חברות הספנות הגדולות בעולם הפסידו 6 מיליארד ד' במחצית

בראייה גלובלית, מסתבר שמצבה הרעוע של צים לא שונה בהרבה משאר חברות הספנות הגדולות ■ מארסק הדנית, הנחשבת לחברת הספנות הגדולה בעולם, הודיעה בשבוע שעבר על הנפקת מניות של החברה

מצבה הקשה של חברת הספנות צים, מקבוצת החברה לישראל , שבשליטת סמי ועידן עופר, מרכז בשבועות האחרונים את רוב תשומת הלב של המשקיעים בשוק ההון, זאת על רקע הניסיונות של החברה לישראל להגיע להסכם לפריסת חובות. אולם בראייה גלובלית מסתבר שמצבה הרעוע של צים לא שונה בהרבה משאר חברות הספנות הגדולות.

חברות הספנות הבולטות בעולם הפסידו למעלה מ-6 מיליארד דולר בששת החודשים הראשונים של השנה. כך עולה מנתוני חברת AXS-אלפאליינר, חברת הייעוץ הבינלאומית המובילה בתחום הספנות. הנתונים מתייחסים ל-17 חברות הספנות המובילות בעולם, המפרסמות דו"חות כספיים של פעילותן, שספגו מתחילת שנת 2009 הפסדים גדולים.

יחד עם זאת, בענף הספנות מעריכים כי החל מהרבעון השלישי צפויה התאוששות מסוימת בפעילות חברות הספנות לאור הצלחתן להעלות מחירים בחלק מהקווים. העלאת המחירים אולי לא תעביר את החברות בחזרה לרווח, אבל היא עשויה לסייע בבלימת ההפסדים ובייצוב הענף.

מחפשים מזומנים

על פי נתוני אלפאליינר, הבעיה המרכזית בענף היא שמרבית ההפסדים נובעים כיום מהפעילות התפעולית של חברות הספנות. בחברת הייעוץ מציינים כי תעריפי ההובלה הנוכחיים משקפים הפסדים לחברות הספנות וכולן מציגות רווח תזרימי שלילי - רווח לפני חישובי ריבית, מס והוצאות נוספות.

לדברי חברת אלפאליינר, השפל בענף דוחף את חברות הספנות לחפש מזומנים בדחיפות, ולגייס מזומן על ידי מכירת נכסים, מכירת ניירות ערך והנפקת זכויות. באלפאליינר מציינים כי למרות הניסיונות של חברות הספנות לבטל הזמנת אוניות חדשות, בשנת 2009 צפוי גידול של 9.8% בקיבולת צי האוניות, שרובן הוזמנו עוד לפני המשבר.

במקרה האחרון, אפילו מארסק הדנית, הנחשבת לחברת הספנות הגדולה בעולם, נאלצה להיכנע ללחץ והודיעה בשבוע שעבר על הנפקת מניות של החברה - צעד שאמור לעזור לקבוצה לגייס סכום של 1.58 מיליארד דולר. גם קבוצת NOL הצליחה לגייס 985 מיליון דולר באמצעות הנפקת זכויות בחודש יולי שעבר. *

33