ועדה לענייני הפרטה אישרה הנפקת 15% מנמלי חיפה ואשדוד

יובל שטייניץ: "קידום ההפרטה יאפשר הסרת חסם מרכזי בפעילות הכלכלית של המשק וישמש מנוע צמיחה משמעותי" ■ יו"ר וועד העובדים בנמל חיפה: "השרים מתעקשים להמשיך ולהתנהל במנותק מהנעשה בנמלים - ניאלץ לשבש פעילות הנמל

ועדת שרים לענייני הפרטה בראשות שר האוצר, יובל שטייניץ, החליטה פה אחד להפריט את חברות נמל אשדוד ונמל חיפה באמצעות מכירת כל אחזקות המדינה בשלבים.

כפי שנחשף אמש ב"גלובס", בשלב הראשון יונפקו 15% ממניות נמלי חיפה ואשדוד בבורסה החל מ-2010, ובהמשך תמכור המדינה עוד 34% מהמניות באמצעות הנפקת מניות או מכירה למשקיעים מוסדיים.

בהתאם להחלטה, השלב השני יבוצע לא לפני חלוף שנה אחת ממועד ביצוע ההנפקה בשלב הראשון. אולם אם תבוצע ההנפקה בשלב הראשון לאחר פברואר 2011 יבוצעו ההנפקות הנוספות בשלב השני החל מתום שישה חודשים ממועד ביצוע ההנפקה בשלב הראשון.

שר האוצר, יובל שטייניץ, מסר כי "קידום ההפרטה יאפשר הסרת חסם מרכזי בפעילות הכלכלית של המשק וישמש מנוע צמיחה משמעותי. מדובר בנדבך מרכזי בתכנית הכלכלית של הממשלה שסוכמה עם הסתדרות העובדים והתעשיינים ב"עסקת החבילה" במסגרת דיוני השולחן העגול".

הממונה על התקציבים ומ"מ מנהל רשות החברות הממשלתיות, ד"ר אודי ניסן, הוסיף: "מדינת ישראל היא מדינה קטנה, אשר כ-99% מסחר החוץ שלה עובר דרך נמלי הים. היותו של ענף הנמלים צומת כה מרכזי בפעילות הכלכלית של המדינה מחייב לפעול לקידום הענף וייעולו על מנת שתשתפר רמת השירות למשתמשים, יקוצרו זמני שהיית האוניות ונמלי ישראל יעמדו בסטנדרטים בין-לאומיים אשר יאפשרו מימוש של יתרונותיה היחסיים של ישראל וניצול מיקומה האסטרטגי באזור נתיב הסחר הבינלאומי".

יו"ר וועד העובדים בנמל חיפה, מאיר תורג'מן, אמר היום כי העובדים לא יאפשרו להנפקה לצאת לדרך ללא פתרון הסוגיות שהעלו, "שר האוצר ושר התחבורה לא הפנימו את העובדה שלא ניתן להתקדם בהנפקת המניות עד אשר ייפתרו כל הנושאים שעומדים על הפרק מאז החתימה על הסכם הרפורמה ב-2005. השרים מתעקשים להמשיך ולהתנהל במנותק מהנעשה בנמלים. לצערי, הם לא מותרים בפנינו ברירה ונראה כי נאלץ לנקוט בצעדים ארגוניים שישבשו את פעילות הנמל מיד לאחר החגים וזאת עד אשר יובטח ביטחונם התעסוקתי של כל העובדים בנמל".

לפני מספר שבועות פנה תורג'מן במכתב לשרי האוצר והתחבורה בנוגע לנושאים שיש ליישב בטרם התחלת ההפרטה והנפקת המניות, בהם נושא פיתוח חזית הים העירונית בחיפה בשטחים המערביים של הנמל, הרפורמה בתעריפים ועוד. לטענת הוועד, נושאים אלה הפוגעים בחוסנה הכלכלי של חברת נמל חיפה, מהווים הפרה של ההסכם הקיבוצי ופוגעים בביטחון התעסוקתי של עובדי הנמל.