חברת החשמל: "אם לא נפתח ההסכם נפסיד מאות מיליוני ש'"

חוות הדעת הייתה אחד הגורמים המרכזיים שהביאו לאישור ייקור חוזה הגז עם EMG בדירקטוריון ■ זאת למרות ההתנגדות שהייתה למספר דירקטורים לפתיחת ההסכם ■ החתימה דירקטורים על כתבי סודיות

בחברת החשמל מסרבים מאז השבוע שעבר למסור פרטים אודות פתיחת הסכם הגז עם מצרים. אולם ל"גלובס" נודע, כי בדיון המכריע בדירקטוריון הנהלת החברה הציגה חוות דעת כלכלית לפיו העלות האלטרנטיבית של ביטול הסכם הגז עם הספקית המצרית EMG, בה שותף יוסי מימן, תהיה גבוהה יותר מאשר פתיחת ההסכם והעלאת המחיר.

חוות הדעת קבעה כי אם החברה לא תפתח את החוזה (ודה פקטו תביא לביטולו) היא תפסיד מאות מיליוני שקלים בשנה מאחר ותידרש להשתמש בסולר יקר לייצור חשמל במקום גז טבעי.

להערכת החברה, הגז הישראלי לא יוכל לספק את מלוא הכמויות הנדרשות בשנים הקרובות. זאת למרות שבאחרונה נחתם חוזה חדש עם ים תטיס להגדלת כמות הגז עד 2013.

חוות הדעת הייתה אחד הגורמים המרכזיים שהביאו לאישור ייקור חוזה הגז עם EMG בדירקטוריון. זאת למרות ההתנגדות שהייתה למספר דירקטורים לפתיחת ההסכם. יצוין כי החברה החתימה את הדירקטורים על כתבי סודיות על מנת שלא ידלפו פרטים מסחריים אודות ההסכם המתוקן.

הממשלה צריכה לאשר ההסכם

כזכור, דירקטוריון חברת החשמל אישר בשבוע שעבר את תיקון הסכם הגז עם EMG, זאת למרות התנגדות ספקית הגז הטבעי ים תטיס שבשליטת קבוצת דלק ונובל אנרג'י, שטענה כי מדובר באפליה לרעה.

כפי שנחשף בעבר ב"גלובס", במסגרת העסקה צפוי ייקור של 40%-50% במחיר הגז לרמה של 4-4.25 דולר ליחידת גז, אך במקביל החברה תקטין את התחייבותה לרכישת הגז מהמצרים. ייקור חוזה הגז עם EMG ידרוש גם את אישור הממשלה שהיא בעלת המניות בחברת החשמל.

מחברת החשמל נמסר כי "החברה צרכה למעלה משני שליש מכמות הגז החוזית בהסכם שנחתם עם ים תטיס בשנת 2002. לאחרונה חתמה על הסכם לרכישת כמויות גז נוספות, שיספיקו לשימוש עד לתחילת אספקת הגז משדה תמר. ספק הגז הישראלי אינו ערוך לספק את מלוא כמויות הגז שצורכות תחנות הכוח של החברה. אי היכולת לספק כמויות אלו, תוך הפסקת השימוש בגז מצרי, יגרמו כאמור לשימוש מוגבר בדלקים יקרים ומזהמים יותר, שיגרמו לעלייה בתעריף החשמל".