גלעד ארדן: החברות הציבוריות יחויבו לדווח על סיכונים סביבתיים

השר להגנת הסביבה: "החל ממחצית שנת 2010 יידרשו החברות הציבוריות על-פי חוק לדווח לבורסה על סיכונים סביבתיים-חברתיים בהתנהלותן"

"פסגות החלה כבר לפני כמה חודשים לגבש עקרונות לבחינת סיכונים חברתיים וסביבתיים לטובת בחינת חברות לצורך השקעה. בנוסף, החברה ביקשה 8 עקרונות בנושא של הסדרי החוב, שהעיקרי בהם הוא ש"בעל שליטה יצטרך להזרים כספים לחברה שנזקקת להסדר אם הוא רוצה לשמור על השליטה" - כך אמר היום (ב') מנכ"ל פסגות, רועי ורמוס, בכנס השקעות אחראיות שהתקיים בבורסה לני"ע, ביוזמת האיחוד האירופי, המשרד להגנת הסביבה וארגון חיים וסביבה. לטענת ורמוס, פסגות לא תסכים להסדר חוב אם מדובר בפתרון נקודתי.

ידין ענתבי, הממונה על שוק ההון הרגולציה בישראל, אמר כי אין התייחסות מספקת לנושא הגנת הסביבה, וכי עד היום לא נעשה מספיק בנושא. לדבריו, השוק פה צעיר ויש לאמץ את התשתיות כדי שניתן יהיה להעריך סיכונים בצורה טובה. ענתבי העריך שבתוך כמה שנים יהיו בארץ תשתיות טובות להערכת סיכונים ולניהול השקעות ארוכות טווח.

המהפכה של ארדן: חברות יחויבו לדווח על סיכונים סביבתיים

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, אמר הבוקר במסגרת הכנס כי החל ממחצית שנת 2010 יידרשו החברות הציבוריות על-פי חוק לדווח לבורסה על סיכונים סביבתיים-חברתיים בהתנהלותן.

היוזמה נובעת מתוך התארגנות בעולם שנקראת PRI - Principles of Responsible Investments, במסגרתה חברים גופים מוסדיים שהבינו בעשור האחרון כי יש להטמיע סיכונים סביבתיים-חברתיים וכאלה הנוגעים לממשל תאגידי (ESG: environmental, social and corporate governance) במערך הבחינה של חברות המבקשות לגייס כספים.

בתחילה, התארגנו בעולם 19 גופים מוסדיים וניסחו שישה עקרונות המהווים סטנדרט לבחינת הסיכונים הללו (ראו מסגרת), וכיום כבר חתומים בהתארגנות הזו 580 ארגונים מוסדיים ברחבי העולם, המנהלים 18 טריליון דולר, שהם על-פי הערכות 10% מההון המנוהל בעולם.

בארץ אמנם ישנם גופים שמפרסמים דו"חות סביבתיים-חברתיים על-פי התארגנות וולנטרית שנקראת (GRI(Global Reporting Initiative. בין אלה נמצאים בנק לאומי, אגד, קבוצת שטראוס ואחרים. התארגנות זו נבעה מתוך הזרוע הסביבתית של האו"ם ונועדה לעודד חברות לדווח לציבור בשקיפות על התנהלותן בתחום החברתי-סביבתי. אולם, "יש דו"חות יפים אם יש יחצ"ן טוב", אמר על כך ארדן בראיון ל"גלובס", "אבל הם לא באמת נותנים תמונה לגבי הסיכונים הסביבתיים שנובעים מהפעילות של החברה".

לדבריו, "כל חברה מדווחת על-פי מה שנוח לה ולא על-פי סטנדרט מוסכם. צריך ליצור סטנדרטיזציה של דיווח כדי שניתן יהיה להשוות בין התנהלות של חברות שונות, להעריך את רמת הסיכונים שלהן באופן השוואתי וגם לעקוב באופן מהימן אחר התנהלות של אותה חברה לאורך שנים".

הנושא של השקעה אחראית נדון היום בכנס שהתקיים בבורסה לני"ע, במטרה להביאו למודעות בקרב הגופים המוסדיים המקומיים והחברות הציבוריות, ולהטמיע אותו במערכת ההתנהלות שלהם ובמערך השיקולים של ציבור המשקיעים.

החברות הציבוריות צפויות בעקבות היוזמה להשקיע עשרות ואפילו מאות מיליוני שקלים כדי להטמיע טכנולוגיות ומתקנים להפחתת זיהום הנובע מפעילותן, לייעול תצרוכת האנרגיה של המפעלים ולטיפול במים שמשמשים אותם.

על התוכנית בהרחבה - ראו ראיון עם השר ארדן במוסף הערב וכיסוי הכנס במוסף שוק ההון במהדורה המודפסת.