האם ה-VIX יעלה החל מיום שלישי הקרוב לאחר ה"לייבור דיי"?

היסטורית, מבחינה סטטיסטית, אחרי "יום העבודה" משקיעים מתחילים לחזור לשוק ■ "ישנם עדיין סכומי כסף גדולים שמחכים בשוליים משום שאנשים עדיין לא מאמינים שהראלי האחרון אמיתי", מסר פעיל שוק

ביום ב' השבוע אין מסחר בוול סטריט. הסיבה? "לייבור דיי" (Labor Day) - "יום העבודה". היסטורית, מבחינה סטטיסטית, אחרי "יום העבודה" משקיעים מתחילים לחזור לשוק. חופשת הקיץ הארוכה, אשר לרוב מתארכת עד לאחר "יום העבודה", גורמת למחזורי המסחר להיות דלילים (והם אכן היו כאלה באוגוסט השנה בוול סטריט). אחרי החזרה לעבודה, המשקיעים חוזרים וכספם עימם. מחזורי המסחר אולי יעלו אבל לאן פני השווקים?

לרוב, מחזורי מסחר גבוהים מרמזים על "בטחון בשוק" או "שוק טוב". הפעם הדבר בכלל לא בטוח: הראלי החצי שנתי שהחל במארס השנה צריך להתחיל להיתמך בנתוני מאקרו חיוביים, שנראים עד כה, במקרה הטוב, מעורבים. השווקים צופים פני עתיד ואם לא "יתדלקו" אותם בנתונים טובים ל"תקווה חדשה", הם יגוועו, כלומר יירדו.

"ישנם עדיין סכומי כסף גדולים שמחכים בשוליים משום שאנשים עדיין לא מאמינים שהראלי האחרון אמיתי", כך אומר דון ברטרנד, סגן נשיא ב-"WealthTrust-Arizona". "המחזורים והתנודתיות היו נמוכים הקיץ. אם מחזורי המסחר יגברו, אני חושב שגם התנודתיות תקפוץ", הוסיף ברטרנד.

בנוגע למשקיעים הקטנים יש לברטרנד תובנה מעניינת: "אנשים עדיין 'מתים מפחד'. המשקיע הקטן הפסיד 'טונות' של כסף במשבר הנוכחי. אם עדיין נשאר להם כסף, הם בהחלט לא יחזירו אותו כל כך מהר לשוק".

עם זאת, יש לזכור כי הריבית על הקרנות הפדראליות נמוכה ברמה ההיסטורית בטווח של 0% עד 0.5% וכי האג"ח הממשלתיות הקצרות מספקות גם הן תשואה אפסית. לכן, כמויות הכסף, גם של אלה שנכוו במשבר (ולא חסרים כאלה), יצטרכו ללכת לאפיק השקעה כל שהוא. מצב כזה, של מחזורים גבוהים, אולי משום שאין ברירה אלא להיכנס לשוק, עם חוסר החלטיות, עלול לגרום לעלייה חדה בתנודתיות.

חזרה כזאת לשוק תוביל, כמעט בוודאות, לרכישת הגנות לשני הצדדים (עליות/ירידות חזקות), אשר יגנו על תיקי ההשקעות במקרה שהמשקיעים יתחילו לפעול מבחינה רגשית, כאשר הפחד ישתלט והתנודתיות תיגבר. אותה תנודתיות מובילה לדיון מעניין ב-VIX ("מדד הפחד").

כרגע, ה-VIX עומד על איזור 25 הנקודות, לאחר שנחתך ביותר מ-70% משערו בשיא המשבר. סוחרי האופציות קונים את ה-VIX לאוקטובר באיזור 31 נקודות - כל רמה מעל 30 מסמלת תנודתיות ופחד.

"הדאגה הגדולה ביותר שלי היא שאם המשקיע הקטן ייכנס עכשיו בפוזיציה לשוק, האם הוא מבין שהשוק יכול להוביל תיקון?", אמר מיכאל קרש, נשיא חברת השירותים הפיננסיים M.D. Kresh. "אני בהחלט מעדיף לראות אותם נכנסים לאט בתוך התיקון מאשר נכנסים לפאניקה כשהם כבר בשוק, והתיקון מתחיל", הוסיף קרש.

"אחרי עונת הדו"חות, התנודתיות עולה", אומר קווינסי קרוסבי, אסטרטג שוק ראשי בפרודנשייל פייננס. "בנקודות כאלה תמיד אפשר לקבל הפתעה למעלה או אכזבה למטה".

עוקבים אחר ה-VIX? - שימו לב לאיזור 30-31 נקודות ב"מדד הפחד".