בנק ישראל: בעולם לא יעלו את הריביות עד אמצע השנה הבאה

כך עולה מהפרוטוקולים של בנק ישראל, שהחליט להעלות את הריבית במשק בספטמבר ב-0.25% ■ "החלטה זו מאזנת בין הצורך להחזיר את קצב האינפלציה לתוך תחום היעד - לבין הצורך להמשיך לתמוך בהתאוששות הפעילות בשוק"

היום פרסם בנק ישראל את הפרוטוקולים מוניטריים מדיוני הריבית לספטמבר, אז המליצו כל ארבעת חברי הפורום המצומצם של חברי ההנהלה בבנק ישראל לנגיד הבנק, פישר להעלות את הריבית. שלושה המליצו להעלות את הריבית ב-0.25% וחבר הנהלה אחד המליץ על העלאה של 0.5%.

בסיכום הדיון נגיד הבנק החליט להעלות את הריבית ב-0.25% ל-0.75%. "החלטה זו מאזנת בין הצורך להחזיר את קצב האינפלציה לתוך תחום היעד לבין הצורך להמשיך לתמוך בהתאוששות הפעילות בשוק".

המשתתפים התייחסו לכך שרמת הריבית הריאלית לטווח קצר בישראל היא בין הנמוכות בעולם המערבי. זאת, בעוד שבמרבית מדינות אלה האינפלציה צפויה נמוכה להיות בשנה הבאה.

בין הגורמים אשר תמכו בהעלאת הריבית מצוין בפרוטוקול כי בחודשים האחרונים היתה האינפלציה (בהסתכלות על 12 חודשים אחורנית) גבוהה מהגבול העליות של טווח יעד יציבות המחירים. חלק ניכר של הסטייה נבע מגורמים חד פעמיים (עליית מיסים, עליית המע"מ ועליית מחיר המים), אבל גם בניכוי גורמים אלה, האינפלציה היתה בקרבת הגבול העליון של היעד.

הנתונים לגבי הפעילות הריאלית שנוספו בתקופה האחרונה מחזקים את ההערכה כי ישנה תפנית בפעילות הריאלית, אם כי קיימת אי-ודאות רבה לגבי קצב הצמיחה הצפוי.

בבנק ישראל העריכו כי הריביות במשקים המובילים בעולם צפויות להישאר ללא שינוי עד אמצע השנה ואפילו עד אמצע השנה הבאה. אבל בניגוד למצב במשק הישראלי, צפויה במדינות אלה אינפלציה נמוכה השנה ובשנה הבאה.

[לאתר המט"ח][לאתר האג"ח]