ענף הכרייה והמתכות מתאושש - צפי לגידול במיזוגים ורכישות

אילן שטרק מאוסקר גרוס ל"גלובס": "כתוצאה מהמשבר העולמי מספר העסקאות של רכישות ומיזוגים ברחבי העולם ירד - אם בגלל שהיקף המזומנים שברשות החברות ירד, ואם בשל כך שחברות מתקשות לגייס הון לצורך רכישות" ■ מחירי המתכות זינקו השנה ב-68%

המיזוגים והרכישות בענף הכרייה אשר הצטמצמו ב-50% בשנה האחרונה, צפויים להתאושש בתחילת 2010 לאור עליית מחירי המתכות וסימנים לסיומו של המשבר הכלכלי הקשה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה.

אילן שטרק, מנהל חדר המסחר באוסקר גרוס ישראל אמר ל"גלובס" כי "כתוצאה מהמשבר העולמי מספר העיסקות של רכישות ומיזוגים ברחבי העולם ירד אם כתוצאה מכך שלחברות ירד היקף המזומן שברשותם ואם מכך שחברות מתקשות לגייס הון לצורך רכישות".

"כמו כן בתקופות משבר חברות נוקטות בגישות מאוד שמרניות ומאוד זהירות ברכישות של חברות. כדי להבין את היקף הירידה במספר הרכישות והמיזוגים ברחבי העולם הרי שעד תחילת המשבר היו כ 2500 עיסקאות מדי חודש עם גודל עיסקה ממוצעת שנעה בין 150-200 מליון דולר וכיום בעת המשבר אנו רואים כ 1600 עיסקאות מדי חודש עם גודל עיסקה ממוצעת של 100-150 מליון דולר"

מחירי המתכות זינקו ב-68% מאז תחילת השנה, מה שעודד את בנק אוף אמריקה מריל לינץ', סטנדרד בנק ואחרים לתמוך ברכישות בסקטור הכרייה. המיזוגים והרכישות גדלו בכ-20% ברבעון הנוכחי, לעומת הרבעון הקודם.

חברת אלדורדו גולד וצ'יינה ינזו כואל מיינינג הסכימו על רכישת חברות מתחרות באוסטרליה - היצואנית הגדולה בעולם של עפרה ופחם.

"אנחנו צפויים לראות גידול בעסקאות בקרב ענקיות הכרייה כאשר חברות בגודל בינוני עשויות להתרחב", אמר אריק לילפורד, ראש חטיבת הכרייה בדלויט, בפרת', אוסטרליה. "לקראת סוף הרבעון הראשון של 2010, צפוי אקלים נוח יותר למיזוגים ורכישות בענף הכרייה".

"ההיסטוריה מלמדת אותנו כי למיזוגים ורכישות יש קשר הדוק לתנודות מחירים", אמר פיטר ריצ'רדסון, כלכלן ראשי לענייני מתכות במורגן סטנלי. "אין ספק - צפוי גידול במחזור המיזוגים והרכישות בענף המתכות".