עופר נמרודי: "אין סיבה למכור את 'מעריב'. אני מאמין בחברה"

בעל השליטה בהכשרת היישוב בראיון לקול ישראל: "הממשלה לא צריכה להתערב בהסדרי החוב, לא יהיה לזה סוף" ■ "בשוק התקשורת המקומי אין אף חברה שמרוויחה" ■ "כולנו צריכים להכיר בכך שהמשבר עדיין בעיצומו"

"הכשרת היישוב לא מתמודדת עם שום בעיות. יש לנו חברה מאוד חזקה, רמת המינוף בה נמוכה באופן משמעותי לעומת החברות המקבילות, היא נזילה, ואני שמח לומר שדווקא ביום ההולדת ה-100 שלה - סיכוייה לעבור את המשבר גבוהים מאוד. כל זה, בגלל השמרנות והאחריות בה היא מנוהלת, ורמת הנזילות הגבוהה שלה" - כך אמר היום (ב') בעל השליטה בהכשרת היישוב, עופר נמרודי, בראיון לקול ישראל, שבו התייחס למצב עסקי הקבוצה והמשק הישראלי כולו.

נמרודי פסל בראיון אפשרות למכירת עיתון "מעריב " בקרוב, למרות מצבו הפיננסי הקשה, ואמר כי "אני מקווה שהרבעון הזה יהיה טוב, ושנייצב את החברה, כך שלא תהיה שום סיבה למכור אותה. אני מאמין בחברה".

נמרודי הסביר כי "יש לנו תחרות קשה מצד עיתונים שמחולקים בחינם, ושוק הפרסום התכווץ מאוד בגלל המיתון. כל אלה יצרו ירידה בהכנסות, שגרמה להפסדים קשים. קיצצנו הוצאות באופן מאוד משמעותי, כ-70 מיליון שקל. לצערנו, נאלצנו להיפרד מהרבה עובדים ולקצץ בשכר, ובמקביל השקענו למעלה מ-100 מיליון שקל אשתקד בעיתון, כדי שיוכל להתחדש ולפעול".

בהתייחסו לשוק התקשורת המקומי ציין נמרודי כי "בישראל אני לא מכיר אף חברת תקשורת - בין אם זה טלוויזיה או עיתונות מודפסת - שמצליחה להרוויח כסף. החברה היחידה שאני יודע שמרוויחה כסף היא 'ידיעות אחרונות', וגם הרווחיות שלה פחות גבוהה ממה שהיתה בשנים הטובות. צריך לזכור", הוסיף, "כי הבסיס ההוני של הכשרת היישוב הוא רחב - הרבה מאוד קרקעות, הרבה מאוד בניינים מניבים, הרבה מאוד קניונים בארץ ובחו"ל".

בחברת הדירוג S&P מעלות הציגו בסוף השבוע תמונה פחות ורודה, והורידו את דירוג החוב של הכשרת היישוב מ-A מינוס ל-BBB, עם תחזית דירוג שלילית. במעלות נמקו זאת בעלייה בפרופיל הסיכון העסקי והפיננסי של הכשרת היישוב, כשאחת מהפעילויות שציינו כנקודת תורפה בעסקיה היא הבת "מעריב". "להערכתנו, 'מעריב' תמשיך לשרוף מזומנים גם בתקופה הקרובה, נתון אשר עשוי להשפיע על הצורך של הכשרת היישוב להמשיך ולתמוך בה בעתיד", כתבו.

אתמול (א') גם דווח כי הכשרת היישוב תקבל הלוואה בהיקף 105 מיליון שקל מקרן המנוף אוריגו (לשעבר "סנונית"). מדובר כבר בהלוואה שנייה שמקבלת הקבוצה מקרנות המנוף. בעניין זה אמר היום נמרודי כי "הכשרת היישוב לוותה הלוואה מסחרית מקרן המנוף, על מנת שתוכל למחזר חוב שלא היתה יכולה למחזר במצב של שוק האג"ח היום".

"לעקוב בדריכות"

נמרודי גם התייחס לעתיד המשק הישראלי, ואמר כי המשבר הכלכלי עוד לא מאחורינו. "אני חושב שכולנו צריכים להכיר בזה שהמשבר עדיין בעיצומו, וכל מי שסבור שאנחנו אחרי - דעתי הצנועה היא שאנחנו ממש לא, ויש לעקוב בדריכות אחרי הקורה בעולם, כי הכול עוד מאוד נזיל", אמר. "אני חושב שיהיו פה עוד עסקים קטנים או בינוניים שיסבלו מבעיות נזילות".

לדברי נמרודי, "לא יהיה מנוס לממשלה מלהיכנס ולסייע, אם היא חפצה שהמשבר יעבור עם כמה שפחות אבטלה וזעזועים".

יחד עם זאת, הוא הבהיר כי מערכות השלטון לא צריכות להתערב בהסדרי החוב ההולכים ונערמים. "מערכת דיני החברות היא זו שמאפשרת במצבים של דיפולט ושל אי-תשלום את העברת חלק מהבעלות לבעלי האג"ח, או כל מיני הסדרי חוב", אמר נמרודי. "במיוחד אני חושב שהממשלה לא צריכה לסייע, מפני שלא יהיה לזה סוף. כמות החברות שעומדת בתור ושצריכה סיוע ישיר היא גדולה".