בפמן: הגירעון בשנת 2009 יהיה נמוך מ-5% מהתוצר

היעד השנתי שקבע משרד האוצר העומד על 6% ■ הגירעון הממשלתי צפוי להגיע ל-35 מיליארד שקל ולא ל-44 מיליארד שקל כפי שנקבע על ידי האוצר

"הגירעון בשנת 2009 יהיה נמוך מ-5% מהתוצר וזאת לעומת היעד השנתי שקבע משרד האוצר העומד על 6%", כך מעריך גיל בפמן, כלכלן ראשי של בנק לאומי .

לפי הערכות הללו הגירעון הממשלתי צפוי להגיע ל-35 מיליארד שקל ולא ל-44 מיליארד שקל כפי שנקבע על ידי האוצר. לדברי בפמן מתחילת השנה מסתכם הגירעון ב-9.4 מיליארד שקל לעומת יעד גירעון של יותר מ-44 מיליארד שקל לשנה כולה, המהווים כ-6%.

לדבריו, בחודשיים האחרונים הואטה העלייה בגירעון, זאת כתוצאה מהתאוששות מסוימת בהכנסות המדינה ממסים וכתוצאה מהיקף הוצאות מתון יחסית. לשם המחשה, סך ההוצאות של משרדי הממשלה בחודש אוגוסט הסתכמו בכ-16 מיליארד שקל והיו נמוכות בכ-2.3 מיליארד שקל מרמתן הממוצעת בחודשים יוני ויולי, שכזכור היו עתירי תוספות שכר. בהתאם לכך שיעור הביצוע של הוצאות המשרדים מהתקציב מתחילת השנה עד אוגוסט הינו כ-62%, רמה הדומה לשיעורי הביצוע עד אוגוסט בשנים 2007 ו-2008 אשר הסתיימו עם גירעון נמוך יחסית. עם זאת, חשוב לזכור כי ההוצאה הממשלתית איננה מתפלגת באופן אחיד.

הדברים של בפמן מקבלים משנה תוקף לאור התבטאות הפומבית של אודי ניסן אתמול בוועדת הכספים של הכנסת לפיהם "אנו נעמוד על יעד הגרעון של 6%, אפילו נשיק אליו מלמטה". ניסן ציין כי החוב צפוי להגיע לרמה של 87% מהתמ''ג (לעומת 78% ב-2008), וזה יכביד על התקציב באמצעות גידול תשלומי ריבית.