הראלי בוול סטריט נמשך: S&P 500 עלה ל-1,025 נקודות

מניות הנפט והמחצבים בלטו לחיוב ■ קראפט איבדה 5.9% לאחר שהצעת הרכש שלה לקדברי נדחתה ■ האוצר האמריקני גייס 38 מיליארד דולר בהנפקת אג"ח ■ טאואר חתמה בעלייה של 4.1% ושבה ל-1.02 דולר

יום שלישי של עליות שערים הסתיים בוול סטריט כאשר מדד ה-S&P 500 עלה בכ-0.9% ושערו נקבע ב-1,025 נקודות, נציין כי אסטרטגים בקרדיט סוויס אמרו היום כי עד אמצע 2010, מדד ה-S&P 500 יגיע ל-1,150 נקודות. הסנטימנט החיובי בשוק נבע גם מירידת ערכו של הדולר לשפל שנתי אשר עודד את המשקיעים (בעיקר את הזרים) להשקיע במניות שמחירן הוזל כתוצאה מהשינוי בשערי החליפין. מניות הנפט והמחצבים בלטו לחיוב והובילו את העליות בשוק על רקע העליות במחירי הסחורות.

פעילות הרכישות והמיזוגים הלהיבה בתחילת היום את דימיונם של המשקיעים על רקע הצעת הרכש של קראפט לקדברי ב-16.7 מיליארד דולר, אולם מאוחר יותר נודע כי הצעת רכש זו נדחתה על ידי קדברי, כעת מעריכים בשוק כי קראפט תעלה את המחיר המוצע. מניית קדברי הבריטית הנסחרת גם בניו יורק זינקה ב-38.5% לעומתה איבדה קראפט האמריקנית כ-5.9%.

הערב ביצע האוצר האמריקני את הנפקת האג"ח ל-3 שנים הגדולה ביותר שבוצעה עד כה. האוצר מכר את האג"ח הנ"ל בתמורה ל-38 מיליארד דולר, כאשר הריבית במכרז נקבעה על 1.487%, זוהי ההנפקה הראשונה מתוך שלוש המתוכננות לשבוע הקרוב. ביקושי יתר של פי 3.02 נרשמו בהנפקה לעומת ממוצע של 2.75 שנרשם בארבעת הגיוסים הקודמים. כ-54.2% מסך הביקושים הוזרמו מכיוון המשקיעים הזרים, ובהם גם בנקים מרכזיים לעומת ממוצע של 49.5% שנרשם בהנפקות הקודמות.

קריאות ההרגעה מכיווון הנגידים ושרי האוצר בפיסגת ה-G 20 והתחייבותן של המדינות החברות בקבוצה זו להמשיך בתוכניות התמרוץ שלהן - מהוות גם הן סיבה טובה לעליות. ראש קרן המטבע הבינלאומית, דומיניק שטראוס קאהן, אמר בראיון לעיתון כי המשבר "כמעט בטוח הסתיים".

המשקיעים רצים לסחורות - זורקים את הדולר

כאמור, שוק המניות בארה"ב הושפע הערב במידה רבה משווקי הסחורות והמטבע. לראשונה מזה 6 חודשים, הזהב טיפס לרף ה-1,000 דולר לאונקייה לאחר שכלכלני גולדמן זאקס העלו היום את תחזיתם למתכות, בשל "עלייה בראיות להתאוששות חזקה מהצפוי בפעילות התעשייתית הגלובלית".

בבורסת הסחורות בניו-יורק, החוזים העתידיים על נפט גולמי למסירה באוקטובר נסגרו בעלייה של 4.5% לרמה של 71.1 דולר לחבית. מנגד צנח הדולר כנגד המטבעות המרכזיים בעולם, כאשר האירו התחזק כנגדו ב-1.2% וחצה את רמת 1.45 הדולרים לאירו בודד. הדולר נפל גם כנגד הין היפני ב-0.9% ל-92.2 ין לדולר, אלו הן הרמות הנמוכות אליהן הגיע שערו של הדולר במהלך שנת 2009.

הממשלות ממשיכות לתמרץ ומרחיבות את הפיקוח

המנהיגים הפיננסיים העולמיים שנפגשו בסוף השבוע, במסגרת מפגש ה-G20, קראו לשמור על חבל ההצלה הכלכלי בדמותן של חבילות החילוץ והסיוע במדינות השונות עד אשר תובטח באופן יציב ההתאוששות הכלכלית ברחבי העולם. עם זאת, לא הצליחו המנהיגים להגיע להסכמה ביחס למיגבלות שיש להטיל על המשכורות במערכת הבנקאית. שרי האוצר ונגידי הבנקים המרכזיים הסכימו כי המדיניות הפיסקאלית והמוניטרית תמשיך להיות "מרחיבה".

מנהלי המדיניות הביעו דאגה מהאפשרות שההידרדרות תתחדש אם יפסיקו את מהלכי העידוד הכלכליים בהם נקטו, מוקדם מדי. "נמשיך ליישם באופן נחוש את התמיכה הפיננסית הנחוצה" אמרו בתצהיר והוסיפו: "נמשיך בצעדים של הרחבה מוניטרית ופיסקאלית תוך שמירה על יציבות מחירים - עד אשר נשיג יציבות פיסקאלית ארוכת טווח אשר תבטיח באופן יציב את ההתאוששות הכלכלית בעולם".

בתוך כך, שרי האוצר של ה-G20 הסכימו על מהלכים משותפים ומתואמים לפיקוח על המערכת הפיננסית העולמית. על פי החלטת ה-G20, הבנקים יצטרכו להגדיל את יחס הלימות ההון ולהפריש יותר נכסים ככרית ביטחון נגד משבר פוטנציאלי - דבר שיגביל את יכולתם להעניק הלוואות בהתאם לכללים החדשים המוצעים על ידי הבנקים המרכזיים והרגולטורים שהשתתפו בפסגה.

דאו-ג'ונס S&P 500 נאסד"ק

האמריקנים ממשיכים לצמצם את המינוס

הערב פורסם נתון האשראי הצרכני לחודש יולי, שהיקפו נפל במידת שיא של 21.6 מיליארד דולר לעומת צפי שירד ב-4 מיליארד דולר, מדובר בנפילה של 10% במונחים שנתיים. היקף האשראי שבידי הציבור בארה"ב ירד ל-2.5 טריליון דולר. כבר 6 חודשים ברצף נרשמת ירידה באשראי הצרכני בארה"ב - התקופה הארוכה ביותר מאז 1991.

פעילות ערה בזירת המיזוגים והרכישות

ענקית המזון האמריקנית קראפט הודיעה כי הציעה ליצרנית הממתקים הבריטית קדברי, הנסחרת בבורסה הראשית של לונדון, לרכוש אותה תמורת 16.7 מיליארד דולר. ההצעה כוללת רכיב מזומן וקבלת מניות קראפט. קדברי דחתה את הצעת הרכש, אך אנליסטים אומרים שקראפט עשויה להעלות את ההצעה. הצעות רכש מנסטלה והרשי יישקלו גם כן.

מיקרוסופט זכתה בעיכוב צו של בימ"ש פדרלי, שהורה לה לשנות או להפסיק לשווק לאלתר את תוכנת וורד שלה.

קבוצת הביטוח AIG הסכימה למכור חלק מחטיבת ניהול הנכסים שלה לחברת פסיפיק סנצ'ורי גרופ של המיליארדר ריצ'רד לי מהונג קונג, תמורת כ-500 מיליון דולר. זוהי המכירה החשובה הראשונה של הקבוצה בניצוחו של המנכ"ל החדש שלה. AIG, שחולצה על-ידי משלם המסים האמריקני בסך של 180 מיליארד דולר, מסרה שהיא תקבל 300 מיליון דולר במזומן בסגירת העסקה ופיצוי עתידי שיתבסס על ביצועי החטיבה ולחלק מהריבית שתקבל חטיבה זו.

יצרנית ציוד תקשורת המחשבים סיסקו שילמה למנכ"לה, ג'ון צ'יימברס, בונוס שנתי של 2 מיליון דולר, זאת, למרות שהחברה לא עמדה ביעדים אותם הציבה כקריטריון לתשלום בונוסים למנהליה. עובדה זו נחשפה בדו"ח שהגישה החברה לרשות האמריקנית לניירות ערך (SEC) ביום ו'.

ענקית המחשוב IBM הודיעה כי הרווח למניה בשנת 2010 יעמוד על בין 10 דולר ל-11 דולר בחישוב שנתי, בטווח הצפי לרווח למניה של 10.67 דולר.

טאואר לא עוצרת

טאואר חזרה לכותרות וחזרה להסחר מעל לדולר. ל"גלובס" נודע הבוקר כי החברה חתמה על 3 חוזים נוספים בקוריאה שטרם דווחו, אשר אחד מהם יפורסם בקרוב ושניים נוספים לא ידווחו כלל בשל התנגדות הלקוחות. עוד נודע, כי מכירות טאואר בקוריאה צפויות לזנק לעשרות מיליוני דולרים בשנה עד שנת 2012, לעומת מכירות של כ-2 מיליון דולר בלבד בשנה שעברה. בכך, תהפוך קוריאה לשוק השני בגודלו עבור טאואר, במונחי מכירות, אחרי ארה"ב.

מניית טכנולוגיה נוספת שמרכזת עניין היא מג'יק , אשר הודיעה על חוזה חדש עם KLAFS הגרמנית, יצרנית הסאונות והספא המובילה באירופה. מג'יק תספק לחברה הגרמנית את פתרונות התוכנה שלה, כאשר ההערכות בשוק הן כי היקף החוזה הינו כחצי מיליון שקל.

נובה מכשירי מדידה , הודיעה היום על עסקה למערכת מדידה אופטית עצמאית מלקוח חדש בתחום הזיכרונות מאזור אסיה פסיפיק. החברה צופה עליה של למעלה מ-40% בהכנסות הרבעון השלישי של 2009 ביחס לרבעון הקודם.

טופ אימג' הודיעה על סיום מפקד האוכלוסין 2009 שביצעה בוויאטנם, אשר הקיף כ-85 מיליון תושבים.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]