שחיקה בתמיכה באובמה בגלל יוזמת הרפורמה בתחום הבריאות

ערב נאומו בקונגרס, מראה סקר חדש, ש-49% מהאמריקנים מסתייגים מביצועי הנשיא, בהשוואה ל-42% ביולי ■ אובמה יגנוז כנראה את דרישתו להקים "קופת חולים ממשלתית" כחלק מהרפורמות

ערב נאומו של הנשיא ברק אובמה בקונגרס, במאמץ של הרגע האחרון לקדם את יזמתו לשידרוג שירותי הבריאות בארה"ב, מצביע סקר חדש על שחיקה נוספת בשיעור התמיכה הציבורית בנשיא. הסיבה המיידית לשחיקה: מורת רוח גוברת בציבור מיזמת הרפורמות הרפואיות שהבית הלבן מנסה לקדם, עד עתה בלי הצלחה גדולה.

הסקר של אסושייטד פרס וחברת הסקרים GFK, שפורסם הערב (ד'), מראה ש-49% מהנשאלים מסתייגים מביצועי אובמה כנשיא ארה"ב, באופן כללי, בהשוואה ל-42% ביולי. שיעור המתנגדים ליזמת הרפורמות הרפואיות, אחד מהעוגנים החשובים של מצע הבחירות שלו, גדול עוד יותר: 52%, בהשוואה ל-42% ביולי.

נתוני הסקר מבליטים את החשיבות שמייחס הממשל לנאום. אובמה יציג לפנות בוקר (ה') לפני שני בתי המחוקקים תכנית מפורטת להוזלת השירותים הרפואיים ולהרחבת מעגל המבוטחים, דבר שאותו נמנע מלעשות עד עתה. אובמה קיווה שהמחוקקים בקונגרס יגבשו תכנית מפורטת, יישבו ביניהם את חילוקי הדעות האידיאולוגיים והפרגמטיים שטמונים בכל מאמץ כזה ויגישו לו הצעת חוק לרפורמות בשירותי הבריאות לאחר פגרת הקיץ. זה לא קרה ומותחי ביקורת אומרים, שאובמה יכול להאשים רק את עצמו.

לדעת המבקרים, רבים מהם בעלי בריתו של אובמה, הנשיא היה צריך לצפות לכך שדורשי רעתו בימין הרפובליקני ינצלו את העדרותו המופגנת מהבמה הציבורית ביולי ובאוגוסט ויציגו את כל יזמה לנקיטת רפורמות רפואיות כמאמץ "סוציליאסטי" להלאים את שירותי הבריאות בארה"ב במתכונת המקובלת במערב אירופה.

אבל אפילו מבקרים רבים מודים, שלא חזו מצב שבו הבעות של מורת מ"סוציאליזציה" של שירותי הבריאות ייהפכו להפגנות מחאה אישיות נגד נשיא ש"עכשיו מתחיל לגלות את פרצופו האמיתי". ובעוד שביטויי המחאות האלה הוגבלו רק לפורומים של הימין הקיצוני ולערוץ החדשות הימני פוקסניוז (שאחד מקרייניו כינה את אובמה "גזעני"), הם הסיטו את תשומת לב הציבורית מדיון ענייני בסוגיית הרפורמות ונתנו תנופה לשחיקה במעמדו הציבורי של הנשיא.

"אובמה כל כך טבול בשאיפתו להיות נשיא מסוג אחר, פייסני יותר, אחד ששותה בירה עם המתנגדים שלו, עד שהוא מתעלם ממציאויות מסוימות", כתבה היום בעלת הטור מורין דאוד בניו יורק טיימס.

אחד מסלעי המחלוקת העיקריים הוא תכנית של הנשיא להקים מעין קופת חולים ממשלתית, שתתחרה בחברות הביטוח הרפואי הפרטיות ותגרום בכך להוזלת השירותיים הרפואיים. תכנית זו עוררה סערת מחאות עזה, כנראה בעידודן של חברות הביטוח. פרסומאים ויחצ"נים טבעו כמה סיסמאות קליטות, כגון "ועדות מוות יקבעו עד איזה גיל כדאי להשקיע כסף בטיפול בך", או "הם יהרגו את הסבתא שלך", בעוד שהבית הלבן לא נקף אצבע כדי להפריך את הסיסמאות. הבית הלבן הפך ממוביל למובל.

אסיפות עם שערכו מחוקקים, משתי המפלגות, במחוזות הבחירה שלהם שימשו במה למתנגדים הקולניים ביותר. הם היו אמנם מיעוט, אך מצלמות הטלוויזיה אהבו אותם ואת השלטים שלהם. התוצאה היא, שמחוקקים רבים, ובהם דמוקרטים, נבהלו ונסוגו מתמיכה בנשיא. אובמה, מצידו, החל לאותת שהוא מוכן לוותר על רעיון "קופת החולים הממשלתית", או "האופציה הציבורית" בעגת הבית הלבן, כדי לאפשר העברת חוק רפורמות כלשהו.

אבל הנסיגה של אובמה, חרף התנגדות של האגף הליברלי במפלגתו, נתפסת בימין כביטוי לחולשה. בימים האחרונים, קיבלו ההתקפות נגד יזמת הרפורמות, ונגד אובמה עצמו, תנופה חדשה. הרפובליקנים אומרים עתה, שבעוד שאי אפשר להותיר את המצב בשוק שירותי הבריאות כפי שהוא, הפיתרון הוא הליכה צעד אחר צעד, עשיית תיקונים קטנים ומדורגים, ולא חבילת כפורמות מקיפה שקשה לבלוע אותה.

אובמה עצמו נראה כמי שאינו מתרגש. "אנו מתכוונים להעביר חקיקה (של רפורמות רפואיות) עוד השנה", הוא אמר היום, בראיון בא.בי.סי.