רומנו הרוויח באל-על 40 מיליון שקל ב-4.5 שנים - והמניה? צללה 77% במקביל

מניית אל-על ידעה בעיקר את הדרך מטה במהלך שנות כהונתו של רומנו ■ רומנו הצליח להתעשר ויצר ערך רב לעצמו, כשהוא משמיד ערך רב לציבור המשקיעים ■ לרומנו יש אחזקה בחברה ששווייה כ-200 אלף שקל

פרישתו של חיים רומנו מאל על מצטרפת לשורה של מנכ"לים שעזבו בחודשים האחרונים: ארז ויגודמן שעזב את שטראוס גרופ ושל חיים שני שעזב את נייס. רומנו, שעוזב את אל על לאחר ארבע וחצי שנים בתפקיד, צבר במהלך תקופה זו, עלויות שכר של 31.4 מיליון שקל (עלויות שכללו אך ורק מרכיבי מזומן ולא כללו שווי של אופציות "על הנייר").

אך מבדיקת "גלובס" עולה כי לא בזה מסתכמת חבילת התגמולים שהעניקה לו משפחת בורוביץ', בעלי השליטה בחברה.

40 מיליון שקל ב-4.5 שנים

ראשית, לרומנו יש אחזקה מינורית בחברה ששווייה כ-200 אלף שקל. שנית, אם לוקחים בחשבון את עלויות שכרו במהלך השנה הנוכחית, מדובר בתוספת של מיליוני שקלים בודדים (עלות שכר כפי שמוגדרת בידי החברה ומורכבת בעיקר משכר בסיס ובונוסים מבוססי ביצועים).

שלישית, אם מוסיפים לכך את פיצויי הפרישה שיקבל (משכורת חודשית כפול מספר שנות כהונה) ו/או מענק פרישה שיוענק לו (כך לפי הסכם ההעסקה), ניתן להעריך כי ההון שצבר רומנו מגיע לכ-40 מיליון שקל.

במקרה או שלא, רומנו לא הצליח "לעשות לביתו" דרך הקצאת אופציות ו/או מניות של החברה. עם כניסתו לתפקיד, הוענקו לרומנו "מניות פאנטום", שאמורות היו להעניק לו את הזכות לקבל בגין כל מניית פאנטום אחת סכום השווה לעלייה בשווייה של מניה רגילה אחת לעומת מחיר בסיס של 220.98 שקל.

שנה וחצי לאחר כניסתו לתפקיד, ויתר רומנו על ההקצאה לעיל מתוך רצון "להעניק דוגמה אישית ולתרום להתייעלות החברה".

התייעלות או לא, גם אם רומנו לא היה מוותר על המניות הללו, לא בטוח שהוא היה מרוויח מהן משהו. מניית אל על ידעה בעיקר את הדרך מטה במהלך שנות כהונתו של רומנו (תשואה שלילית של 77% ריאלית), ולכן מניות הפאנטום שהוענקו לו היו נותרות הרחק "מחוץ לכסף".

במילים אחרות, כשמניית חברת אל על התרסקה (עוד הרבה לפני ששוק ההון המקומי החל לגלם את משבר האשראי העולמי) רומנו הצליח להתעשר, ויצר ערך רב לעצמו כשהוא משמיד ערך רב לציבור המשקיעים.