מארי טאנר: "הביומד מתאושש יחסית מוקדם - אבל המיתון עוד כאן"

למרות סימני התאוששות ופעילות מיזוגים ורכישות סוערת, מומחית הביומד פסימית לגבי סיום המיתון ואינה צופה גל הנפקות ■ מהשפעות תוכנית אובמה ומהתנהלות ה-FDA היא מתרגשת פחות ■ טאנר תגיע לישראל כאורחת כנס הג'רני של ארנסט אנד יאנג ו"גלובס"

אף שעל עסקיה שלה אין לה מה להתלונן, בנקאית ההשקעות ומומחית הביומד מארי טאנר לא מתמוגגת מאופטימיות. "הייתי רוצה לקוות, כמו כולם, שהמיתון אכן נגמר, אבל אני קצת פחות בטוחה בכך מאחרים. האבטלה עדיין בשיאה וממשיכה לעלות. כושר הייצור של תעשיות רבות עדיין מוגזם. השוק מתאושש לאט. מצב החירום נגמר, אבל המיתון עוד כאן".

במהלך תקופה המיתון הייתה טאנר שותפה למכירת 30 חברות ביומד שונות, במסגרת תפקידה כשותפה בבנק ההשקעות Peter J Solomon, אליו הצטרפה לאחרונה. בעבר הייתה אנליסטית בכירה בחברת Life Science Partners ומנהלת השקעות בבנקים הבינלאומיים ליהמן ברדרס ו-בר סטרנס. טאנר תגיע לישראל לרגל כנס הג'רני שיערך ב-15 בספטמבר בשיתוף ארנסט אנד יאנג ו"גלובס".

"העליות בבורסה נבעו מכך שהדו"חות של החברות הגדולות היו פחות גרועים מכפי שציפינו", אומרת טאנר, "אבל זה לא נראה לי בסיס טוב מספיק ליציאה מהמיתון". באשר לתעשיית הביומד, טאנר מעט יותר חיובית. "הייתה עליה במקורות ההון הזמינים; הן לחברות ביוטק והן לחברות מכשור רפואי בשלושת החודשים האחרונים.

"זה חריג שהביומד מתאושש יחסית מוקדם במיתון - התעשייה הזו אמנם לא נמצאת במתאם גבוה עם הכלכלה, אבל היא נמצאת במתאם גבוה עם שוק ההון ובדרך כלל היא בין הסקטורים האחרונים בשוק ההון להתאושש".

ה-FDA - קשוח וחשדן אך בר-חיזוי

לדבריה, הסיבה לכך שהתחום התאושש מוקדם היא, שהתקבלו כמה אישורי FDA ונרשמו כמה הצלחות בניסויים משמעותיים. "זה תמיד מעודד את המשקיעים לגבי סיכויי ההצלחה בתחום". היא מדגישה כי מדובר בשינויים עמוקים יותר במינהל המזון והתרופות האמריקני, בעקבות מה שהיא מכנה "בעיות פוליטיות ומדעיות. כל אלה", אומרת טאנר, "גרמו להקשחת עמדת ה-FDA ופיתוח חשדנות כלפי טכנולוגיות חדשות. ראינו בכירים של ה-FDA נחקרים בבתי משפט ובקונגרס, מול מצלמות. זה אף פעם לא טוב לרגולציה".

ואולם, "הדברים האלה מתחילים להיכנס לספרי ההיסטוריה ולפחות עכשיו יש התנהלות יותר שפויה, ברורה, ידועה מראש. זה הכי חשוב אצל רגולטור, שנדע מה לצפות ממנו. אחר כך נשמח אם הוא יהיה נוח, אבל קודם כל שיהיה בר-חיזוי ברמה סבירה".

קטר הצמיחה של שוק התרופות

למרות השיפור בגישת ה-FDA וחידוש מקורות ההון ממקומות כמו קרנות הון סיכון, מוסדיים ומשקיעים פרטיים, טאנר עדיין מהססת לטעון כי חלון ההנפקות נפתח. "זה מוקדם. מתחילת המשבר הייתה רק הנפקה אחת בארה"ב, של Cumberland Pharma, שקיבלה אישור שיווק לתרופה אנטי דלקתית וגייסה בסוף יולי. גם לחברות טובות עלות ההון עדיין מאוד גבוהה".

בינתיים, שוק המיזוגים והרכישות עדיין רוחש, כפי שהיה לאורך כל המשבר. "חברות טובות עם טכנולוגיות טובות - בעיקר עם הוכחת היתכנות כלשהי - נמכרות אפילו יותר ביוקר מבעבר; גם חברות תרופות ומכשור רפואי נמכרות בשלב יותר מוקדם - ולאו דווקא במחיר יותר נמוך".

ומה לגבי מוצרים פחות טובים?

"לאלה נעלם השוק בכלל. חברות עם הנהלה לא כל כך טובה, עם ניסויים שלא היו מאוד מוצלחים, עם מוצרים לשוק לא מעניין - אם פעם עוד היו קונים אותן בזול, היום כנראה לא יקנו אותם בכלל".

יש תחומים מסוימים שהובילו את גל הרכישות?

"נוגדנים הצליחו מאוד בשנים האחרונות, בדרך כלל מדובר בחברה שהייתה לה פלטפורמה להפקת נוגדנים ומוצר אחד בניסויים מתקדמים. תחום זה היה קטר הצמיחה של תעשיית התרופות ב-5 השנים האחרונות. גם במכשור הרפואי הורגשה פעילות ערה, בין היתר עם רכישה של חברות ישראליות".

מה מאפיין את מבנה העסקאות בתקופת המשבר?

"המבנה נותר דומה. אולי יש יותר דגש על עסקאות רישוי במקום על רכישת חברות, אבל גם קודם היו עסקאות כאלה. במקרה של חברות טובות, ניתן להשיג בעסקת רישוי תשלום ראשוני גבוה, לצד תמלוגים גבוהים".

תכנית אובמה לא תפגע ברווחיות

שינוי מהותי נוסף הוא תוכנית הבריאות של הנשיא ברק אובמה. "אני לא בטוחה שהמהפכה תהיה גדולה כפי שנראה היה תחילה", אומרת טאנר, "ולא ברור איך היא תשפיע על החברות בתחום. הגדולות הסכימו לכמה ויתורים שעלולים לפגוע להן קלות ברווחיות, אבל לגבי החברות הצעירות - אין כרגע צפי להשפעה".

אחד התחומים היחידים שישתנו, אולי, הוא נושא האבחון, שמקבל תגבורת מתוכנית אובמה, שרואה בו כלי לחיסכון בעלויות דרך רפואה מונעת ותרופות מותאמות אישית. "אני מעדיפה לדבר על אבחון לטובת הגברת יעילות הטיפול, שאיננו בהכרח קשור לגנטיקה, אלא לפעמים לסוג של גידול סרטני, או לנוגדנים ספציפיים שיש לפציינט, או להבנה טובה יותר של המחלה שלו".

אם יש טרנד שישפיע על חיי החברות הצעירות בשנים הקרובות, טוענת טאנר, זה יהיה העלייה ברמת הרפואה. "להרבה מחלות כבר יש טיפול כלשהו, אבל ניתן ניתן להביא מוצר שני או שלישי לאותה קטגוריה - אבל צריך להביא משהו באמת מיוחד".