לחץ אמריקני להסיר את הגבלות הייבוא של רכב אמריקני לישראל

האמריקנים דורשים מישראל, בין השאר, את פתיחת הייבוא לכלי רכב של מותגים יפנים וקוריאניים שמיוצרים בארצות הברית ■ דרישה גם לבטל את התקנה המחייבת להחליף את הפנסים האמריקנים לפנסים בתקן אירופי

ממשלת ארצות הברית מתכוונת ללחוץ על ישראל להסיר חסמי ייבוא קיימים שמקשים כיום על ייבוא סדיר של כלי רכב מארצות הברית. ל"גלובס" נודע כי הנושא צפוי לעלות בדיונים שיתקיימו בקרוב בין פקידים אמריקניים לאנשי משרד התחבורה והתמ"ת.

לטענת האמריקנים קיימות כיום בתקנות הייבוא שורה של הפרות של הסכמי הסחר החופשי בין ישראל לארצות הברית בתחום הרכב. אחת הטענות המרכזיות היא נגד התקנה, האוסרת ייבוא של כלי רכב של יצרנים לא אמריקניים, שמייצרים את כלי רכבם בארצות הברית.

הכוונה היא לכלי רכב של חברות דוגמת טויוטה, הונדה ויונדאי, שכיום ניתן לייבא אותם לישראל רק ממדינות הייצור המקוריות שלהם או מאירופה. לטענת האמריקנים התקנה הזו מגבילה משמעותית את היקפי הייבוא של רכב אמריקני לישראל.

סוגיה נוספת שצפויה לעלות בדיונים, היא ביטול התקנה המחייבת להחליף את הפנסים של כל רכב המיובא בארצות הברית לפנסים בתקן אירופי. האמריקנים טוענים כי זוהי תקנה מיושנת, שחוסמת את הייבוא של דגמי רכב שונים. האמריקנים טוענים כי הדרישות שבבסיס התקנה אינן תקפות כיום.

נושאים נוספים שצפויים לעלות הן דרישות מכבידות שקיימות בישראל על סימון חלפים מתוצרת ארצות הברית ושינוי במיסוי של כלי רכב של יצרנים אמריקניים שמיוצרים מחוץ לארצות הברית. כיום, למשל, מוטל מכס של 7% על כלי רכב של שברולט שמיובאים מקוריאה למרות שהאמריקנים טוענים כי בעידן הייצור הגלובאלי למיקום המפעל אין השפעה על הסכמי סחר.

גורמים בענף הרכב אמרו כי חלק מהנושאים עלו בעבר בדיוני סחר מול ארה"ב אולם בעיתוי הנוכחי הם עשויים להניב פירות. חלק מהדרישות של האמריקנים כלולים בחוק ההסדרים, אולם לא נקבע לוח זמנים ליישום התקנות.