9 חברות שמירה זומנו לשימוע בשל הפרות לכאורה של זכויות עובדיהן

החברות שזומנו הן עמישב שירותים, השמירה, מודיעין אזרחי, קבוצת השומרים - שמירה ביטחון, שלג לבן, כפיר ביטחון ומיגון אלקטרוני, ב.ג. מוקד אבטחה, קבוצת ש. ניר מערכות ביטחון, תחזוקה וניקיון וסער שמירה ושירותים

הוועדה לרישוי חוקרים פרטיים ושירותי שמירה זימנה לשימוע 9 חברות שמירה, שהפרו לכאורה את זכויות עובדיהן, לפני שתחליט אם לחדש את רישיונן לשנת 2010.

החברות שזומנו הן: עמישב שירותים, השמירה, מודיעין אזרחי, קבוצת השומרים - שמירה ביטחון, שלג לבן, כפיר ביטחון ומיגון אלקטרוני, ב.ג. מוקד אבטחה, קבוצת ש. ניר מערכות ביטחון, תחזוקה וניקיון וסער שמירה ושירותים.

הוועדה דנה בנושא הפרת חוקי המגן בעבודה, ובפניה הוצגו הנתונים שהגישו חברות השמירה לקראת חידוש רישיונותיהן לשנת 2009, לגבי הליכים משפטיים, אזרחיים, מינהליים ופליליים המתנהלים נגדן.

לאחר עיון בנתונים אלה, ובכלל זה המידע שנמסר ביחס למספר ההליכים המתנהלים כנגד החברות על-ידי משרד התמ"ת וכן ההליכים המשפטיים האזרחיים שנפתחו נגד החברות, ובהתאם לאמות-המידה להחלטות ועדת הרישוי בנושא הפרת חוקי המגן, החליטה הוועדה בשלב הראשון לזמן 9 חברות שמירה לשימוע בפניה.

השימועים ייערכו בחודשים אוקטובר ונובמבר 2009. בשלב הבא יוחלט על זימון חברות שמירה נוספות לשימוע בפני הוועדה, על-פי שיקו- דעתה ובהתאם לקריטריונים. בין היתר הזימון יבוסס על תלונות שהתקבלו או יתקבלו נגד החברות מצד אזרחים, ארגוני זכויות עובדים, כלי התקשורת וגורמים אחרים.

מנכ"ל הארגון הארצי של חברות השמירה, פיני שיף, אמר בתגובה: "גורמים בעלי אינטרסים זרים שמו לעצמם למטרה לקעקע ולהטריד ללא הפסק את אותן חברות אבטחה, ודווקא את אלה המשתייכות כחברות מן המניין בארגון הארצי של חברות האבטחה בישראל, שיזמו וחתמו על הסכם קיבוצי לענף השמירה בישראל, המסדיר את מערכת היחסים שבין החברות לעובדיהן".

לדבריו, "אותם בעלי עניין בוחרים דווקא לסמן חברות מסודרות וממוסדות, המקפידות על קיום חוקי העבודה וזכויות העובדים, ומתעלמים ממאות חברות קיקיוניות ועברייניות, המצטיינות בקיפוח זכויות עובדיהן. לא יעלה על הדעת כי חברות שנתבעו, ותביעתם טרם נידונה ולבטח טרם הורשעו בה, יוטרדו ויזומנו חדשות לבקרים לבירורי-סרק".

שיף הוסיף כי "אותם בעלי אינטרסים מתעלמים מחברות ענק במשק שלהן קשרי הון-שלטון, ושכנגדן יש עשרות ומאות תביעות של עובדים - ובמקום זאת מעדיפים לעסוק בחברות האבטחה, שעימן כנראה קל יותר להתמודד".