לא מייצרת טרנדים, מובילה אותם

נוקיה מודעת לכוחה ומרשה לעצמה להודות בטעויות ולהעתיק טכנולוגיות מהמתחרות

אין חברות רבות בעולם התקשורת שמסוגלות להכתיב טרנדים כמו נוקיה. אפל היא אחת מאלה שכן מסוגלות, עם הברקות כמו מכשיר ה-iPhone, ששינה מהקצה אל הקצה את המודל הכלכלי של כל שוק התוכן הסלולרי.

אמנם, השינוי התפיסתי עדיין לא מורגש בישראל כי ה-iPhone עוד לא הושק כאן, אבל זה עוד יגיע - ואז המפעילות הסלולריות לא יוכלו להמשיך לאחוז את הלקוחות בגרונם. הלקוחות כבר לא יצטרכו להמשיך ולרכוש מהן תוכן סלולרי באופן בלעדי, דרך הברז שנקרא פורטל סלולרי.

לתוך הטרנד הזה שיצרה אפל, של ניתוק השליטה של המפעילות בתוכן ובאינטרנט הסלולרי, נכנסת נוקיה. בכנס נוקיה-וורלד השנתי שלה, שנערך בשטוטגרט שבגרמניה בשבוע שעבר, שטחה החברה את התובנות שלה. נוקיה מבינה שהיא לא יכולה לשלוט באופן בלעדי על ההברקות והטרנדים, אבל היא יכולה לנסות ולהשתלב בהם ולנכס אותם אליה בצורה חכמה.

השנה, מתברר, היא עשתה זאת כמו שאף חברה לא מסוגלת לעשות, אלא אם מדובר בחברה מובילת שוק כמוה, ושמה דגש על שירותים חדשים תוך שהיא מפסיקה להתמקד בהישגים ובפריצות-דרך טכנולוגיות. על-פי תפיסתה, הטכנולוגיה זמינה לכולם, אבל היתרון שלה הוא בזה שהיא יכולה להנחיל אותה במכה אחת למיליוני אנשים ברחבי העולם.

תלונה ותגובה

זו אחת היכולות המעניינות של נוקיה, להכתיב טרנדים גם כאשר היא עצמה לא חתומה עליהם. ויש לה עוד סוד אחד קטן - והוא היכולת להפיק לקחים.

יש מה ללמוד מכך שנשיא נוקיה, אולי פקה קלאסבו, מודה בשגיאות שהחברה עשתה בפני קהל של מאות בכירים בתעשייה מכל העולם.

לדוגמה, העובדה שהחברה השיקה את מכשיר הדגל שלה, ה-N97, כמעט שנה אחרי שהוכרז עליו רשמית בנוקיה-וורלד 2008. "זו היתה טעות", אמר קלאסבו בצורה מפורשת, "למדנו את הלקח, ומעתה והלאה לא יקרה מצב שבו החברה מכריזה על השקת מכשיר והוא לא בשוק בתוך שבועיים".

לחיזוק דבריו פירט האיש הבכיר יותר אחריו בחברה, הנסי ואניוקי, על התהליך שעוברת נוקיה באימוץ הביקורת שמופנית אליה והפקת הלקחים לגבי המכשירים שהיא משיקה.

גם ואניוקי נתן כדוגמה את מכשיר הדגל N97. נקודות התורפה של המכשיר, שהוא גדול ומסורבל וקשה להפעלה ביד אחת, תוקנו כעבור מספר חודשים בלבד. טענה נוספת היתה לגבי הזיכרון הפנימי של הטלפון (לא החיצוני, שעומד על 32 ג'יגה-ביט), שאינו מספיק ומאט את פעולתו. גם בעיה זו תוקנה בזמן שיא.

לגבי גודל המכשיר, החברה השיקה את N97 מיני - אותו המכשיר רק בגירסה קטנה וקומפקטית, שעובד עם זיכרון מוגדל ב-20% ומשנה את חוויית השימוש במכשיר.

בעיה אחת שלא טופלה עד הסוף וסביר להניח כי בעתיד הקרוב ייעשה מהלך לטפל בה, כפי שאמר ל"גלובס" יוהא קוקונן, בכיר שעסק בפיתוח ה-N97 - היא זמן הסוללה הקצר של המכשיר. קוקונן מבטיח כי גירסת תוכנה חדשה שתוטמע במכשיר, גם לאלה שכבר רכשו אותו, תאפשר חיי סוללה ארוכים יותר.

עם הפנים לחובבי הגאדג'טים

אחד הדברים המעניינים שהוצגו בכנס הוא הגישור שנוקיה עושה בדרך לשדרוג מערכת ההפעלה שלה, סימביאן. מערכת ההפעלה הזו היא קודש הקודשים של החברה, והיא מטפחת ומשקיעה בה כסף רב.

לקוחות נוקיה שהתרגלו למערכת ההפעלה שלה, לא ממהרים להחליף את המכשיר שלהם למכשיר אחר. נוקיה משתפת את הקהל בדרך שעברה עד לגירסת התוכנה החדשה של סימביאן, ומציינת כי היא עובדת על שדרוג שלה כך שתוכל לתמוך במכשירים החזקים שלה, שבהם היא צריכה כוח עיבוד ויכולות גרפיות גבוהות יותר. כך,היא מקווה להתמודד מול מערכות ההפעלה האחרות בשוק, כגון האנדרואיד.

לכן, בשלב זה, התקינה החברה במכשיר המתקדם והחזק ביותר הקיים היום בשוק, ה- N900, מערכת הפעלה אחרת - MAEMO מבית לינוקס, שמאפשרת לבעלי ה-N900 ביצועים מרחיקי-לכת.

למרות שמדובר בשני מכשירים שונים, שלכאורה מיועדים לאותו קהל של מאמצי טכנולוגיה מתקדמת וחובבי גאדג'טים מובהקים - נוקיה לא היססה להשתמש במערכת הפעלה שונה כאשר הגיעה למסקנה כי היכולות כרגע של מערכת ההפעלה שלה אינם מספקים ולא עומדים בתחרות מול מערכות הפעלה אחרות בשוק.

הפקת לקחים נוספת היא בהחלטה של החברה לאמץ טכנולוגיה חדשה למכשירי המגע שלה. במכשירי המגע הראשונים שהשיקה נוקיה, 5800 ו-N97, היא משתמשת בטכנולוגיה שנקראת Resistive. הטכנולוגיה התגלתה כלא נוחה דיה, ורבים העדיפו שלא להשתמש במכשיר המגע בגללה.

בסדרה החדשה שהשיקה החברה, סדרת X שתספק שירותי מוזיקה מתקדמים, השיקה החברה את המכשיר X6 עם טכנולוגיית מגע שנקראת Capacitive, אותה טכנולוגיה בה משתמשת אפל במכשירי ה-iPhone שלה. הטכנולוגיה אמורה להפוך את חוויית השימוש להרבה יותר טובה ומהנה.

נוקיה רוצה להיות שם. היא רוצה לדבר עם לקוחותיה בשפה שהם מכירים, בשפת היומיום. הטכנולוגיה הופכת פחות מעניינת. עכשיו העיקר הוא החוויה.

* הכותב היה אורח חברת נוקיה בשטוטגרט, גרמניה