בקשה לייצוגית נגד המוסדיים: מגלגלים על העמיתים את עלות ההשקעה בתעודות סל

הבקשה לתביעה ייצוגית בסך 214 מיליון שקל הוגשה נגד 11 חברות ביטוח ובתי השקעות, ובהם מגדל, הפניקס, כלל, פסגות ואקסלנס

מבול התביעות הייצוגיות נגד הגופים המוסדיים המנהלים את החיסכון ארוך-הטווח אינו פוסק: לבית המשפט המחוזי מרכז הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית בסך 214 מיליון שקל נגד 11 חברות ביטוח ובתי השקעות (ובהם מגדל, הפניקס, כלל, פסגות ואקסלנס), בטענה כי גלגלו על העמיתים את עלות ההשקעה בתעודות סל.

באמצעות עוה"ד עמי צייגר ואורי רן טוענים התובעים כי המוסדיים השקיעו למעלה מ-10 מיליארד שקל מכספי הפנסיה של הציבור במכשירים פיננסיים מסוג תעודות סל, כשבפועל מגולגלת עלות ההשקעה בסך למעלה מ-200 מיליון שקל על העמיתים - בניגוד לדין.

עלות אפקטיבית

לטענת התובעים, בעקבות רפורמת בכר אוחדה החקיקה של חברות הביטוח וקופות הגמל, ושר האוצר התקין תקנות ברורות בהן נקבע אילו עלויות רשאים הגופים המוסדיים "לגלגל" על העמיתים ובאילו עלויות הם מחוייבים לשאת בעצמם, מתוך דמי הניהול שהם גובים.

תעודת סל היא מכשיר פיננסי פופולרי שצבר תאוצה אדירה בשנים האחרונות, ומהותו מעקב אחר מדד מסוים. לפני כשנה, בהמשך להתרחבות המהירה של שוק תעודות הסל ולאור היעדר הסדרה חקיקתית, פירסמה רשות ניירות ערך הנחיה כיצד לחשב ולמדוד את העלות הכרוכה בהשקעה בתעודות הסל, והגדירה אותה כ"עלות אפקטיבית" למשקיע.

למעשה, נטען בתביעה, כשהמוסדיים רוכשים תעודות סל הם חוסכים מעצמם - על חשבון העמיתים - את אותה עלות אפקטיבית בה היו מחוייבים בעצמם, אילו היה עושים את מלאכת העקיבה אחר המדד בעצמם.

התובעים טוענים כי בפועל, לא זו בלבד שהמוסדיים גילגלו את העלות שלא כדין - אלא שהדבר נעשה בלא קבלת הסכמת העמיתים, ומבלי שהדבר גולה להם אפילו בדיעבד.

התובעים מעריכים את עלות ההשקעה שגולגלה על העמיתים בכ-0.75% מסך ההשקעה בתעודות מדי שנה.

טרם הוגשו תשובות הנתבעים. (ת"צ 09-09-9232).