צים חוזרת ומזהירה כי לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה ומבקשת הסדר חוב עם נושיה

סך ההתחייבויות של צים למשפחת עופר עומד על 464 מיליון דולר ■ "ההשקעה בצים חיונית להמשך פעילותה כ'עסק חי'" ■ תכנס ישיבה מיוחדת ל-14 באוקטובר ■ מנכ"ל צים: נפעל בשקיפות מלאה ■ ניר גלעד: "החברה נמצאת בתהליכים מתקדמים לקראת הסדר עם בעלי החוב של צים ברחבי העולם"

החברה לישראל שבשליטת משפחת עופר הודיעה אמש בלילה לבורסה על התפתחויות בתוכנית ההבראה לחברת הספנות צים שבבעלותה הפרטית. החברה תכנס אסיפה מיוחדת של בעלי המניות ב-14 באוקטובר. המועד הקובע לקביעת זכאות בעל מניה בחברה להצביע באסיפה הכללית הינו ב-15 בספטמבר.

סך ההתחייבויות של צים לתאגידים הקשורים בשנות תוכנית ההבראה, הינו כ-464 מיליון דולר, ובערך נוכחי של 395 מיליון דולר.

החברה לישראל מוסרת כי "השקעת החברה בצים, לרבות יתרת ההזרמה בסך של 250 מיליון דולר, בהתחשב במצבה של צים, היתה והינה נדרשת וחיונית להמשך פעילותה של צים כ"עסק חי".

"מתווה ההסדר כפי שמשתקף בדו"ח העסקה מצביע על תהליכים מתקדמים לקראת הסדר עם בעלי החוב של צים ברחבי העולם, הסדר שלאחר שיגובש יובא לאסיפה הכללית שתכונס באמצע אוקטובר. אני מקווה שההסדר שכולל את הזרמת החברה לישראל לצים יאושר על ידי האסיפה לטובת צים ובעלי החוב שלה", אמר מנכ"ל החברה לישראל, ניר גלעד.

כזכור, צים נמצאת בעיצומו של תהליך מתקדם לגיבוש תוכנית הבראה כוללתו מוסכמת עם נושים פיננסיים וגורמים אחרים. כמו כן התוכנית המוצעת כוללת הסדרים גם מול החברה וגם מול התאגידים הקשורים.

השלמת תוכנית ההבראה ומימושה המלא מיועדים לסגור את הגירעון התזרימי הצפוי של צים לשנים 2009-2013. התוכנית מחלקת את הנטל התזרימי, בשנים בהן נצבר הגירעון, בין נושים פיננסים וגורמים נוספים, באופן בו כל גורם נוטל חלק בתוכנית ותורם לייצוב צים. צים הודיעה כי מדובר בתחזית המבוססת, בין היתר, על הערכות צים בדבר תוצואותיה העסקיות ועל הנחות ביחס להתאוששות שוק ההובלה הימי. החברה הבהירה כי אין כל וודאות כי יתממשו הערכות והנחות צים בעניין זה.

עפ" ההודעה, החברה לישראל, מניחה כי המצב הבעייתי הנוכחי בשוק ההובלה הימית יימשך במהלך השנים 2009-2010, וכי רק רק ב-2011 תחל התאוששות הדרגתית.

"הסדר חוב יהיה טוב עבור החברה לישראל, שכן היא שואפת להפסיק לזרוק כסף טוב למיטה חולה", אומר ל"גלובס" גורם בכיר בשוק ההון. "לא אופתע אם החברה לישראל תגיש לבית המשפט בקשה להגנה מפני נושי צים במידה והסדר חוב לא יושג".

דרוש "רוב לא נגוע" לאישור תוכנית ההבראה

נזכיר כי המתווה הקודם של תוכנית ההבראה לא אושר משום שנדרש "רוב לא נגוע". נציין כי על פי החוק, הרוב הדרוש באסיפה לאישור החלטה מסוג זה, הינו רוב קולות הנוכחים באסיפה, כל עוד במניין קולות הרוב באסיפה הכללית ייכללו לפחות שליש מכלל קולות בעלי המניות שאינם בעלי עניין אישי באישור ההחלטה נדונה.

סך ההתחייבויות של צים לתאגידים הקשורים בשנות תוכנית ההבראה, הינו כ-464 מיליון דולר, ובערך נוכחי של 395 מיליון דולר. הסך הכולל של התחייבויות צים בשנות תוכנית ההבראה הינו 3.6 מיליארד דולר המורכב בין היתר מסכומי קרן החוב, התייחבויות לתשלום דמי חכירה במונחים נומינליים והתחייבויות בגין רכישת אוניות במונחים נומינליים. הסך הכולל של ההתחייבויות של צים לתאגידים קשורים משנת 2014 ואילך הינו סכום נומינלי של 430 מיליון דולר.

אי לכך ובהתאם לזאת, צים מבקשת מנושיה "לוויתורים בזכויותיהם היחסיות". דהיינו - החברה לא בטוחה כי תוכל לעמוד בהתחייבויותיה בזמן. החברה הודיעה כי הויתורים הנדרשים מהנושים הפיננסיים אינם כוללים מחיקת חובות, ועיקרם דחייה בתשלומי הקרן ובפריסה של החוב לתקופה ארוכה יותר מזו המקורית, תוך העלאה מסוימת של שיעור הריבית.

"אין וודאות לכך שתגובש תוכנית הבראה מוסכמת לצים".

רפי דניאלי מנכ"ל צים: "אישור דו"ח העסקה ע"י דירקטוריון החברה לישראל מהווה צעד חשוב לגיבוש הסדר ההבראה לחברה. החברה פועלת בשקיפות מלאה מול כל הגורמים, תוך מתן דגש על המשך שיגרת ההתנהלות אל מול הלקוחות והספקים".

תוכנית ההבראה של צים מבוססת על הסדר וולנטרי שמעצם טיבו ומהותו, מחייב הסכמה של כלל הגורמים הכלולים בהסדר. "אם וככל שיתברר שקיימים קשיים של ממש בהשגת כל ההסכמות בלוחות הזמנים הנדרשים להשגת הסדר, מתכוונת צים לבחון חלופות אחרות ובכללן ביצוע הסדר חוב בחסותו של בית משפט", לשון ההודעה.

החברה לישראל ציינה כי "נהוג ומקובל שחברת אם המחזיקה בשליטה מלאה בחברה בת תומכת בה בימיה הקשים, ובמיוחד נכון הדבר כאשר מדובר בחברת אחזקות כדוגמת החברה ובחברת הבת כדוגמת צים.

צים, נזכיר, כבר הוגדרה בחודש יולי על-ידי האנליסטים בבנק השוויצרי UBS כ"משקולת על צווארה של החברה לישראל", ויש המעריכים את החברה הפרטית כבעלת שווי נכסי נקי אפסי.

תזרים המזומנים החזוי למימון פירעון ההתחייבות של צים בשנים הקרובות

צים מעריכה כי בשנים 2009 עד 2013 היא צפויה להיקלע לגרעון תזרימי הנאמד בכמיליארד דולר. החברה לישראל מעריכה כי קיים סיכוי סביר שהמגעים יבשילו לכדי הסכם בתקופה סמוכה לכינוס האסיפה הכללית.

עיקר התזרים המצטבר מחציון שני 2009 ועד שנת 2013, ללא התחשבות בתוכנית ההבראה המוסכמת הינה כדלקמן: תזרים תפעולי - 1.041 מיליארד דולר. השקעה באוניות בניכוי מימון - תזרים שלילי של 337 מיליון דולר. תזרים נטו ממימוש נכסים עומד על 238 מיליון דולר. תזרים שלילי מפעולות מימון - 1.678 מיליארד דולר. בסך הכל מדובר בגרעון תזרימי של 736 מיליון דולר, אך בשל הפרשי עיתוי, הגרעון המקסימלי, בשנת 2012 הוא כמיליארד דולר.