ידין ענתבי: "אין מצב שהממשלה תתערב אם בעל חוב יתמוטט"

הממונה על הביטוח ושוק ההון במשרד האוצר שלל בכנס ה-CFO התערבות ממשלתית להצלת חברות ■ "בשוק החוץ בנקאי הסיכון מתפזר בין המון גופים ובתוך הגוף בין המון חוסכים"

הממונה על הביטוח ושוק ההון במשרד האוצר, ידין ענתבי, שלל באופן מוחלט התערבות ממשלתית להצלת חברות שאינן יכולות לעמוד בהחזר החוב. לדבריו, "אין מצב שהממשלה תתערב אם בעל חוב יתמוטט. הממשלה לא צריכה לממן כשל עסקי. גוף שלא מחזיר הלוואות, ככל שזה לא נעים, שיעבור לבעלות אחרת. ובין העברת בעלות לצורך הממשלה להתערב ולהזרים כסף יש מרחק גדול מאוד".

ענתבי, שדיבר בכנס פורום CFO, יצא בכתב הגנה על שוק האשראי החוץ בנקאי: "אנחנו לומדים תוך כדי תנועה. השוק מעולם לא חווה דיפולט ויש הרבה מאוד מה ללמוד. כולם לומדים מהניסיון שנצבר בימים אלו, עורכי הדין, רגולציה, בתי משפט, נושים, מוסדיים. ולטעמי בסך הכל סביבת הטיפול בהסדרי החוב סבירה ועקומת הלמידה מאוד מהירה. אין לי ספק שההסדרים של 2010 יטופלו בצורה יותר טובה".

ענתבי החמיא לרגולציה וטען כי היא פועלת נכון. לדבריו, "תוך כדי תנועה בנינו תשתית רגולטורית לא רעה. רשות ניירות ערך דרך מנגנון קציני האשראי, ההנחיות של האוצר לגבי מחויבות המוסדיים להחזיר את הכסף וההנחיות שנקבעו לגבי השיטה בה מוסדיים מדברים בינם לבין עצמם. עכשיו צריך להסתכל קדימה לגבי טיפול בהנפקות הבאות. צריך להפנים שהתשקיפים צריכים להיות טובים יותר, מערכות הבקרה של המוסדיים צריכות להשתפר, צריך להוסיף עוד רגולציה. לכן הקמנו ועדה ונבוא עד סוף השנה עם המלצות איך לטפל בשוק החוב".

ענתבי הוסיף, כי "אין לי ספק כי בשוק האשראי העסקי בעוד עשור נראה יותר אשראי חוץ בנקאי. מגמת האשראי החוץ בנקאי רק תלך ותגדל. היסודות שנבנים היום יהפכו את השוק ליותר איכותי. ככל שנפנים יותר מהר כך השוק עוד חמש שנים יהיה יותר טוב והמערכת תהיה יותר מפותחת, מדוייקת ומהירה. וזה קריטי לחוזקה של הכלכלה".

עוד אמר ענתבי, כי לשוק החוץ בנקאי הרבה פקטורים של יעילות כמו פיזור סיכונים. "כשגוף לוקח 2 מיליארד שקל מגוף בודד כמו בנק הסיכון גבוה. בשוק החוץ בנקאי הסיכון מתפזר בין המון גופים ובתוך הגוף בין המון חוסכים. מצד שני זה מצויין ביציאה לדרך אבל זה גרוע מאוד בנקודת הדיפולט כי אז קשה מאוד לטפל באשראי".