נוחות יקרה: הבדלי מחיר משמעותיים בין חנויות הנוחות ורשתות המזון

עדיף "לתדלק" בבית: בדיקת אתר "פרייסל" עבור "גלובס" מגלה פער של עשרות אחוזים בין מחירים של יין, שוקולד ומשקאות קלים בחנויות הנוחות לעומת מחיריהם ברשתות המזון ■ מחירי הגבינה והחלב, לעומת זאת, דומים

בעוד שמחיריהם של מוצרים בסיסיים כמו גבינה וחלב כמעט זהים בחנויות הנוחות וברשתות השיווק, מחיריהם של מוצרים כמו יין, בקבוק מיץ או חפיסת ופלים גבוהים באופן משמעותי בחנויות בתחנות הדלק - כך עולה מבדיקת 16 מוצרים שביצע עבור "גלובס" אתר "פרייסל", המתמחה בהשוואת מחירים (pricesal.co.il).

הבדיקה בוצעה בסניפים של 4 רשתות הנוחות הגדולות - yellow של פז, אלונית של דור-אלון, מנטה של דלק ו-so good של סונול.

ההפרשים במחירים בין 4 החנויות לבין עצמן לרוב לא גבוהים ועומדים על שקלים בודדים, כאשר ברשת yellow מחירי 7 מהפריטים שנדגמו היה הנמוך ביותר, ואילו ברשת so good היה מחירם של 7 מהפריטים הגבוה ביותר.

כך, למשל, מי שיחליט לרכוש בקבוק של היין הפופולרי הר חרמון אדום של יקבי רמת-הגולן בדרך לארוחת החג בחנות של רשת מנטה - ישלם עבורו 55.5 שקל, 11 שקל יותר מהמחיר שישלם ב-yellow. עבור בונבוניירה של ferrero rocher הוא ישלם לשלם ברשת מנטה 33 שקל, באלונית כ-29 שקל, וברשתות השיווק כ-21 שקל בלבד - כך שלא מומלץ לדחות את הקניות לרגע האחרון.

אינטרנט ומטען לסלולרי

בשנים האחרונות נדמה כי ליד כל תחנת דלק צומחת חנות נוחות - בין אם חנות קטנטנה להתרעננות ובין מתחם מרווח המוכר מוצרי חלב, כריכים טריים ושייקים המיוצרים במקום. החנויות, שרובן הגדול פתוח סביב השעון, מאפשרות בנוסף גם שירותים נלווים כמו משיכת מזומנים או טעינת טלפון סלולרי.

בנוסף מנסות רשתות הנוחות לפתות את הצרכנים בתנאים סביבתיים מזמינים. כך לדוגמה בחלק מסניפי yellow, שהיתה חלוצת המחנה בתחום חנויות הנוחות, מציעים ללקוחות אינטרנט אלחוטי ללא תשלום.

לדברי חגית קמין, מנהלת השיווק של yellow, בשנה האחרונה שמה הרשת דגש מיוחד גם על תאי השירותים הסמוכים לחנויות, כך שאלה עברו שיפוץ אינטנסיבי, מספרם הוגדל, ומושם דגש רב על תחזוקתם השוטפת וניקיונם.

עבור נוחות משלמים יותר

אלא שעבור נוחות, כידוע, יש לשלם, ולכן מחירי מרבית המוצרים גבוהים משמעותית (לעיתים גם בעשרות אחוזים) ממחירם הממוצע של מוצרים אלה ברשתות השיווק. בחברות הדלק טוענים כי התחרות בתחום מאלצת אותם לערוך התאמות מחירים שוטפות, וכי התחרות העיקרית שלהם היא מול ה"פיצוציות" ולא מול רשתות השיווק.

לדברי חיים אלמוזנינו, משנה למנכ"ל דלק ומנכ"ל דלק קמעונאות, כיוון שמרבית המכירות בחנויות הנוחות כוללת מוצרי "קנייה אימפולסיבית" ולא מתוכננת - מחירי מוצרים אלה מותאמים למחירי מוצרים זהים בתנאים זהים. "מחירי בקבוקי שתייה קרה או כוס קפה הפוך טייק אוויי בחנויות נוחות לא יותר גבוהים ממחיריהם במקררים בסופר-פארם או בבית-קפה", הוא אומר.

רשת yellow היא הוותיקה והגדולה מבין הרשתות עם 223 סניפים, אחריה רשת so good המונה כיום 130 סניפים, ואחריה מנטה המונה 126 סניפים (אשר לדברי אלמוזנינו הכפילה בשנה וחצי האחרונות את מספר הסניפים וגדלה בקצב של 6-10 חנויות מדי חודש), ואלונית עם 43 סניפים.

בחודשים האחרונים החליטה גם חברת הדלק TEN החליטה להתפתח לכוון חנויות הנוחות ופתחה מתחילת השנה 12 חנויות כאלה.

לדברי מנכ"ל TEN, דני בן-נר, בכוונת החברה לפתוח חנויות נוספות במקומות שבהם יש כדאיות כלכלית ובפריפריה: "רוב חנויות הנוחות כיום מאופיינות בפנייתם לקונים אימפולסיביים העוצרים לתדלק ומחליטים לרכוש לעצמם משהו לדרך - או בכאלה שצריכים בדחיפות לרכוש משהו וחולפים ליד חנות כזו ומחליטים לעצור בה. אנחנו מתכוונים לפתח חנויות שיפנו לקונים מכוונים, שיגיעו במיוחד לחנויות האלה כדי לערוך קניות משלימות לבית". עד סוף שנת 2009 מתכננת TEN לפתוח 2-3 סניפים נוספים.

יורם כהן, סמנכ"ל שווק וקמעונאות של סונול המפעילה את רשת so good, מסביר כי כל אחת מהרשתות שואפת להגיע לקבל רחב יותר של צרכנים, ולכן מנסה לפתח מוצרי נישה. כך, לדוגמה, לקראת פתיחת שנת הלימודים פתחה הרשת בשיתוף-פעולה עם רשת הציוד המשרדי אופיס דיפו, שהציבה בסניפי רשת הנוחות מעמדים לציוד משרדי. המחירים היו מחירים דומים למירי אופיס דיפו, והקהל נהנה מאפשרות לרכוש "על הדרך" גם מכשירי כתיבה ולחסוך את הסיבוב בקניון. דוגמה נוספת שמביא כהן היא מכירת ציוד לרוכבי אופניים באזורים מטויילים באופניים.

ברשת yellow מתפארים בדוכני כריכים טריים ושייקים בחלק מהסניפים, ובמותג מוצרי פרימיום של מותג הבית הכולל מוצרים מוקטנים לדרך וכן פירות וירקות טריים ומקולפים.

11