פורום ה-G20 קבע כללים חדשים לפיקוח על המערכת הפיננסית

נשיא הבנק המרכזי האירופי: "ההסכם שנחתם בין המדינות הגדולות של העולם קובע סטנדרטים חדשים לרגולציה הבנקאות ופיקוח ברמה הגלובלית" ■ כללים הסופיים יינתנו עד סוף השנה

שרי האוצר של מדינות ה-G-20 נעלו פגישה שנערכה בסוף השבוע, בה הסכימו על מהלכים משותפים ומתואמים לפיקוח על המערכת הפיננסית העולמית.

על פי החלטת ה-G20, הבנקים יצטרכו להגדיל את יחס הלימות ההון ולהפריש יותר נכסים ככרית ביטחון נגד משבר פוטנציאלי - דבר שיגביל את יכולתם להעניק הלוואות בהתאם לכללים החדשים המוצעים על ידי הבנקים המרכזיים והרגולטורים שהשתתפו בפסגה.

המסגרת החדשה לפיקוח על הבנקים וניהול סיכונים נקבעה על ידי קבוצה של 20 בכירים פיננסיים שנפגשו ביום שבת כדי להתמודד עם דרישות ההון ולוודא שמוסדות פיננסיים מגדרים את עצמם טוב יותר מפני תהפוכות ומשברים כלכליים.

"ההסכם נחתם בין המדינות הגדולות של העולם והינו חשוב מאוד כי הוא קובע סטנדרטים חדשים לרגולציה הבנקאות ופיקוח ברמה הגלובלית", אמר נשיא הבנק המרכזי האירופי, ז'אן קלוד טרישה, העומד בראש ועדת באזל לפיקוח בנקאי.

הצעדים כוללים חוקים חדשים על דרישות ההון של הבנקים, והגבלת יחס המינוף אשר בסופו של דבר יהפכו לתקן גלובלי למינימום נזילות המימון.

הבנקאים הבכירים שמרכיבים את ועדת באזל הסכימו על עקרונות כלליים עבור תקופת המעבר, כולל הגבלת תשלומי דיבידנדים ובונוסים מוגזמים לבנקים, אופציות רכש ופיצויים.

ההסכמה החשובה ביותר קובעת כי כאשר המדינות המובילות תסיימנה את הנקיטה בצעדים ממריצים מיוחדים, הן תעשנה זאת בתיאום מראש בכדי למתן את אי היציבות והתנודתיות, תופעות אשר תתרחשנה בוודאי לכש"יגמלו" הממשלות את השווקים מעירוי הנזילות המתמיד ממנו הם נהנים כעת.

עם זאת, בפסגת ה-G20 התעוררו גם כמה חילוקי דעות. נראה כי עדיין לא התגבשה הסכמה כללית סביב ניסוחן של תקנות מסדירות חדשות לשווקים הפיננסיים - תקנות אשר עשויות למנוע הישנותו של משבר כלכלי דומה לזה אשר חווינו לאחרונה. בעתיד בנקאיים בכירים סבורים כי המדדים החדשים יקטינו באופן משמעותי הסיכוי לנזק כלכלי ולחץ כספי.