ממה הם מפחדים? רואץ' מצטרף לרוביני וחושש מנפילה נוספת

סטיבן רואץ', יו"ר מורגן סטנלי אסיה, צופה "התאוששות כלכלית חלשה" כיוון ש"לצרכנים אין כסף"

כבר בשנת 2004 הזהיר סטיבן רואץ', יו"ר שלוחת בנק ההשקעות מורגן סטנלי באסיה, מפני בועת נדל"ן ואשראי המתפתחת בארה"ב. כעבור 3 שנים התפוצצה הבועה והעולם כולו גלש למיתון החמור ביותר בעידן שלאחר מלחמת העולם השנייה. היום, עם הסימנים האחרונים המעידים על התאוששות כלכלית, רואץ' מצטרף למקהלת המזהירים מפני נפילה נוספת בכלכלה העולמית ובשווקים.

רואץ' משתתף בימים אלה בכינוס של הפורום הכלכלי העולמי שנערך בסין. בראיון לסוכנות בלומברג הזהיר רואץ' כי הסיכויים ל"תחתית כפולה", כלומר לתבנית W בה הפעילות הכלכלית נופלת שוב, הינו 1 ל-3. לדבריו, כאשר כלכלות יוצאות ממיתון הן צריכות "בסיס צמיחה", כלומר יסודות מוצקים להתאוששות כלכלית כגון צרכנים חזקים שיוכלו להביא לגידול בצריכה הפרטית ולהאיץ את קצב הצמיחה. רואץ' טוען כי אותו "בסיס צמיחה" חסר היום כיוון שההתאוששות הכלכלית שאנו רואים היום הושגה הודות לתכניות הסיוע הממשלתיות, ואלה, כידוע, יסתיימו ביום מן הימים.

"לצרכנים אין כסף והם לא חוזרים למשחק", אמר רואץ'. "לדעתי, הסיכויים לנפילה כלכלית נוספת הם 1 ל-4, אולי אפילו 1 ל-3". רואץ' מצטרף בכך לעמדתו של הכלכלן נוריאל רוביני, אשר נחשב לנביא הזעם של המשבר. אך השניים לא לבד: סקר כלכלנים שערכה סוכנות בלומברג מראה כי האנליסטים בארה"ב צופים האטה בהתאוששות הכלכלית ברבעון הרביעי לעומת הרבעון השלישי, כאשר הסיכויים ל"תחתית כפולה" עלו בהשוואה לחודש שעבר.

כלכלת ארה"ב התכווצה ברבעון השני ב-1%, שיפור לעומת נפילה של יותר מ-6% ברבעון הראשון. התמ"ג האמריקני רשם נסיגה זה 4 רבעונים רצופים - הרצף הארוך ביותר מאז 1947. הנתונים הכלכליים שפורסמו בחודשים האחרונים בארה"ב הראו על עלייה במדד אמון הצרכנים וכן על התייצבות במחירי הבתים ועלייה במכירות, מה שמעיד על התייצבות שוק הדיור המדמם שהוביל מלכתחילה לפרוץ המשבר. ספר הבז' של הפדרל ריזרב הראה השבוע כי 11 מתוך 12 המחוזות העיקריים של הבנק המרכזי העידו על התאוששות כלכלית בחודשים יולי ואוגוסט.

מצד שני, שיעור האבטלה בארה"ב ממשיך לעלות והצרכנים האמריקנים עניים יותר. נתוני התעסוקה שפורסמו בשבוע שעבר הראו כי האבטלה בארה"ב עלתה ל-9.7% בחודש אוגוסט ובממשל האמריקני מעריכים כי האבלה תחצה בחודשים הקרובים את ה-10% ותגיע לשיא ברבעון הראשון של 2010. ההכנסה הממוצעת למשק בית בארה"ב ירדה בשנת 2008 ומספר העניים עלה לרמה הגבוהה מאז 1997. גם הירידות בשוקי ההון מסביב לגלובוס, אשר מחקו כ-14 טריליון דולר במונחי שווי שוק מקיץ 2007, מוסיפים לתחושת העוני. כל הגורמים האלה עלולים לפגוע בצריכה הפרטית בארה"ב, אשר מהווה כ-70% מהצמיחה הכלכלית, ובכך הם מאיימים למעשה על ההתאוששות ביום שלאחר ההתערבות הממשלתית.

"שיעור החיסכון של האמריקנים ייחתך בחצי ב-5 השנים הבאות", מזהיר רואץ'. "הדבר יפגע במדינות מוטות ייצוא כגון סין. ההתאוששות הכלכלית הולכת להיות מאוד חלשה, בייחוד בארה"ב".