מה הביא את מייסד ריטליקס בארי שקד לוותר על החברה?

לאחר 27 שנים תם עידן בארי שקד בריטליקס: לאחר שמועות על מכירת החברה, נפרד המנכ"ל מהחברה שהקים - ובקול ענות די חלושה ■ שקד לפני 4 שנים: "אני כיזם חייב לשקול כל דבר. ברור שחברה חייבת להימכר אם היא מאוד מצליחה ואם מישהו מציע לה את הפרמיה המתאימה"

"אני כיזם חייב לשקול כל דבר. ברור שחברה חייבת להימכר אם היא מאוד מצליחה ואם מישהו מציע לה את הפרמיה המתאימה. אני כיזם וכאיש שבנה את ריטליקס לא מחזיק בחברה מפני שזה קדוש להחזיק אותה ורק משום שאני בניתי אותה. ריטליקס היא עסק מסחרי שעומד לקניה ומכירה בכל יום".

על הציטוט לעיל חתום לא אחר מאשר בארי שקד, מייסד ריטליקס ועד לאחרונה מנכ"ל החברה, והוא נאמר לא בימים האחרונים כי אם לפני כארבע שנים, כשעוד שמועה על מכירת החברה נסבה סביב ריטליקס . בסופו של דבר, ריטליקס לא נמכרה, וגם לא לאחת הענקיות האמריקניות ששמן תמיד ננקב כרוכשות פוטנציאליות, ונמסרה - שלב אחרי שלב - לקבוצת משקיעים יוצאי אמדוקס אותם הוביל ישי דוידי, מייסד קרן פימי.

1. אם בוחנים את התנהלותו של שקד בשנים האחרונות, ובמיוחד בשנתיים האחרונות, מגלים כי שקד פשוט התעייף. התעייף מלנהל חברה במשך כמעט שלוש עשורים, התעייף מלעמוד בציפיות של שוק ההון (הן האמריקני והן הישראלי) רבעון אחרי רבעון והתעייף מלתת תשובות לאנליסטים, משקיעים וגם עיתונאים (במיוחד בעיתות משבר).

שקד התעייף, ולא פלא שהוא הניח את ריטליקס על המדף כבר מזמן (גם אם לא באופן רשמי). מזה מספר שנים ששקד מחפש קונה לחברה שהקים, ובכל פעם שנראה היה כי הכלה מצאה את החתן המתאים, משהו השתבש. שקד דרש יותר, הרוכש היה מוכן לשלם פחות ומכשולים על מכשולים שונים הותירו את ריטליקס על המדף.

2. לפני כשנה וחצי התהפכו היוצרות. קרן הפרייבט אקוויטי פימי, אותה הקים ומנהל ישי דוידי, שמה עינה על ריטליקס ולא הרפתה ממנה. בשלב ראשון, השלימה פימי רכישה של 15.9% מהון המניות של ריטליקס (במסגרת הצעות רכש ורכישת מניות במסגרת המסחר השוטף) ודוידי מונה ליו"ר החברה, תפקיד בו החזיק שקד במשך שנים (במקביל לתפקידו כמנכ"ל). בשלב שני, עליו הודיעה החברה לפני כעשרה ימים, החליטה ריטליקס להקצות לקבוצה של משקיעים פרטיים (רובם יוצאי אמדוקס - בועז דותן, אלי גלמן, נחמיה למלבאום, אבי נאור ומריו סגל) מניות בשווי של 15.3 מיליון דולר עד 32.9 מיליון דולר, תלוי בתוצאות הצעת רכש שתבצע הקבוצה. במסגרת ההצעה, תנסה הקבוצה לרכוש עד 7.6% מהון החברה לפי מחיר למניה של 9.10 דולר, ובהמשך תרכוש גם את אחזקת שקד בחברה (6.9%) ואת אחזקות המייסד השני של החברה, בריאן קופר (3.7%).

בעקבות ההסכם, יפרוש שקד מתפקידיו בחברה- מנכ"ל, נשיא ודירקטור- ויפנה את המקום למנכ"ל אחר שעדיין לא נבחר. בגיל 52, ולאחר שהקדיש יותר ממחצית חייו עבור ריטליקס, יתפנה שקד לדברים אחרים.

3. קבוצת המשקיעים שהחליטה לחבור לקרן פימי אינה מורכבת מאנשים אלמונים. להיפך. נהוג לכנות אנשים כאלו כ"תותחים", אנשים ששמם מקדם חברות, ורק בגלל המוניטין שצברו בשנים עברו בחברות אחרות. דותן, גלמן, למלבאום, נאור וסגל נמנים על יוצאי אמדוקס, אחת מספינות הדגל של ענף הטכנולוגיה הישראלי. יש להם ניסיון בניהול חברה בינלאומית, טכנולוגיה הם מבינים אך אין ערובה לכך שהם יצליחו להפוך את הקערה בריטליקס ולייצר ערך בחברה הוותיקה.

4. ריטליקס פועלת בשוק מאוד תחרותי. החברה, שמפתחת מערכות תוכנה לניהול תהליכי עבודה ברשתות קמעונות, השכילה למצב עצמה כאחת החברות המובילות בתחומה אך לא יותר מכך. משבר האשראי האחרון עשה שמותיו גם במסדרונות החברה הישראלית, אילץ את ריטליקס להיפרד מעשרות עובדים והניח, אם תרצו, את הקש האחרון על הגב של בארי שקד.