66% מהאמריקנים לא מאמינים לחדשות - שיא של כ-25 שנה

כך עולה מסקר של תפיסות הציבור לתקשורת שנערך ע"י מרכז המחקר פיו ■ המשבר הפיננסי גרם לירידה חדה במכירות המודעות והפרסומות ■ העיתונים המודפסים מאבדים קוראים לטובת העיתונות באינטרנט

כשני שליש מהאמריקנים אינם חושבים כי החדשות שהם קוראים, שומעים ורואים הן מדויקות - הרמה הגבוהה ביותר של ספקנות באמצעי התקשורת שנרשמה מאז 1985. כך עולה מתוצאות סקר של תפיסות הציבור לתקשורת שפורסם אתמול (א') על-ידי מרכז המחקר פיו.

הסקר נערך בסוף חודש יולי 2009, והשתתפו בו 1,506 מבוגרים שענו על השאלות בטלפון.

ממצאי הסקר מראים כי 63% מהמשתתפים מעריכים כי המידע שהם מקבלים מהתקשורת לעתים קרובות אינו מבוסס. לשם השוואה - בסקר הקודם של מחקר פיו, בשנת 2007, 53% מהנשאלים הביעו ספק לגבי דיוק החדשות המועברות באמצעי המדיה השונים.

"הסקר לא ניסה לאמוד כיצד הקיצוצים שערכו אמצעי המדיה בכוח-האדם ובהוצאות אחרות השפיעו על תפיסות האמריקנים", אמר מייקל דימוק, מנהל ושותף במרכז פיו. למרות זאת, ממצאי הסקר מעלים ספק כי עיתונים ואמצעי שידור בארה"ב מרחיקים את הקהל כאשר הם מנסים לשרוד המהומה הפיננסית.

המשבר הפיננסי גרם לירידה חדה במכירות המודעות והפרסומות שמייצרות את רוב ההכנסות של אמצעי התקשורת. לפי איגוד העיתונים של אמריקה, מכירות מודעות נפלו ב-29%, כמעט 5.5 מיליארד דולר, במחצית הראשונה של השנה. בתקופה המקבילה, על-פי נתוני לשכות רשויות השידור, הכנסות מפרסום בטלוויזיה ירדו ב-12%, או כמעט 3 מיליארד דולר. זאת לעומת ירידה של כ-23%, או 2.3 מיליארד דולר, מהכנסות פרסום ברדיו.

"האינטרנט מגדיל את חשיפת הטעויות בחדשות", אמרה קתלין קרול, העורכת הראשית של סוכנות הידיעות AP. "לוחות הדיונים והפורומים באינטרנט מפיצים את הטעויות שנמצאות און-ליין", היא הוסיפה.

לפי הסקר, הטלוויזיה עדיין שומרת על מקומה כמקור החדשות הפופולרי ביותר, כ-71% מהנשאלים פונים לרשויות הטלוויזיה הלאומיות והבינלאומיות לקבלת החדשות.

ממצאי הסקר מראים כי העיתונים המודפסים מאבדים קוראים לטובת עיתונים באינטרנט. כ-42% מהנשאלים ענו כי הם פונים לאינטרנט כמקור לחדשות, וכ-33% אמרו כי הם מסתמכים על חדשות העיתונות המודפסת. כ-21% מסתמכים על תחנות הרדיו כמקור לחדשות.