עלה תאנה?

חזקיהו מנסה לבנות למנהל הסיכונים מעמד ייחודי רב עוצמה, אקס טריטוריאלי מהבנק

קיומו של מנהל סיכונים ראשי אינו מבטיח שלא יהיו כשלים ולא יילקחו סיכונים מיותרים. הראיה, הבנק היחיד שם יש מנהל סיכונים ברמת חבר הנהלה הוא בנק הפועלים. גם בבנקים אמריקניים היו מנהלי סיכונים לרוב וכולנו יודעים איך זה נגמר. אבל ההנחיה של חזקיהו מנסה לעשות סדר.

רוני חזקיהו מבין היטב את חשיבות ההגדרה הפורמלית בארגון כמו בנק. לכן הוא מנחה במפורש כי מנהל הסיכונים יהיה חבר הנהלה וכפוף למנכ"ל, ישב בכל הישיבות והוועדות ויהיה שותף מלא להחלטות. הטיוטה מבהירה באופן תקדימי במפורט, במדוקדק ובמדויק את מעמדו, תפקידו, סמכויותיו ואופן פעילותו של מנהל הסיכונים.

אבל זה לא הכל. חזקיהו מנסה לבנות למנהל הסיכונים מעמד ייחודי רב עוצמה, מעין אקס טריטוריאלי בבנק. למשל בסעיף 15 נקבע כי למנהל הסיכונים תהיה זכות וטו לגבי תהליכי קבלת ההחלטות או הוא יוכל להופיע בפני הדירקטוריון כל אימת שימצא לנכון. בכך ניתן למנהל הסיכון סמכויות פורמליות מרחיקות לכת לגבי הארגון. תיאורטית מנהל הסיכונים יוכל לבלום כל מהלך עסקי של המנכ"ל או של ראש חטיבה בכיר, למשל רכישה של בנק בחו"ל.

האם האדם שימונה לתפקיד ידע להשתמש בתבונה בסמכויות שניתנו לו? האם בניית פונקציה מתמחה תשפר את איכות ניהול הסיכונים בבנקים? האם מנהל הסיכונים לא יהיה עלה תאנה לקבלת החלטות בעייתיות? אלו כבר שאלות אחרות לגמרי.