בוקר טוב תעשייני ישראל

הגיעה העת להסביר למי שמבקש להקים "הגנות" בעצמכם, מדוע זה לא תמיד מעשי

כותרת הטור אינה מבטאת סרקאזם כלל וכלל. הגיע הזמן שהתעשייה תשמיע את קולה ותמחיש את הנזק האדיר שנגרם למשק. מזה זמן מה אני תוהה מדוע לא נשמע קולם של התעשיינים ונציגיהם, כאשר ברור לכל בר דעת הנזק האדיר שנגרם ועוד ייגרם לתעשייה ולכלכלה כתוצאה מפעלולי הספקולנטים העושים בשוק המט"ח המקומי ככל העולה על רוחם.

בתעשייה יודעים את נתוני האמת וראשיה לא נדבקו בזחיחות הדעת שפשטה בממשלה ובבנק ישראל עקב הנתונים שכה מחמיאים לכלכלת המדינה. אני חושב שנוצר כאן מומנטום מסוים בשבוע שעבר ועל התעשיינים ונציגיהם להמשיכו ולמנפו תוך הצגת נתוני אמת של פיטורים והעתקת קווים לחו"ל שאם לא כן קולם יגווע ומחאתם תיבלע בגל נוסף של טפיחות על שכם הכלכלה הישראלית מידי כל אנליסט של בנק זר.

התעשיינים ובמיוחד היצואנים, נתונים לביקורת נוקבת, חלקה לגיטימית אבל רובה חסרת כל בסיס סביר.

מדברים על מציאת שווקים חדשים, אולם מה הטעם לעשות זאת כשהשקל מתחזק כנגד כל המטבעות ומפחית את הכדאיות עקב עלותו הגבוהה של מוצר ישראלי?

מדברים על התייעלות - המושג המכבס את המלים "פיטורים" ו"קיצוצים" ומחפה על העברת קווי ייצור לחו"ל - זה מה שאנחנו באמת רוצים?

לאחרונה אני שוב שומע שהיצואנים אשמים בכך שלא הגנו על עצמם. כשהביקורת נשמעת מפיהם של הפוליטיקאים אני עוד מסוגל להבין. אולם כשהיא נשמעת מפי עמיתים למקצוע, כמדומני שהדבר גובל בחוסר הגינות.

למען הגילוי הנאות אזכיר שגם אני יועץ לחברות, ואם כולם יעשו הגנות כל הזמן תהיה לי פרנסה נהדרת. בפועל כולנו יודעים שהדבר בלתי אפשרי מסיבות רבות. אתן מספר דוגמאות מעשיות:

1. לא מעט חברות מכרו את תמורות היצוא העתידיות שלהן בתחילת הרבעון הרביעי של 2008 בשערים שבין 3.7-3.8. מנהלי כספים שנאלצו להסביר לדירקטריון חודש חודשיים אחריכן מדוע לא חיכו ומכרו דולרים ב-4.2, הרגישו לא בנוח והתקשו לשכנע להמשיך ולהגן.


2. חברה הגנה על עצמה לשנה שלמה. עברה שנה והיא נהנתה מההפרשים שכן הדולר נחלש. מה תעשה עכשיו? השער עדיין נמוך ופוגע אנושות ברווחיות. אף חברה לא יכולה לעמוד במצב של ירידות שערים לאורך זמן. בודדות החברות שיגנו על עצמן למספר שנים ובשוק הנוכחי תהא זו לדעתי טעות חמורה.


3. חברות רבות משתתפות במכרזים ארוכי טווח בהם הן נדרשות לעמוד במחיר שהציעו. פער הזמן בין הגשת ההצעה,הזכייה ואספקת המוצר יכול להגיע גם לתקופות של 3-5 שנים. הגנות מסובכות, יקרות ודורשות רמת בטחונות שמרבית החברות לא תוכלנה לספק לבנק.


4. דוגמא שסיפק לי יצואן היי-טק שאחראי על מספר אקזיטים מהמוצלחים בתעשייה: לאחר גיוס כסף לאחת החברות, צנח שער הדולר והוא נאלץ להסביר למשקיעים מדוע עליהם להוסיף כסף אם רוצים לעמוד בתכנית העסקית המתוכננת שכן העלויות השקליות לא השתנו אבל יש הרבה פחות שקלים בקופה.

בחברה פעילה אחרת תכנית העבודה לשנת 2009 חילקה את ההכנסות לפי 70% בדולר ו-30% ביורו. בפועל מכרה החברה 60% ממכירותיה השנה בליש"ט. על מה בדיוק היינו מגינים שאל אותי?

5. גם היום אני נמצא בקשר עם חשבים, בעיקר בתחום ההיי-טק שאין להם כל ספק בנחיצות הייעוץ וביצוע ההגנות אולם למגינת ליבם קרנות הגיוס ו/או הדירקטוריון שמושבו בארה"ב אינם מאפשרים שום פעילות מסוג זה.

האמנתי וטעיתי

האמינו לי שהדוגמאות הללו הן מה ששלפתי מזכרוני, על רגל אחת. תפיסת העולם שלי אומרת שלא צריך להגן כל הזמן ובכל מצב. יש לתכנן מדיניות חכמה ודינמית במיוחד בשוק כה דינמי אליו אנו חשופים.

לבוא ליצואן ולומר לו תגן על עצמך כל הזמן או למה לא מכרת כשהדולר הגיע ל-4.25 זה לא נכון ואף לא הוגן. להזכירכם, ברמות אלה יצאו כל בכירי בנק ישראל בהצהרות לגבי המשך מחויבותם ליצוא ולשקל חלש (כל עוד לא מדובר בהיחלשות עולמית של הדולר). מדוע שהיצואן לא יאמין להם? אני האמנתי וטעיתי.

סוף שבוע פרוע בשוק

המעשה באופציה האקזוטית שפקעה ביום ו', מדליק עוד נורת אזהרה. כמה נורות אדומות עוד צריכות להידלק עד מנת שקברניטנו יבינו שהשליטה בשוק אינה בידיהם. יש עוד אופציות כאלה שייפרעו החודש ובסכומים משמעותיים שיעודדו מהלכים דומים ואף דרמטיים יותר. לא לחינם פקעה האופציה ביום שישי אחה"צ.

מי שזוכר את המלצת ברקליס המקורית (קניית פוט 3.76 לשלושה חודשים), היא ניתנה בדיוק ב-4/6 ופקיעתה - הפלא ופלא, היתה ביום שישי שעבר. לא אלאה אתכם בטכניקה אולם הבנק שמכר להם את האופציה נאלץ להגן על עצמו למכור עוד ועוד דולרים ובכך ליבה עוד יותר את הבעירה.

האם היה כאן תכנון משותף של כמה בנקים זרים? כנראה שלא נדע לעולם, אבל זה ממש לא רלוונטי. המסקנה ברורה- אם רוצים להחזיר את השליטה לידיים כדאי לפעול ומהר כי אזלת היד שנחשפת כאן מדרבנת עוד ועוד שחקנים להצטרף למשחק.

אמרתי זאת לפני מספר חודשים והמספרים היום מדברים בעד עצמם. צריך להחליט-שוק חופשי הנשלט על ידי שחקנים העושים בו ככל העולה על רוחם או כלכלת ייצור ויצוא משגשגת. שניהם תחת קורת גג אחת לא ידורו.

  1. יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס.
  2. לקשר במייל Rika40@012.net.il
  3. אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי