מפתח הזהב: ג'ורג' חורש עשה בקטן מה שדנקנר עשה בגדול

הסיבוב הפיננסי של ג'ורג' חורש, יבואן טויוטה, בבריטניה ■ חורש רכש מניות בחברת אינצ'קייפ הבריטית העוסקת בשיווק והפצת כלי הרכב בעת המשבר ב-50-70 מ' ד' ועל פי הערכות מורווח עליהן ב-150 מ' ד'

בשלוש השנים האחרונות הפך ענף הרכב העולמי מסמל להשקעה יציבה וארוכת טווח, לשק חבטות שסופג מהלומות סדרתיות בליווי סיקור תקשורתי לא מחמיא.

הזינוק במחירי הנפט ב-2007, למשל, איים להכחיד קווי ייצור שלמים של דגמי רכב גדולים וצמאים, דוגמת רכבי כביש-שטח וטנדרים, שנחשבו למקור רווח רציני לתעשייה. תקנות הפליטה המחמירות של אירופה וארצות הברית אילצו (ומאלצות) את היצרנים להשקיע הון בפיתוח מנועים חדשים וטכנולוגיות להפחתת הפליטה, ללא ביטחון שיראו אי פעם החזר על השקעתם; ולבסוף בא המשבר הכלכלי, שהפך סדרי עולם בתעשיית הרכב, הקפיא את המכירות הקמעונאיות ואילץ יצרנים גדולים להוציא למכירה חטיבות שלמות ולבקש סיוע ממשלתי.

מסתבר שהמצב יוצר כיום גם הזדמנויות השקעה מושכות עבור שחקנים נזילים וביניהם גם שחקני מפתח בענף הרכב הישראלי, שמזה שנים עוקבים אחרי הזדמנויות להתרחב אל העולם.

"ענף הרכב העולמי על כל שלוחותיו, מהיצרנים ועד למשווקים, נמצאים כיום במשבר עמוק", אמר לנו השבוע אנליסט בחברת השקעה בין לאומית שפועלת בארץ. "אבל יש שלוש סיבות עיקריות מדוע הוא צפוי לשמור על חוסנו ולהמשיך לצמוח בטווח הארוך. סיבה אחת היא, שרכב פרטי ותחבורה אישית הם כיום מוצר חיוני כמעט כמו מזון. אנשים לא יתחילו לעבוד מהבית, יוותרו על נופש וייוותרו על מרכזי הקניות בפרברים כדי לחסוך ברכישת רכב.

"הסיבה השנייה היא, שרכב הוא מוצר מתכלה שהחלפתו לאחר תקופה נתונה היא צעד כלכלי מתבקש. הסיבה השלישית היא, שעבור מדינות רבות בעולם תעשיית הרכב עצמה, והמיסוי שנלווה אל המוצרים שלה, היא מקור חיוני לתעסוקה, הכנסות ויציבות כלכלית. לפיכך ממשלות יכניסו יד לכיס ויעשו מאמצים לא מבוטלים כדי לשמור על חיוניות ושרידות הענף".

ההשקעה בענף הרכב גם טומנת בחובה סיכון לא מבוטל, שבו פגשו לאחרונה כמה מיבואני הרכב שנכנסו למדינות מרכז ומזרח אירופה וספגו ירידת ערך נכבדה על השקעותיהם. אבל, כמאמר הפתגם הסיני, הפיתוי לא קטן, נהפוך הוא. אחת הדוגמאות המרתקות היא כניסתו של ג'ורג' חורש, הבעלים של חברת יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, להשקעה בחברת אינצ'קייפ הבריטית.

השקעה אסטרטגית חשאית

חורש הוא אחד מאנשי העסקים הדיסקרטיים והממודרים ביותר בענף הרכב הישראלי. מעט מאוד ידוע על אימפריית העסקים הבין לאומית שלו. למרות שבשנים האחרונות הוא נכנס לכמה פעילויות בעלות פרופיל ציבורי גבוה כמו קבלת זיכיון השיווק של H&M בישראל ומספר השקעות נדל"ן, עדיין רב הנסתר על הגלוי בפעילותו.

אבל, כאשר מתמקדות השקעותיו בחו"ל בחברות ציבוריות נפתח צוהר מרתק, שממנו ניתן ללמוד לא רק על היקף עסקיו אלא גם על עוצמתם הכלכלית יוצאת הדופן של יבואני הרכב הישראליים בכלל.

כאמור לפני מספר חודשים חשפנו ב"גלובס" כי חורש נכנס כמשקיע אסטרטגי בחברת שיווק והפצת הרכב הבריטית אינצ'קייפ (INCHCAPE). מדובר באחד הדינוזאורים של ענף שיווק הרכב העולמי; היא מעסיקה 14 אלף עובדים בעולם, מחזורה נאמד במיליארדי ליש"ט בשנה, והיא פעילה בכל שרשרת השיווק של כלי רכב חדשים ומשומשים - החל מהחזקת זיכיונות שיווק והפצה בלעדיים של יצרני רכב ועד להפעלת אולמות תצוגה ומכירה ללקוחות קצה, ליסינג תפעולי ומימוני לציי רכב ענקיים, שיווק וסחר ברכב יד שנייה, שירות לאחר המכירה ועוד.

לאינצ'קייפ יש קשר זכיינות הדוק וישיר עם יצרני רכב רבים, כולל טויוטה, פולקסווגן, אאודי, הונדה, מאזדה, סובארו, ב.מ.וו ועוד. עיקר פעילותה היא בשוק הרכב בבריטניה, אם כי יש לה נוכחות לא מבוטלת גם באוסטרליה, הונג קונג, סינגפור, רוסיה ועוד שורה של מדינות.

תשואה של 384%

אינצ'קייפ נסחרת בבורסה בלונדון ולפיכך כל שינוי בעלות בה, ברזולוציה של אחוז בודד, מדווח רשמית לציבור. שווי החברה הוא 1.38 מיליארד ליש"ט (2.3 מיליארד דולר). מניית החברה עלתה בשיעור של 384% מתחילת השנה. נכון ל-21 באוגוסט, לחורש יש אחזקה של 9% בחברה, ששוויה עכשיו הוא 206 מיליון דולר. באוגוסט חורש מכר 2 מיליון מניות תמורת סכום מוערך של כמיליון דולר (סכום שולי).

מעקב אחרי הדיווחים מגלה, שאת רוב המניות שברשותו רכש חורש בין פברואר למארס השנה, כאשר מניית אינצ'קייפ בנסחרה ברמות שפל של 8 פני בממוצע, לעומת 30 פני כיום. לפי ההערכות, חורש השקיע ברכישת המניות בין 50 ל-70 מיליון דולר, ולכן הרווח שהוא רושם כיום "על הנייר" עומד על 150 מיליון דולר בממוצע.

הימים היו אז ימי שיא המשבר בענף הרכב העולמי והבריטי בפרט ומניית אינצ'קייפ נמצאה בתהום לאחר שורת של אזהרות רווח והורדות דירוג של אנליסטים. החברה ניצבה עם מלאי בלתי מכור של כלי רכב בשווי יותר ממיליארד ליש"ט ועם חובות של מאות מיליוני ליש"ט.

מי שמחפש אינדיקציות מרתקות לרמת הנזילות של השולטים בענף הרכב הישראלי יכול למצוא אותה בעובדה, שהרכישות בוצעו ככל הידוע לנו ממקורות עצמיים וללא מינוף.

בחינה של התנהגות מניית אינצ'קייפ מאז מגלה, כי ההליכה נגד הזרם, והכניסה של חורש להשקעת עתק בחברה בעיצומו של אחד המשברים הגדולים ביותר של תעשיית הרכב העולמית, הצדיקה את עצמה בלשון המעטה.

במהלך האביב נכנסה אינצ'קייפ לתוכנית הבראה מקיפה שכללה צמצום מואץ של המלאי, פיטורי אלפי עובדים והנפקת זכויות בהיקף של 383 מיליון דולר, שבעקבותיו צמצמה דרסטית את התחייבויותיה.

בתחילת הקיץ החליטה ממשלת בריטניה, בדומה לממשלת ארצות הברית, על המרצת המכירות בשוק הרכב הקפוא באמצעות תוכנית מזומן תמורת גרוטאה כלומר מתן תמריץ של אלפי פאונד למי שיחליף את רכבו הישן והמזהם וירכוש רכב חדש ונקי. התוכנית זכתה להצלחה פנטסטית והביאה לזינוק של עשרות אחוזים במכירות הרכב החדש בבריטניה ולחזרה של מפעלי הייצור לעבודה במשמרות מלאות. התוכנית גם החזירה את הצבע גם ללחייהן של חברות השיווק בענף הרכב ולמשקיעים בהן.

מפתח לייבוא מקביל

בשלהי אוגוסט מימש חורש 1% מהשקעתו בחברה, אבל נכון להיום הוא עדיין מחזיק בנתח אסטרטגי באחד השחקנים החזקים ביותר בתעשיית הרכב העולמית. ביוניון מוטורס עדיין מתעקשים כיום כי "מדובר בהשקעה פיננסית נטו שאין לה כל קשר ישיר לשוק הרכב הישראלי" ולראייה המימוש.

אבל כיום, כאשר למשרד התחבורה אצה הדרך לפתוח את שוק הרכב לייבוא מקביל בנובמבר השנה, קשה להתעלם מהעובדה שאינצ'קייפ היא בבחינת "מפתח זהב" לדלת של שוק ייבוא הרכב בעולם ויש לה נגישות למקורות אספקת רכב בלתי נדלים. האם יוניון מוטורס תעשה שימוש במפתח הזה? נצטרך לחכות ולראות. *