שלמרות העובדה שעל פניו על פי תנאי החוזה נראה כאילו הוא פוטר, המהלך נעשה בהסכמה. לדבריהם ביחסי עבודה מקובל במקרים מסוימים לאפשר לאדם לפרוש בתנאי פיטורין, וכך נעשה גם הפעם.

בישיבת הדירקטוריון שנערכה הבוקר לא נידונו שמות של מועמדים פוטנציאליים להחלפת רומנו בתפקיד, אולם גורמים מקורבים לדירקטוריון העריכו כי המנכ"ל החדש לא יבוא משורות החברה. רומנו מחזיק ב-0.06% ממניות החברה.

במהלך שנות כהונתו כמנכ"ל אל על הוביל רומנו, 55, את יישום התוכנית האסטרטגית אל על 2010, שתכליתה הגדלת המכירות ושיפור הרווחיות באמצעות הצערת צי המטוסים; שדרוג מחלקת העסקים, במטרה להגדיל את נתח השוק בתנועה העסקית ובקרב נוסעי הפרימיום האחרים; וגידול משמעותי במכירה הישירה של כרטיסי טיסה באמצעות האינטרנט והמוקד הטלפוני .

בשבועות האחרונים מאז רכישת פרטנר ע"י אילן בן דב הועלו סברות כי רומנו, שכיהן בעבר כסמנכ"ל החברה, ועמיקם כהן, שכיהן בעבר כמנכ"ל פרטנר ומשמש כיום כיו"ר דירקטוריון אל על, יעזבו את אל על ויחזרו לפרטנר.

עם זאת, בסביבתו של אילן בן דב דחו הבוקר את השמועות. לדברי מקורבים לבן דב, לא צפויים שינוייים בהנהלת החברה ואין כל מגעים בין רומנו לבין בן דב בנושא.

יו"ר נציגות העובדים, יוסי לוי, אמר הבוקר ל"גלובס": "יחסי הוועד והמנכ"ל בתקופה האחרונה הכבידו על העבודה בחברה. קשה לנו, כנציגי עובדים, להתנהל במערכת כל כך גדולה ומורכבת, כשבכל רגע נתון יש איומים על עובדים. כבר עברנו במהלך השנים מכשלות רבות, אבל ההנהלה בראשותו של רומנו לא עמדה בהבטחות שלה. הנהלה חתמה בנובמבר 2008 על הסכם עבודה, ובפברואר רומנו החליט פתאום לבצע תהליכי התייעלות, ביקש לקצץ בתנאים ואיים לפטר עובדים".

יצויין כי מהדוחות הרבעוניים שהציגה אל על רק לפני כשבועיים עלה כי החברה רשמה הפסד של 19.7 מיליון דולר, עלייה של 55% בהשוואה להפסד של 12.7 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. באל-על סיימו את הרבעון עם תזרים מזומנים מפעילות שוטפת בסך 41 מיליון דולר, בהשוואה לתזרים של 68 מיליון דולר ברבעון השני של 2008.

ברבעון ירד ערכו של הציוד הקבוע של החברה, הכולל בעיקר מטוסים ומנועים, על פי המחירונים המקובלים. כתוצאה מכך חרגה החברה מהקובננטס להם התחייבה מול הבנקים המלווים לה, ובשל כך העמידה ביטחונות נוספים כדי לחזור לתנאי ההלוואה שנקבעו.