"אסור לראות במצוקתה של צים כיום, לאחר שעברה לידיים פרטיות, כבעיה של הבעלים הפרטיים (סמי ועידן עופר-ל.ב), זוהי ראייה צרה שאינה רואה נכוחה את האינטרס הלאומי של מדינת ישראל. הנזק באבדן העוגן הזה להובלה הימית לישראל וממנה ולסחר החוץ הישראלי, יהיה גדול בהרבה מהסיוע שיוזרם לצים כדי לחלץ אותה מהמשבר", כך אמר היום (א') יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, גד שפר.
איגוד המשתמשים בהובלה ימית, המייצג את היצואנים והיבואנים, קרא למדינה למצוא מייד דרכים לעזור לצים. לדברי שפר, המדינה יכולה לסייע להציל את צים לאו דווקא בהזרמה ישירה של כספים." היא יכולה לתת ערבות מדינה כנגד חובות שונים של החברה, למשל מספנות זרות, כנגד שעבוד רכוש, כמו האוניות החדשות. אין מדובר בסיוע לטייקונים אלא בעזרה למשק הישראלי".
שפר ציין כי כמדינה ש-97% מסחר החוץ שלה עוברים דרך נמלי הים, ישראל חייבת בהובלה ימית אמינה ורצופה. צים מילאה תפקיד זה במשך שנים רבות, וגם לאחר הפרטתה ומכירתה למשפחת עופר.
"ראינו כבר בזמני מלחמה שאוניות של חברות זרות, ועליהן מטענים חיוניים, סירבו להגיע לנמלי ישראל, בעוד צים המשיכה לפקוד את ישראל גם תחת אש אך מדובר לא רק בזמן מלחמה. צים היא חברת הספנות שלה החלק הגדול ביותר בסחר החוץ הישראלי, ובישראל נמצא נמל הבית שלה. ישנן אמנם חברות ספנות רבות הפועלות בעולם, ובמצבו של שוק הספנות היום רבות מהן תשמחנה למלא את מקומה של צים. אבל ברגע שיחולו שינויים בשוק העולמי, ברגע שלא יהיה כדאי לפקוד את נמלי ישראל בתדירות הדרושה לסחר החוץ הישראלי החברות הללו יפליגו לדרכן. מדינת ישראל, התלויה בהובלה הימית כצינור חיים לכלכלתה, אינה יכולה להרשות לעצמה להסתכן בניתוק הצינור הזה", אמר שפר.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.