צמיחה מהירה תפגע בבורסה

כיצד יסוגו בנקים מרכזיים וממשלות בעולם מהמדיניות המרחיבה שבה נקטו השנה

ערן פלג הוא מנהל קבוצת ייעוץ וניהול השקעות ב- KCPS

מחירי המניות עלו באופן משמעותי מהשפל בתחילת מרץ השנה. המחירים עלו בעקבות פעילות מוניטרית ופיסקלית אגרסיבית של בנקים מרכזיים וממשלות ברחבי העולם והתייצבות מסוימת בנתונים הכלכליים, אשר קודם לכן היו 'בנפילה חופשית'.

לאחר העליות, קיים חשש בקרב משקיעים חשש שהינו לגיטימי - כי ההתאוששות הכלכלית שתבוא לא תצדיק את הרמה הגבוהה יותר של מחירי המניות ואלו ייפלו חזרה. במקרה ומה שעתיד לבוא הוא נסיגה מחודשת בפעילות הכלכלית (קרי, צמיחה שלילית), סיכון זה הנו בהחלט ממשי.

אך גם צמיחה חזקה מדי יכולה להוות סיכון לשווקים. סביבה כזאת תביא לעלייה באינפלציה או בתחזית שתגיע, אשר תגרור העלאות ריבית ברחבי העולם. תסריט זה הנו רע עבור מניות, ולמעשה עבור נכסים פיננסיים רבים. בשבועות האחרונים, גבר השיח המקצועי והתקשורתי סביב שאלת 'אסטרטגיית היציאה' (Exit Strategy) - כיצד בנקים מרכזיים וממשלות ברחבי העולם יסוגו מהמדיניות המרחיבה מאוד בה נקטו בשנה החולפת?

באוגוסט קיבלנו הצגה מקדימה של העצבנות שיכולה ללוות תהליך הקטנת תמריצים כלכליים. בחודש זה, בנק ישראל העלה את הריבית ב-0.25% - אך, חשוב מכך, ירה את יריית הפתיחה במסע עתידי ארוך של צמצום מוניטרי. למעשה העלאת הריבית של בנק ישראל משכה תשומת לב גלובלית, הוא היה הראשון מבין הבנקים המרכזיים בעולם להעלות ריבית במחזור הריבית הנוכחי.

יותר מכך, חששות בקרב משקיעים כי השלטונות הסיניים יביאו לריסון במדיניות המוניטרית ובמדיניות האשראי שלחו את שוק המניות המקומי לירידות של למעלה מ-20%. לא ניתן להמעיט בחשיבות סין כגורם מרכזי בכלכלה ובשווקים הגלובליים. בסין גם ראינו את הסימנים הראשוניים להתאוששות הכלכלית הגלובלית בתחילת 2009.

גם בראיה היסטורית, ארוכת-טווח, תקופות של צמיחה חזקה מדי לא היו בהכרח תקופות טובות למניות בניגוד למה שנוטים רבים לחשוב. לשם דוגמא, בטבלה המצורפת, מקובצות תקופות בהן נרשמה צמיחה מהירה בכלכלה (צמיחה מהירה מוגדרת כאן כצמיחה העולה ב-2.5 נקודות אחוז על פוטנציאל הצמיחה ארוך-הטווח של המשק). ניתן לראות, כי במקרים רבים, התשואה על שוקי המניות היתה שלילית לעיתים, אף שלילית מאוד.

צמיחה מתונה, לא חזקה מדי, תאפשר לבנקים המרכזיים לוודא שהציפיות לאינפלציה יהיו תחת שליטה. צפיות לאינפלציה נמוכה תאפשרנה הותרת המדיניות המוניטרית המרחיבה (קרי, ריביות נמוכות), התומכת בפעילות הכלכלית ובמחירי הנכסים הפיננסיים, על כנה.

באנגלית נפוצה אמרה ולפיה יש להיות זהירים במשאלות ( ‘Be Careful What You Wish For’). צמיחה חזקה מדי עלולה לפגוע בשוק המניות. תמהיל של צמיחה מתונה עם המשך מדיניות מוניטרית תומכת עדיף בדרך כלל.

44

הנתונים נאספו ופורסמו במחקר של חברת BCA Research