שפת השוק: סירבתי לבדיקת פוליגרף - האם אפוטר ללא פיצויים?

החוק הישראלי מתייחס בחשדנות ובספקנות לבדיקה, על רקע בעיית אמינות משמעותית ■ וגם: מה ההבדל בין קרן פנסיה לביטוח מנהלים, בכל הקשור ליורשים? ■ "שפת השוק - המדריך לכסף שלכם"

1. פוליגרף - אמת או חובה

המעביד מחייב אותי לעבור בדיקת פוליגרף בשל חששו כי סחרתי במידע רגיש. אני מסרב לבצע את הבדיקה. האם הוא רשאי לפטר אותי ללא פיצויים?

החוק הישראלי מתייחס בחשדנות ובספקנות לבדיקת פוליגרף, ועדות מקצועיות ומשפטיות רבות קבעו כי קיימת בעיית אמינות משמעותית לבדיקה וכי הגורם האנושי של מפעיל הבדיקה וסיבות טכניות נוספות גורמות לאי-דיוק באיתור דברי שקר ובאיתור דברי אמת.

נוסף לכך, בתי המשפט בישראל, כמו במדינות אחרות, קבעו כי הבדיקה משפילה וחודרנית, משום הנבדק נאלץ להשיב לשאלות ביקורת אודות בעיות אמינות שלו בעבר, למשל בגידות בחיי הנישואין, שקרים קודמים למעביד ועוד. שאלות אלו מהוות חדירה בוטה לפרטיותו של הנבדק ופוגעות בכבודו כאדם, זכות יסוד המוגנת בחוק.

מטעמים אלו נקבעו מגבלות על השימוש בבדיקה:

* יש ליידע את העובד בחוסר המהימנות היחסי של הבדיקה.

* יש לאפשר לו להסכים ללא לחץ או איום בסנקציות.

*אם קיים ועד עובדים או הסכם קיבוצי במקום העבודה - יש לשתף את ועד העובדים בהחלטה.

*יש להבהיר לעובד מראש מה המשקל שינתן לתוצאות הבדיקה לעניין יחסי העבודה.

*יש להציע את הבדיקה כפתרון אחרון ולא כפתרון ראשון, ורק לאחר שבדיקה רגילה העלתה חשדות משמעותיים לעבירה חמורה.

*יש להגביל פרסום התוצאות למטרות החקירה בלבד.

הסכמה שניתנה בלא שהתקיימו תנאים אלו - אינה תקפה, וממצאי הבדיקה לא יוכלו לשמש נגד העובד.

סירוב לבדיקת פוליגרף כשלעצמו אינו יכול לשמש כעילה לפיטורין או כחלק משיקולי פיטורים.

תשובה: עו"ד אילן גורביץ', שותף במשרד עו"ד אבני הרצוג שועלי אלגז את גורביץ ושות'

2. שארים לעומת מוטבים

מה ההבדל בין קרן פנסיה לביטוח מנהלים, בכל הקשור ליורשים? אם אמות, למי יעבור הכסף שלי?

בקרן פנסיה, במקרה של מוות מועבר הכסף לשאריו של המת (אשה, או ילדים עד גיל 21). בהיעדר שארים - הקרנות לא מעבירות את הפנסיה והכסף נותר ברשותן.

בפוליסת ביטוח, לעומת זאת, המבוטח בוחר מי יהיו המוטבים שאליהם יעבור הכסף שחסך לאחר מותו. משום כך, חשוב לזכור שאדם אינו יכול לצוות את נכסיו אלא באמצעות צוואה מעודכנת. גם כאשר עמית בקופת גמל נפטר בהותירו אחריו חובות כספיים - הסכום העומד לזכותו בקופת הגמל או בפוליסת ביטוח החיים שלו, הינם מחוץ להישג ידם של הנושים, וזה יכול להיות משמעותי ביותר.

אם המבוטח לא עדכן את בחירת המוטבים, הגישה הרווחת כיום בבתי המשפט היא לאתר את רצונו האחרון של המנוח לגבי המוטבים והיורשים ולכבד אותו. למשל, אדם אשר בעת עריכת הצוואה הוריש באופן ברור את כל רכושו לאשתו, אולם ברבות השנים התגרש מאותה אישה ושכח לשנות את שמות המוטבים בפוליסה. האם יהיה זה סביר להניח, שאכן רצונו האחרון של אותו מבוטח, לפני מותו, היה להוריש את כל רכושו לגרושתו? במקרה כזה בית המשפט יצטרך להכריע.

תשובה: עו"ד יעקב דוידוביץ ממשרד עו"ד חיל, דוידוביץ מומחה בתחום יחסי העבודה וביטוחי מנהלים

שאלות למדור: sfat-hashuk@globes.co.il