קריאה לדיון דחוף בוועדת הכלכלה: "בלוטו הכל אפשרי חוץ מזכייה מפרס הראשון; זו משאבת כסף לא הוגנת"

(עדכון) - ח"כ כרמל שאמה מהליכוד, לאחר 18 הגרלות רצופות ללא זוכה בפרס הגדול: "סיכויי הזכייה הופחתו ל-1 ל-18 מיליון" ■ ח"כ אופיר פז-פינס: "הציבור נפגע משינוי שיטת ההגרלה, הגולם קם על יוצרו" ■ מפעל הפיס: "צריך סבלנות" ■ "הנקודות החמות" של הפיס: רעננה, הרצליה, רמת-אביב ושכונת בבלי

שוב זה קרה: איש לא זכה בהגרלת הלוטו שהתקיימה במפעל הפיס. אלפי אנשים שקיוו לנחש את 7 המספרים הזוכים נותרו עם טופס ריק והרבה אכזבה.

המספרים שעלו אמש (מוצ"ש) בגורל הם: 35 ,32, 17, 30, 24, 14. המספר הנוסף שעלה בהגרלה הוא 7. מי שהיה מנחש נכונה יכול היה לזכות ב-36 מיליון שקל, אם היה מנחש יחידי. בהגרלת הדאבל לוטו הוגרלו 72 מיליון שקל, אולם כאמור איש לא זכה.

ממפעל הפיס נמסר כי ההגרלה הבאה תיערך ביום שלישי הקרוב, ובה יוגרלו 40 מיליון שקל. ברי-המזל במיוחד שימלאו את הטופס הכפול יוכלו לזכות ב-80 מיליון שקל.

כבר יותר מחודשים שאין זוכה בפרס הגדול בלוטו - 18 הגרלות ללא זכייה. וכך, שוב מתעוררת סערה סביב שינוי שיטת הלוטו.

לפני כחצי שנה יצא מפעל הפיס בקמפיין ענק, תחת הסיסמאות "הפרסים גדלו" ו"הכל אפשרי". בפיס אכן הגדילו את תקרת הפרסים של הגרלת הלוטו, אולם הקטינו בעשרות אחוזים את סיכויי הזכייה.

במשרד האוצר זעמו על כך שהפיס הוביל שינוי מהותי, מבלי לקבל על כך אישור לכאורה מהאוצר, אולם "גלובס" חשף כי הפיס דווקא עדכן את האוצר מבעוד מועד. מאוחר יותר חשפנו "דיל" מעניין שסגרו הצדדים: הפיס ימשיך לשווק את ההגרלות החדשות על אף סיכויי הזכייה הנמוכים, אך יגדיל בהדרגה את ההשקעה שלו בקהילה.

היום, אחרי 18 הגרלות לוטו רצופות בהן לא נמצא זוכה, עולה השאלה האם הפיס הגדיל את ההשקעה בקהילה על חשבון הפרסים כדי לרצות את האוצר.

בפיס מבהירים בתגובה כי החלוקה נותרה זהה: 60% מההכנסות מופנים לחלוקת פרסים, ואילו 22% מההכנסות מופנים להשקעה בקהילה. היתר הולך להוצאות תפעול, שיווק ועמלות לזכיינים. אמנם לא נמצא זוכה בפרס הראשון ב-18 ההגרלות האחרונות, אולם בתקופה זו חולקו 115 מיליון שקל לזוכים בפרס השני ואילך - כך מבהירים בפיס.

כל זה לא משכנע את חבר הכנסת הטרי כרמל שאמה (ליכוד), החבר בוועדת הכלכלה. "סיסמת הלוטו היא 'הכל אפשרי', אך מסתבר שהכל אפשרי חוץ מלזכות", הוא טוען. שאמה ביקש בסוף השבוע לזמן דיון דחוף בוועדה, בנושא "חוסר הסבירות של הגרלות הלוטו מאז שונתה השיטה לפני חצי שנה". לדבריו, סיכויי הזכייה הופחתו כמעט ב-50%, והם עומדים כיום על 1 ל-18 מיליון.

"בשבועות האחרונים אנו עדים להשתתפות שיא של הציבור שבוע אחר שבוע, בעוד זוכים אין", טוען שאמה. "בכך הופך משחק הלוטו למשאבת כסף בצורה לא מידתית הגובלת בחוסר הוגנות", הוא מוסיף. לדבריו, בעוד שהכנסות הפיס ב-18 ההגרלות האחרונות עלו על 250 מיליון שקל - למשתתפים חזרו "פירורים בלבד".

ח"כ פינס: "ממדים מפלצתיים"

בשעות אחר הצהריים היום (א') הצטרף למחאה גם ח"כ אופיר פינס-פז, שפנה במכתב מטעמו לחברי ועדת הכספים וקורא אף הוא לכינוס דחוף של הוועדה.

פינס כותב: "ראוי כי לנוכח פני הדברים ועדת הכספים תבחן האם השינויים שאושרו לפיס בהמלצת משרד האוצר, במסגרתם סיכויי הזכייה ירדו משמעותית, מוצדקים. מהמצב הנוכחי עולה חשש כי בשיטה הנכחית נעשה צעד אחד רחוק מדי לקראת מפעל הפיס, וסיכויי הזכייה בפרסים נפגעו יתר על המידה.

"במצב זה יש חשש כי הגרלות הלוטו יהפכו עוד יותר מבעבר למסחטת כסף מן הציבור, אשר כתוצאה מאשליה סבור כי סיכוייו לזכות נותרו כשהיו. בסופו של דבר, מדובר בהימורים ברישיון, והדבר קיבל מימדים מפלצתיים... עם כל הכבוד לתרומתו של הפיס למימון פרוייקטים ציבוריים, דומה כי הגולם קם על יוצרו והאיזונים הופרו".

הפיס: צריך סבלנות

במפעל הפיס רותחים על השימוש במילה "פירורים", ומדגישים שוב כי סך הפרסים שחולקו עומד על 115 מיליון שקל. מאז ששונתה שיטת הלוטו נרשמו 7 זוכים, לצד זוכה אחד בהגרלת הדאבל-לוטו. סיכויי הזכייה לא פחתו ב-50% כפי שטוען ח"כ שאמה, מציינים בפיס, אלא שונו מיחס של 1:13 מיליון ליחס של 1:18 מיליון.

ככלל, אומרים בפיס, צריכים להיות סבלניים ולהסתכל על העניין בפרספקטיבה: "רצף של אי-זכיות הוא לא אירוע נדיר בעולם ההגרלות. רק לפני שבועיים התבשרנו כי הפרס הגדול באיטליה הגיע ל-144 מיליון אירו, לאחר שלא נמצא זוכה במשך 9 וחצי חודשים. גם אצלנו היו מקרים דומים בעבר, אבל בגלל שסכומי הפרסים היו נמוכים - זה לא עורר סערה".

הנקודות החמות: רעננה והרצליה

ב-18 ההגרלות האחרונות השתתפו שליש מהציבור, כלומר 2.4 מיליון תושבים מילאו טפסים בתקווה להפוך למיליונרים. כל משתתף הוציא בממוצע 50 שקל, אולם העובדה שנשלחו 7 מיליון טפסים מעידה על כך שיש לא מעט אנשים שהוציאו הרבה מאוד כסף.

ה"נקודות החמות" של הפיס, אלה שהביאו להכנסות הגדולות ביותר, נמצאות ביישובים מבוססים למדי: קניון רננים ברעננה, קניון שבעת הכוכבים בהרצליה, רחוב אחימאיר ברמת-אביב ושכונת בבלי בצפון תל-אביב.