בוטלה החלטת דירקטוריון נורטל על שלילת הבונוס לעובדים

השופטת אלשיך ביטלה את החלטת הנאמנים בהקפאת ההליכים של נורטל ישראל לשלול תשלום בונוס של כמיליון שקל לעובדים שאינם זכאים לתשלום עמלת מכירות ■ קראה לנאמנים לחזור ולשקול את העניין בתום-לב ובהגינות

שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ורדה אלשיך, החליטה לבטל את החלטת הנאמנים בהקפאת ההליכים של נורטל ישראל לשלול תשלום בונוס של כמיליון שקל לעובדים שאינם זכאים לתשלום עמלת מכירות. זאת, למרות שההחלטה על אי-תשלום הבונוס אושרה על-ידי דירקטוריון קבוצת נורטל העולמית.

אלשיך החליטה להחזיר את סוגיית תשלום הבונוס לנאמנים וקראה להם לשקול את העניין בתום-לב, בפתיחות ובהגינות.

העובדים טענו כי הנאמנים הבטיחו לנהוג באורח ההולם את החלטות הדירקטוריון העולמי, וכי הם פיתחו ציפייה לקבלת הבונוס, וכעת לא ניתן לשלול זו מהם באורח רטרואקטיבי. הנאמנים טענו כי אין מקום לשלם את הבונוס בעת הקפאת ההליכים בשל מצב החברה.

אלשיך ציינה כי הנאמנים אינם כבולים וכפופים באורח אוטומטי לשיקול-דעתה של ההנהלה העולמית, והם רשאים וחייבים להפעיל שיקול-דעת עצמאי וראוי בכל הנוגע לקביעת הזכאות של העובדים לתשלום רכיבי עידוד בשכרם. זאת, משום שנאמן אינו כבול בדרך-כלל לשיקול דעתם העסקי של בעלי המניות וההנהלה הקודמת, והוא למעשה תופס את היישות המשפטית של החברה חדלת הפירעון "ובא בנעליה".

אלשיך הבהירה כי אין לקבל מצב בו הנאמן מוסיף להיות כפוף באורח גורף ומחייב לשיקולי ההנהלה העולמית, כדי למנוע מצב שבו בעל מניות של חברה חדלת פירעון יכתיב לנאמן את אורח פעולתו.

לדבריה, החלטת הנאמנים לשלול את הבונוס הסתמכה על הנחה שגויה, והיא סיווג הבונוס כרכיב שאינו שכר עבודה אלא סוג של תוספת חיצונית, שספק אם ניתן לשלמה במצב של הקפאת הליכים.

"לא ניתן לאשר שיקול-דעת שכזה, אשר נסמך במידה רבה על טעות משפטית, ואף נראה כי לא שקל כדבעי שיקולים אחרים ורלוונטיים לסוגיה זו", ציינה. (פש"ר 1092/09).