באתי, בדקתי, נכנסתי

גומא אגייאר הוא עוד אחד שבא לעשות כאן סיבוב? את זה נדע בהמשך ■ מה שבטוח - חברת הייעוץ הפיננסי BDO זיו האפט, אותה שכר לבדיקת הנאותות טרם הרכישה, נתנה לו תמונה מקיפה למה שמחכה לו. המסקנות: תכין הרבה כסף

מי שעוקב אחרי סיפור גומא אגייאר, עושה כמובן את ההקשר הברור לתקופת ארקדי גאידמק. הנה הגיע האיש העשיר, הפעם בלי חליפה אבל עם כובע קסקט על הראש, ומוצא לנכון להשקיע בקבוצות הירושלמיות. זה מתחיל בכדורגל עם השקעה של 4 מיליון דולר ואפשרות להפוך לבעל בית בשלב מסוים; ואחרי כמה שבועות עוד 1.5 מיליון דולר בהפועל ירושלים כדורסל, שם שוב מצליח דני קליין לערבב את האיש היקר עם הבטחה להיות "בעלים" עם 49%.

ההצהרות המשיחיות של אגייאר, הטענות שלו שהוא-הוא האיש העשיר במדינה, וההילולה הפראית שלו במשחק הראשון של בית"ר העונה בליגה - על פניו אלו נראים כמו סימפטומים של משקיע נוסף שעושה כאן סיבוב קצר על הספורט ואוטוטו יעלם. אבל יש אנשים שטוענים אחרת. שאגייאר, למרות האניגמה שאופפת אותו, נוהג אחרת לחלוטין כשמדובר בביזנס, והוא בדק היטב היטב לאן הוא מכניס את הראש שלו.

גומא, תתכונן להפסדים

אחד מהם הוא אודי סביצקי, רואה חשבון ושותף בכיר בחברת הייעוץ הפיננסי BDO זיו האפט, שיחד עם הילה פישר ביצע את בדיקות הנאותות עבור אגייאר על בית"ר והפועל ירושלים, וליווה את כל מהלך העסקאות שלו איתן. "גומא ביקש מאיתנו לבדוק את תנאי השטח בבית"ר והפועל לטווח ארוך של שנים קדימה, וזה כנראה אומר משהו על הכוונות שלו", אומר סביצקי ל"גלובס". "עשינו לו בדיקות גם למצב שבו הוא יישאר ספונסר, וגם למצב שהוא יהפוך לבעלים. אחרי שהוא ראה את המספרים, החליט להיכנס".

אודי סביצקי / צלם: רויטרס
סביצקי. "עסק מפסיד"

* איזה מספרים למשל?

"בית"ר קבוצה שמסוגלת לייצר הכנסות גבוהות יחסית למועדוני ספורט בארץ, בגלל הקהל הגדול שלה. בעונות 2006/07 ו-2007/08 ההכנסות שלה הגיעו קרוב ל-30 מיליון שקל בעונה. בעונה האחרונה מעט פחות מזה, ובעונות הפחות טובות, מ-2005 ודרומה, ההכנסות עמדו על איזור ה-20 מיליון שקל. לאורך זמן, קבוצה כזאת יכולה לפעול עם הפסד שנתי של בין 4 ל-6.5 מיליון דולר. גומא לא נבהל מהמספרים האלו".

* אז אפשר מראש לשכוח מאיזון תפעולי ורווח.

"אם שואלים אותי כיועץ פיננסי, אז יש השקעות הרבה יותר אטרקטיביות מקבוצת כדורגל. צריך לשים את הדברים על השולחן: מבחינה כלכלית, מועדון ספורט אף פעם לא יכול ליפול בקטגוריה של השקעה פיננסית טובה. אפילו אם הוא מותג גדול, דוגמת מכבי ת"א כדורסל. במונחים של השקעה פיננסית, על הכסף שאתה משקיע בחברות האלו, התשואות נחותות, והבהרנו את זה לגומא.

"מצד שני, זה לא אומר שקבוצות כדורגל צריכות להפסיד כל עונה. יש עונות שאפשר לגמור אותן עם הפסד קטן או עם רווחים קטנים. בעונות חריגות אפשר גם להרוויח הרבה - כמו מכבי חיפה שתרוויח העונה לא מעט בעקבות ההשתתפות בליגת האלופות".

סביצקי שבדק את המספרים של תקופת גאידמק, מספר שבשנתיים שקדמו לכניסתו של ארקדי "התקציב של הקבוצה נע בין 4 ל-5 מיליון דולר. זה הכל. ב-2005/06, עם כניסתו של גאידמק, הוא קפץ ל-15 מיליון דולר, ואחר כך הגיעו עונות עם תקציבים של 35 מיליון דולר. בשנים של גאידמק בקבוצה, שיעור המשכורות עמד על בין 160% ל-212% ביחס להכנסות. ככה לא יכולה להתנהל חברה בריאה".

כמה מופרך הנתון האחרון אפילו ביחס למקומות הבזבזניים ביותר בעולם הכדורגל, אפשר להבין אם לוקחים את אחד המקומות הכי פרועים: מועדון הכדורגל של צ'לסי. בעונת 2007/08 שילם רומן אברמוביץ' לשחקניו את השכר הגבוה ביותר בפרמיירליג ובעולם הכדורגל כולו - 149 מיליון ליש"ט, סכום שמשקף רק 68% מההכנסות של צ'לסי באותה עונה. ההפסד באותה עונה הסתכם ב-84.5 מיליון ליש"ט.

גומא, תחייך, אצל דני קליין זה יהיה פחות גרוע

ומה לגבי הצד האדום של העיר? סביצקי טוען כי בכדורסל ענייני הכספים מתנהלים על מי מנוחות. בטח ביחס לכאוס שאפיין את בית"ר של השנים האחרונות. "בהפועל ירושלים היו שנים בעבר שהמועדון הצליח לסיים עם רווחים קטנים. בכל מקרה, גם כשהמועדון הציג הפסדים, הם לא היה מאוד משמעותיים. ההכנסות שלו מ-2003 ועד היום נעות בין 3 ל-4 מיליון דולר לעונה. בעונה הקודמת ההכנסה של הפועל עמדה על 4 מיליון דולר, בעוד ההפסד היה מינימלי והסתכם בכ-800-900 אלף דולר".

*הפועל ירושלים תוכל להרוויח סכומים משמעותיים בעתיד?

"זה תלוי בהרבה גורמים, אחד מהם הוא הצלחת פרויקט 'הארנה'. אולם של 5,000 מקומות יכול לשדרג משמעותית את ההכנסות של הקבוצה, לעומת 'מלחה' שבו אי אפשר למכור יותר מ-2,000 מנויים בעונה".

*מה המסקנות העיקריות שלכם מבדיקות הנאותות שביצעתם לירושלמיות?

"עשינו ניתוחים לכל מיני מצבים שיכולים להתרחש בשנים הקרובות בשוק הספורט. הבנו שבשביל להצליח מקצועית, לא בהכרח חייבים את התקציב הכי גדול. הרבה פעמים תקציב גדול יוצר אנומליות שלא תמיד פועלות לטובת האינטרסים של הקבוצה, מכיוון שבתקציב גדול לפעמים יש פיתוי להביא הרבה כוכבים, וזה לא תמיד מבטיח הצלחה".

סביצקי מבקש להדגיש כי גם בבית"ר וגם בהפועל ירושלים, הוא נתקל במערכות משומנות שעובדות יוצא מן הכלל: "הניהול בשתי הקבוצות מצוין. רמת הדיוק בפרטים שם מפתיעה. מצאנו גם בהפועל וגם בבית"ר הרבה אנשים טובים שיודעים מה הם עושים, ומנהלים מערכות כספיות שפועלות בהתאם לתקציבים.

"יצא לנו בעבר לעשות בדיקות למועדוני כדורגל, עוד בטרם התקשחו תקנוני הבקרה התקציבית. נתקלנו בתשלומים מתחת לשולחן, דיווחים שלא הועברו, תקציבים שלא הועברו. בתקופה הנוכחית הכל השתנה. מה שהולך היום לעומת אז זה הבדל של יום ולילה".