ביהמ"ש: סטודנט למשפטים העובד ב-HOT לא יכול לייצגה בתביעות קטנות

השופט איל באומגרט קבע כי מתן אפשרות למתמחה בעריכת דין לייצג את החברה תעקוף את החוק האוסר ייצוג בתביעות קטנות ע"י עורך דין

בית המשפט לתביעות קטנות בקריית-גת אסר על סטודנט למשפטים, העובד במחלקת שירות הלקוחות של חברת הכבלים HOT, לייצגה בתביעה קטנה שהוגשה נגדה על-ידי לקוחות.

השופט איל באומגרט קבע כי מתן אפשרות למתמחה לייצג את החברה תעקוף את החוק האוסר ייצוג על-ידי עורך דין בתביעות קטנות.

בתי המשפט לתביעות קטנות נועדו לאפשר ניהול תביעות בסכומים קטנים, במהירות וביעילות, ללא ייצוג על-ידי עורכי דין. לפי החוק, ייצוג בידי עורך דין אפשרי רק באישור בית המשפט מטעמים מיוחדים (בעיקר כשמדובר בחברות), וזאת כדי לשמור על שיוויון בין בעלי הדין.

בהחלטה שנתן בעבר אסר השופט באומגרט על המדינה להיות מיוצגת בידי המתמחים בפרקליטויות המחוז, למרות טענת היועץ המשפטי לממשלה כי עלול להיווצר מצב שבו המדינה, באמצעות עובדי משרדיה השונים, תציג עמדות מנוגדות בהליכים שונים.

במקרה זה הגישו בני-זוג תביעה נגד HOT בטענה לחיובי יתר ושירות לקוי. באומגרט דחה את בקשת HOT שהסטודנט למשפטים ייצגה, הגם שהוא שכיר ועובד במחלקת השירות.

HOT ביקשה עיון חוזר, וטענה כי הדין והנחיות נציבות תלונות הציבור על שופטים (העוסקות בתופעת "המייצגים המקצועיים") אינם אוסרים על עובד שכיר לייצג גוף גדול - ובלבד שאינו נמנה על הסגל המשפטי של אותו גוף.

פגיעה בשוויון

לתמיכה בעמדתה הביאה HOT את החלטת השופטת הירושלמית תמר בר-אשר צבן מ-2007, שסברה (בניגוד לפסיקתו הקודמת של באומגרט) כי הן מטעמי צדק והן מטעמים פרקטיים, לא ניתן ולא ראוי למנוע את ייצוגן של המדינה ושל חברות גדולות על-ידי מתמחים. זאת, משום שהחברות הגדולות נתבעות לא מעט בתביעות קטנות, וראוי שהן "ידברו בקול אחד ולא יציגו עמדות שונות בתביעות שונות, בהתאם להלך רוחו של העובד שהתייצב, באופן אקראי, כדי לייצגם".

אולם, השופט באומגרט נותר איתן בדעתו. "מתן רשות לעובד של גוף גדול לייצג בבית משפט לתביעות קטנות - הגם שאינו עובד במחלקה המשפטית, ובעל השכלה משפטית מלאה או חלקית - יש בו כדי להפר את האיזון העדין שבין הצדדים ולפגוע בשיוויון", קבע. "מתן היתר לייצוג על-ידי בעל השכלה משפטית - יש בו כדי להעצים את אי-השיוויון ולהעמיד את האזרח בעמדה נחותה עוד יותר".

הוא ציין כי אין מניעה ש-HOT תיוצג על-ידי עובדי מחלקת השירות, "הבקיאים בעבודתה והמקבלים הנחיות ברורות ואחידות מהאחראי על הייצוג בבתי משפט". (בש"א 137/09).