לא לפחד מחברות הסלולר

בואו נודה באמת: הסיכוי שמפעיל חדש יצליח להיכנס לשוק ולהחזיק מעמד אינו גבוה

שר התקשורת, משה כחלון, נקט אסטרטגיה נכונה, כשהחליט להתמקד בפיתוח ובקידום תשתיות התקשורת במדינת ישראל והעדפת המאקרו-רגולציה על פני המיקרו-רגולציה שאפיינה את קודמו בתפקיד, אריאל אטיאס.

בתחום הסלולר, האסטרטגיה היא ברורה וצריכה להיות פשוטה. לשם כך, משרד התקשורת, ובעיקר המחלקה המשפטית שלו, צריכים להפסיק להלך על בהונות בכל פעם שחברות הסלולר מעמידות את סוללות עורכי הדין שלהן כדי לנסות ולמנוע כל סוג של הרחבת התחרות בשוק.

המחלקה המשפטית במשרד התקשורת רוצה למסמך את עצמה ואותנו לדעת, ובדרך היא לגרום לכך שהתהליכים להכנסת מפעילי סלולר וירטואליים (MVNO) יימשכו 4 שנים. בדיוק כפי שקרה בכישלון מדיניות ה-WiMAX (תקשורת אלחוטית בפריסה רחבה), שבדרך להוצאתה לפועל הוציאו לכל מי שהתעניין בה את הנשמה - ודי אם נזכיר את מירס בהקשר הזה.

מפעיל חדש דורש תמיכה

בואו נודה על האמת: הסיכוי שמפעיל סלולר וירטואלי יצליח להיכנס לשוק ולהחזיק מעמד הוא לא גבוה. בתנאים הקיימים היום בשוק הסלולר, עם אחוזי החדירה ועוצמתן של החברות, יחד עם המבנה הרגולטורי הנהוג בשוק הסלולר - אין מנוס מתמיכה איתנה של משרד התקשורת במפעיל חדש כזה.

גם אם אנחנו לא אוהבים תחרות שנשענת על רגולציה ופחות על כוחם ויכולתם העצמאית של השחקנים החדשים, עדיפה הדרך הראשונה. פשוט משום שללא מעורבות אגרסיבית של הרגולטור בקידום התחרות ויצירת תנאים נוחים לשחקנים חדשים, אף אחד לא ייכנס לשוק הזה.

השלב הראשון להצלחת הרחבת התחרות בשוק היא דרך ההפרדה המבנית בין פעילות התוכן (האינטרנט הסלולרי) לבין התשתית. משרד התקשורת יצא בשימוע, ועוד לא יבשה הדיו על הנייר - וכבר חברות הסלולר מהלכות עלינו אימים.

המחירים יעלו, הן אומרות, והצרכנים ייפגעו כתוצאה מכך. זה פשוט לא נכון, וזה לא מה שיקרה. כל מטרתן היא להכניס ספקות בנכונות של המשרד והשר העומד בראשו מללכת עד הסוף באימוץ התהליך, כי הרי איזה שר רוצה שידביקו לו תווית של מי שייקר את המחירים בשוק במקום להורידם?

יש צורך בהפרדה מבנית

הפרדה מבנית בשוק הסלולר היא חיונית כי מפעילים חדשים - ולא משנה אם מדובר ב-MVNO במודל כזה או אחר - חייבים את הצינור, כלומר את הגישה לאינטרנט כשהיא מנותקת מהמפעילים, בדיוק כמו שקורה בשוק הנייח. האם מישהו מעלה על דעתו שאם בזק ו-HOT היו גם ספקיות אינטרנט ללא הפרדה מבנית - 012 סמייל או 013 נטוויז'ן היו מצליחות לספק שירותי טלפוניה במחירים נמוכים בעשרות מונים?

לפני כ-15 שנה יזם משרד התעשייה והמסחר שינוי מרחיק-לכת, כשחייב את רשתות המזון בסימון מחירים על המוצרים. אז, בדיוק כמו שעושות חברות הסלולר היום, הרשתות הפחידו את הציבור שהסימון דווקא ייקר את המוצרים. כך הן יכלו להמשיך ולבלבל את הציבור ולהקשות עליו בהשוואת מחירי המוצרים.

לשם כך נדרשת ההפרדה, כדי שמפעילי MVNO יוכלו להיכנס לשוק. אם ההפרדה לא תיעשה בצורה מהירה ואפקטיבית, ומשרד התקשורת ימשיך את מדיניות ה"בל ניפול בבג"ץ" שלו - זה לא יקרה. כי בדרך הזו - ניצחון בבית משפט הוא ישיג, אבל תחרות לא.