לאן נוסעים מפה

יהיה זה נכון לומר כי לעת עתה, רפורמת המיסוי הירוק של כלי רכב איכזבה

ענף הרכב עבר בשנה האחרונה תהפוכות כמעט יותר מכל ענף אחר במשק הישראלי. יבואני הרכב, הצרכנים, משרד האוצר וחברות הליסינג, הם השחקנים הראשיים במחזה, שלעיתים נכתב על-ידי ראשי משרד האוצר ולעיתים מוכתב על-ידי כוחות השוק.

3 גורמים עיקריים השפיעו, ועוד צפויים להשפיע, על ענף הרכב: המשבר הכלכלי העולמי, רפורמת המיסוי הירוק ושינוי שיטת קבוצות המחיר.

בתחילת השנה, המשבר הכלכלי החריף את מדיניות מתן מסגרות אשראי מהבנקים לחברות הליסינג שנאלצו להעלות מחירים באופן משמעותי. קפיצת המחירים שיקפה עלייה של 15% במחיר הליסינג תוך שלושה חודשים, והחברות העסקיות הקפיאו הזמנות ודחו החלטות בנוגע לעסקאות רכישה וליסינג גדולות. פתרונות אד-הוק שהציעו יבואני הרכב עצמם גם הם לא צלחו.

ההתגוששויות הפנימיות בעולם הרכב פסקו ככל שקרב מועד כניסתה לתוקף של רפורמת המיסוי הירוק. עליית המחירים הצפויה זירזה את היבואנים למכור, הציבור קנה, ומלאי המכוניות המחכות למסירה צומצם משמעותית מאז פרץ המשבר. החשש מהתייקרות הרכב גרר גם התאוששות נאה ברכבי יד שנייה שזכו לעדנה מחודשת.

לעת עתה נכון לומר כי הרפורמה אכזבה. קברניטי האוצר שהכריזו על ירידה במחיר המכוניות הלא-מזהמות לא לקחו בחשבון את טעמי הציבור, ולא טרחו להשקיע בהסברתה ובשיווקה של הרפורמה, שעל-פי הגדרתם מדובר ב"רתימת הכלכלה לטובת הגנת הסביבה".

בישראל, בהעדר היצע מכוניות מתאים ומחיר אטרקטיבי, איש לא ימהר לוותר על הנוחות שבמכונית משפחתית, שלצערנו מזהמת יותר את הסביבה. בעיקר כאשר עלות הרכישה זהה ואין הבדלים בין רכב קטן המזהם פחות לרכב גדול יותר, כי הטבת המס הירוקה מתקזזת אל מול מיסי הרכב הגבוהים.

אם משרד האוצר היה היה חפץ בכך הוא היה מכריז על רפורמה אמיצה יותר, אך כאשר קופת המדינה נהנית ממסי יבוא גבוהים, במיוחד בתקופה משברית, ידיו כבולות, ובסופו של יום הרפורמה אינה מורגשת דיה בקרב הצרכנים. טוב היה עושה האוצר אם היה מקדם במהירות רבה יותר מערכת תחבורה ציבורית יעילה, או מקדם את תעשיית הקלינטק בתחום הרכב, ומעודד חברות ויזמים ליצירת פתרונות ידידותיים יותר לסביבה בתחום מחקר המצברים או בפיתוח מכוניות חשמליות.

לאחרונה הכריזה ממשלת גרמניה על הקצאת 700 מיליון דולר(!) לתוכנית להעלאת מיליון מכוניות חשמליות על הכבישים עד 2020. ניסיון האוצר להסדרת השוק הפרטי באמצעות יד מכוונת ומיסוי באצטלה ירוקה, הוא ניסיון לפתור את הבעיה מהכיוון הלא הנכון ועל חשבוננו.

ההשפעה השלישית על חיינו, שתיכנס לתוקפה בקרוב, ב-1 בינואר 2010, היא שינוי שיטת שווי השימוש, הקובעת כמה מס ישלם הנהג על ההטבה של רכב צמוד ממקום עבודתו, מ"קבוצות מחיר" לשיטה רציפה.

החלטת האוצר לבטל את שיטת הקבוצות, אוסרת על היבואן לשנות את המחיר כלפי מעלה ושווי השימוש יעודכן פעם בשנה בלבד. בערפל הנוכחי ייתכן שהיבואן דווקא יעלה את מחיר הרכבים, וינצל את ההזדמנות באימוץ השיטה הרציפה. משוחררים מ"כבלי קבוצות השימוש", יבואנים שרכבם תופס נתח שוק גדול יעלו מחירים, ודגמים פחות פופולאריים יוזלו משמעותית. אם הרכב יהיה יקר יותר, מעסיקים שמשתמשים בשירותי ליסינג יצטרכו לשקול היטב מהו סל השירותים שהם מוכנים לתת לעובדיהם, ואולי אף להגביל את הנסיעות הפרטיות, את השימוש בדלק ועוד הטבות שניתנות במסגרת הרכב הצמוד ממקום העבודה. ימים יגידו.

* הכותב הוא מנכ"ל HERTZ.