נדל"ן בעירום מלא: חיים טבעיים במחירים יציבים

הרעיון של חיפוש בית במושבת נודיסטים עלול להרתיע חלק משוחרי הטבע שבינינו, אבל הרעיון של קנייה בשוק נדל"ן יציב, ואפילו עם סיכוי להשבחת ערך, הופך את האתרים הללו לשוק צומח קהילת הנודיסטים בעולם הצליחה להתחמק מפגעי המיתון בשל הייחוד שלה ובגלל אפשרויות הנדידה המוגבלות של החברים בה ביקור חטוף בעולמה של קהילה סגורה

כאשר דור ההיפים אוהבי החופש מתקרב לגיל פרישה, ותנועות החזרה לטבע האנטי-חומרניות פושטות כאש בשדה קוצים בעולם המפותח, יותר ויותר אנשים מוותרים על העכבות שלהם ומאמצים את אורח החיים הטבעי, בייחוד באזורי אקלים חם.

הרעיון של חיפוש בית במושבת נודיסטים עלול להרתיע חלק משוחרי הטבע שבינינו, אבל הרעיון של קנייה בשוק נדל"ן יציב, ואפילו עם סיכוי להשבחת ערך, הופך את האתרים הללו לשוק צומח, למרות שהוא שוק נישה כמובן.

נודיסטים באופן כללי הם חלום רטוב של כל סוכן נדל"ן. "הם נוטים להיות מבוגרים, כנראה קצת יותר מסודרים בחיים מאנשים רגילים, שאינם זקוקים בדרך כלל למשכנתאות ומוכנים לשלם פרמיה כדי לגור כאן", אומר מארק זליגמן, שמתגורר באואזיס, קהילה "טבעית" קטנה בפאסקו קאונטי בפלורידה. המחוז הזה, שמתואר לעיתים קרובות כ"בירת הנודיסטים של אמריקה", מתגאה בעשרות קהילות "חופשיות מבגדים" או של "אופציה לבגדים".

"זו תעשייה גדולה מאוד", אומרת קרולין הוקינס, דוברת "ההתאחדות האמריקנית של בילוי פנאי נודיסטי". לדבריה, בחמש השנים האחרונות, התעשייה הנודיסטית עלתה מ-400 מיליון דולר בשנה ל-450 מיליון דולר, בעיקר בהתבסס על הנדל"ן שלה. קיימים כיום 268 מועדוני ואתרי בילוי נודיסטים ברחבי ארה"ב (לעומת 212 ב-1998), עם כ-30 אתרים בפלורידה.

גלגולה של תנועה

התנועה הנודיסטית נולדה בגרמניה בשנות ה-20. היא השתרשה באזור אגם קומו בפאסקו בפלורידה בשנות ה-40, כאשר אברי וויבר ברובייקר, בנו של כומר מנוניטי, ייסד את "התאחדות הספורט והבריאות של פלורידה" עם אשתו. הוא קנה 350 אקרים (1,350 דונם) של אדמה והקצה חלק מהם לאתר נודיסטי. כיום, פרדייז לייקס, קליינטה ולייק קומו הם האתרים הנודיסטיים הגדולים במחוז פאסקו. לצידם התפתחו אתרים קטנים יותר כאשר אנשים נהרו לאזור. המוניטין החזקים של מחוז פאסקו כקהילה חופשית מספקים בסיס ארצי לרוכשי נדל"ן "נודיסטי".

המידה שבה הדיירים נטולי בגדים משתנה מאתר לאתר. באואזיס, התושבים נוטים לוותר על המבוכה שנגרמת לשליחים או לדוורים שמגיעים למקום. "אנחנו רואים את עצמנו כקהילה היברידית", אומר זילגמן, שמנהל גם אתר אינטרנט לחובבי טבע המעוניינים לקנות ולמכור בתים. "בחזית האתר אנחנו בדרך כלל קהילה של בגדים, אבל בחצרות האחוריות, היכן שכל הבתים שלנו מחוברים בשטח מגודר, אנחנו נוטים להיות בעירום כל הזמן".

שחייה בעירום

ביתו של זליגמן, חמישה חדרי שינה, הוא אחד מ-28 הבתים המשפחתיים המשודרגים בקומפלקס. יש לו בריכת שחייה, מקלחת בחצר וחיבור לשטח הקהילתי המרכזי ודרכו אל מועדון הספורט שבו הוא נהנה מג'קוזי, ממגרשי טניס ומבריכות שחייה נוספות, כולם בעירום.

זליגמן בנה את ביתו, בשווי נוכחי של 750,000 דולר, ב-2004, כאשר רוב פלורידה רכבה על הבום הנדל"ני. הוא מעריך שלמרות שיכול להיות שהמחירים ירדו גם בקהילות הטבע, הירידה לא היתה תלולה כמו בשוק הרחב.

לדעתו מצטרפת גם טובי קרוליין מסוכנות הנדל"ן הנודיסטי Sun 'n' Fun Realty שממוקמת בפרדייז לייק, קהילה של "בגדים כאופציה" עם יותר מ-700 בתים. הנכסים כאן נעים בין דירות סטודיו ב-65,000 דולר לווילות משפחתיות של מיליון דולר. כ-60% מהדיירים מתגוררים כאן כל השנה. היתר מחזיקים בתי נופש.

"משום שאנחנו שוק ייעודי, השוק הזה קיים בזמנים טובים ורעים, ויותר ויותר אנשים מאמצים את סגנון החיים הזה", אומרת קרוליין. "הירידה בשוק הלבוש החיצוני פגעה ללא ספק גם בשוק הנודיסטי, דרך אובדן של מקומות עבודה ומשכנתאות, אבל היו לנו רק שני עיקולים על-ידי בנקים בפרדייז לייק, שיעור נמוך מאוד לעומת אזור טאמפה".

ב"אתרי קליינטה" ליד טאמפה וברפובליקה הדומיניקנית אתה יכול להיות עירום לחלוטין היכן ומתי שתרצה, כולל מסעדות, חדרי אכילה, ברים, מועדונים ומועדוני לילה. "זה דומה מאוד לקהילה שחיה סביב מסלול גולף, להוציא את העובדה שבכל המתקנים אתה יכול להסתובב בעירום מתי שמתחשק לך", אומר סטיבן דורסי, מנהל התפעול הראשי.

על שטח של כ-500 דונם פזורות 700 וילות, דירות ובקתות קטנות ביחד עם כמה מגרשים ריקים שנמכרו בהשקה של קליינטה טאמפה ב-2006. "השוק היה לוהט בכל פלורידה באותו זמן, והמחירים רצו מהר בשנה הראשונה, אך מאז הם ירדו בכ-20%", אומר דורסי. אף על פי כן, הוא מעריך שהמחירים של אותן יחידות באתר קליינטה גבוהים בכ-20%-30% מהמחירים של יחידות דומות באזור השכן שמחוץ לאתר.

שכירות יציבה

שוקי השכירות יציבים, מאחר שהנודיסטים מוגבלים יותר בבחירת המקום שהם רוצים לבלות בו את החגים. "כ-40% מבעלי הנכסים בקליינטה טאמפה גרים כאן על בסיס קבוע, והיתר משתמשים בבתים כבתי נופש", אומר דורסי. "רוב הווילות הבודדות מושכרות כאן ב-1,500-2,000 דולר בחודש".

בעקבות ההצלחה של קליינטה טאמפה רכשה הקבוצה ב-2005 אתר נודיסטי שני, ליד קאבררה ברפובליקה הדומיניקנית. המדינה הזו היתה כבר פופולרית בקרב נודיסטים אירופיים, בייחוד מבריטניה, מרוסיה, מצרפת ומספרד. מלבד עיצוב מחדש ושדרוג המבנים הקיימים, הקבוצה אמורה להתחיל בבניית עוד 2,000 יחידות דיור בשנת 2010, בהם בתים צמודים ווילות במחירים של 200,000-500,000 דולר. "בכל פעם שיש לך מודל מצליח כזה, אתה מחפש איך להתרחב", אומר דורסי.

זה מתייחס במידה גוברת לנודיזם האירופי. "מאות אלפי אנשים מתפרנסים מנודיזם", אומר אנדרו וולש, המנהל המסחרי של British Naturism. "אין ספק שזה הופך להיות מקובל יותר מכפי שהיה לפני עשר שנים. כאשר אתה רואה מה שנשים לובשות על חופים רגילים בימינו, ההבדל המעשי כבר קטן מאוד".

העיירה העירומה

נודיסטים רבים טוענים שדרך החיים שלהם מבטלת את אחד האמצעים שבהם אנשים שופטים בדרך כלל זה את זה - "היא לובשת פראדה או ורסצ'ה מזויף?" ביחד עם העובדה שאין צורך להסתיר את הנעשה בבית בווילונות, שכונת המגורים נעשית ידידותית יותר.

קאפ ד'אדג' (Cap d'Agde) על הים התיכון, ליד מונפלייה בדרום צרפת, היא אחת מקהילות הנודיסטים הגדולות בעולם. מדובר למעשה בעיירה (שזכתה לכינוי "העיירה העירומה") שבה העירום חוקי ושכיח בכל האתר, כולל במסעדות ובחנויות, ביום ובלילה. לעיירה יש חוף באורך 2 ק"מ, מרינה, מלון ו-2,000 בתים, מווילות בודדות ועד דופלקסים, בקתות וקומפלקס של 600 דירות בהשראת לה-קורבוזייה. המרינה מכילה 60 מקומות עגינה לספינות של עד 17 מטר.

מחירי דירות שקרובות לחוף מתחילים ב-90,000 אירו לסטודיו ועולים לכ-200,000 אירו לדירות שני חדרי שינה. העונה הבוערת נמשכת כ-17 שבועות, ממאי עד ספטמבר, ובשיאה, כאשר עד 4,000 מבקרים מגיעים למקום, הדירות הטובות ביותר מושכרות בכ-140 דולר ללילה.

"יש ב- Cap d'Agde משהו לכולם", אומר דייויד ג'יימס, שמנהל כאן סוכנות מכירה והשכרת נכסים. "המיתון השפיע גם עלינו, והשנה ראיתי יותר נכסים פנויים מהרגיל, אבל המרכז הנודיסטי הזה ייחודי ולכן המחירים גבוהים בכ-20% לעומת הצד השני של הכפר, שאינו נודיסטי".

ברוח המסורת הצרפתית, קיימים בצרפת עשרות כפרים נודיסטים. רובם, כמו לה ג'ני ליד החוף האטלנטי סמוך לבורדו, ממוקמים ביערות, בהתאמה לקרבה לטבע שמבקשים נודיסטים רבים.

המחירים בלה ג'ני, כפר נופש שמשרת את עצמו עם כ-750 בקתות במרחק הליכה קצר מהחוף, מתחילים ב-80,000 אירו לדירת שני חדרי שינה עם מטבח וסלון, ועולים לכ-300,000 אירו לנכסים עם חצרות נוספות וטראסות. הבעלים יכולים להשכיר אותם ב-4,000-5,000 אירו לחודשיים בשיא העונה. הנהלת הכפר מקבלת 25% מהשכירות הזו.

סידורים דומים נמצאים באירונאט הסמוכה, אחוזה של 3300 דונם עם גישה ישירה לחוף ג'ירונד. הכפר הנודיסטי קלוב אואזיס בפורט לוקאט, 30 ק"מ מדרום לנארבון על חוף הים התיכון, מציע דירות מודרניות על החוף, בריכות שחייה, מגרשי טניס, ברים ומסעדות.

אתר משפחתי

ספרד אולי אינה כה ליברלית כלפי נודיזם, אבל יש לה שלוש קהילות גדולות עם החופים. בקוסטה דל סול יש את קוסטה נאטורה, כפר נודיסטי לצד חוף נודיסטי רשמי שמציע מגוון רחב של דירות נופש, מ-90,000 אירו. אל פורוס, אתר שחציו משטח לאוהלים וחציו קומפלקס דירות, שוכן במפרץ במרחק 10 ק"מ מהעיר ההיסטורית קרטאחנה. הוטל ורה פלאייה קלאב, על החוף הדרום מזרחי של ספרד, מציע חוף, מסעדות, ברים, חנויות ו-250 יחידות דיור במחיר שמתחיל ב-100,000 אירו לדירת חדר שינה מודרנית וממשיך למיליון דולר עבור וילה בודדה של חמישה חדרי שינה עם בריכה. בשיא הקיץ, 2,000-3,000 האנשים שעל החוף עירומים כולם.

"ורה פלאייה היא אתר משפחתי במידה רבה", אומר תושב המקום וסוכן הנדל"ן פיטר מייסון. "כל הברים והמסעדות נודיסטים במלואם, אם כי אנשים נוטים להתלבש בערב. היתושים יאכלו אותך אם תישאר בעירום".