סבן: "עם כל הכבוד לרבנים, הרבנית והיועצת שלי זו אשתי"

גלובס tv בעל השליטה בבזק: "החברה היתה בעייתית בהתחלה והיו לנו כמה מכשולים, אבל עכשיו זו מתבררת כהשקעה מצוינת"

בעל השליטה בבזק , חיים סבן, אמר היום (ב') במסגרת כנס בזק אקספו כי לישראל יש ידיד אמיתי בבית הלבן כשהוא מתכוון לרם עמנואל, מנהל לשכתו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה. סבן התייחס לשאלה שהופנתה אליו על ידי המנחה מוטי קירשנבאום שנגעה בסוגיית היחס שמפגין ממשל אובמה לישראל ועל כך שלדברי ישראלים רבים, מי שאחראי ליחס הזה הוא עמנואל.

"יש מנהלים מצויינים בבזק"

לדברי סבן, בטרם הגיע לארץ הוא נפגש עם עמנואל ועם שרת החוץ האמריקנית, הילרי קלינטון. לדבריו, עמנואל מודע לטענות נגדו אך לדבריו, הוא מייצג עמדות של מרבית הישראלים ולמעשה מחצית מהם יותר נצים ממנו. סבן אמר כי עמנואל הוא ידיד אמת של ישראל ורמז שצריך להפסיק לחשוד במניעיו.

השיחה של קירשנבאום עם סבן היום נגעה גם ליחסים ההדוקים שלו עם משפחת קלינטון ולקרבתו למוקדי הכוח בוושינגטון לעומת היחסים שהיו לו עם הנשיא הקודם גורג' בוש, שלגביו אמר שהפר את ההבטחות שנתן לעולם הערבי ושהוא אינו מסכים עם הדעה שהוא היה הנשיא האוהד ביותר לישראל.

סבן התייחס כמובן גם לבזק והצהיר כי לא היה משקיע בה אלמלא היה מדובר בחברה ישראלית. "בזק הייתה חברה בעייתית בהתחלה והיו לנו כמה וכמה מכשולים אבל עכשיו זו מתבררת כהשקעה מצויינת. כל השותפים הסכימו בסוף למחיר למרות שהאוצר העלה אותו ברגע האחרון", אמר. בנוסף, אמר כי הוא מאוד מרוצה ממה שקורה בבזק ומצוות ההנהלה שיש היום בקבוצה. "התברכנו במנהלים מצויינים בכל אחת מהחברות בנות", אמר סבן, תוך שהוא מדגיש את שמות כל אחד ואחד מהמנהלים באופן אישי.

לגבי האופן שבו הוא עושה עסקים, נשאל סבן אם בדומה להרבה אנשי עסקים בישראל הוא מתייעץ עם רבנים והולך לקבל ברכות לפני כל עסקה ועסקה. "עם כל הכבוד לרבנים, הרבנית שלי זו אשתי ואיתה אני מתייעץ". הוא הביא דוגמאות לכך שלמרות שהרבה פעמים ניסה להוביל עסקאות, הצוות המקצועי שלו היה זה שהוריד אותו מהן והתברר שצדק. כך, למשל, רצה להשקיע בחברת כבלים 100 מיליון דולר אך המנהל של עסקיו, אדם צ'זנוף, לחץ עליו שלא לבצעה ודאג שהיא תתמוסס. בסופו של דבר, החברה קרסה תוך שבוע.

סבן הרבה לדבר על יחסיו עם הנשיא לשעבר ביל קלינטון. לדבריו, קלינטון היה נוהג לשבת עימו כאחד האדם ולא היו לו גינוני נשיאות מיוחדים עד כדי כך שיכלו לשבת עם רגליים על השולחן וקלינטון היה מביא לו שתייה קרה - אות לחברות האדוקה ביניהם.

"אני שמח שאני לא עני"

קלינטון, מסתבר, היה גם זה שהניא אותו מעסקת הרכישה של תחנת הטלוויזיה הערבית אלג'זירה. לדברי סבן, העסקה אכן נדונה בינו ובין בעלי הרשת אך קלינטון הניא אותו מלבצעה לאחר שאמר לו ששום דבר טוב לא ייצא לו מזה. "קלינטון אמר לי: 'הישראלים לא יוכלו לסבול את הקו של התחנה אם תהיה הבעלים שלה והערבים לא יסכימו שתשנה את הקו הפרו-ערבי שלה, ולכן שום דבר טוב לא ייצא לך מזה'", סיפר סבן והודה שקלינטון כנראה צדק ושזו לא הייתה עסקה טובה עבורו.

לסיכום, נשאל סבן על ידי קירשנבאום אם הכסף שינה אותו. "אני מקווה שלא השתניתי בגלל הכסף", ענה לו סבן. "אני משתדל לא להשתנות מבחינת יחסי אנוש ורגישות אבל אני שמח שאני לא עני".