מחוץ לעיר ובתוך הגלריה

בתערוכה השלישית בגלריה החדשה, מתייחסת האוצרת אל "החיים דרך עיניים עירוניות"

את גלריה דאנא הירושלמית פתחה לפני שלושה חודשים מיכל מישל, עורכת דין במקצועה, שהחליטה לפנות לשדה האמנות.

ה"אני מאמין" של הגלריה, לדבריה, הוא הרצון לחבר את האמנות לקהל הרחב ולא לפנות רק לקהל האמנות הקבוע ולאספנים ותיקים. "כמובן שאספנים הם האוכלוסייה שבסופו של דבר מבצעת את הרכישות אבל המיקום של הגלריה מושך גם עיניים של עוברי אורח", היא אומרת.

הגלריה יושבת בחלל של חנות על המדרחוב המחבר בין רחוב בצלאל ובית האמנים למרכז העיר. זהו ציר מרכזי של מעבר הולכי רגל והקירבה לבית האמנים מאפשרת מפגש עם אוהבי אמנות רבים.

"למרות שאנחנו יושבים על הרחוב, המעבר מהרחוב לתוך הגלריה נוסך תחושה של התנתקות ואווירה של חלל אמנות", אומרת מישל. "פתחתי את הגלריה מתוך אהבה לאמנות והרצון לעסוק בתחום. בירושלים יש איזה מחסור בחללים מסוג זה - אין כמעט גלריות מסחריות, ומדברים על כך שמי שרוצה לראות אומנות יורד לתל-אביב. הרגשתי שיש מעין ואקום שמבקש יוזמה כזו".

ערים לפרטים הקטנים

יונת סינטרה, 'נסיעה מחוץ לעיר', קולאז 2009 / צלם יחצ
יונת סינטרה, "נסיעה מחוץ לעיר", קולאז' 2009

בתערוכה "מחוץ לעיר", שאצרה יחד עם האמן אילן דותן, היא מתייחסת אל "החיים דרך עיניים עירונית". וכך היא כותבת: "כשאנו יוצאים מחוץ לסביבה הקבועה החושים מתחדדים, אנו שמים לב למראות שאם היו חלק משיגרת יומנו, לא היינו רואים אותם, אנו ערים לקולות, לריחות, לפרטים הקטנים, לדקויות הצבעים. ההתרשמות היא ראשונית, בראשיתית, תוצאה של יציאה משיגרה".

זוהי התערוכה השלישית בגלריה, שנפתחה עם תערוכה של איוון שוובל ואחריה הוצגה תערוכת יחיד של בועז נוי. העבודות שבתערוכה משקפות את המפגש בין האמנים ה"עירוניים" לנוף חדש ולא מוכר. איריס סינטרה מציגה עבודות העוסקות בתחנות מעבר, מסופים ורציפים.

דותן עצמו מציג נוף ישראלי קיצי, מסנוור. "חוויית היציאה מהעיר כמוה כהתקרבות אל השמש, למקום בו החום והאור מסמאים".

עוד מציגים גיא סער רוסו, בעז נוי, יונת סינטרה המציגה אנשים שנשקפים במראת הנהג שבמונית שירות - חוויה ידועה יותר לירושלמים. שחר סיון חוזר לנופי סיני, באובייקטים העשויים מחומרים שליקט בסיני, ובציורים בצבעוניות עזה. *

"מחוץ לעיר", גלריה דאנא לאמנות עכשווית, שץ 8, ירושלים, א', ג', ד' 10:00-16:00, ב', ה' 10:00-19:00, ו' 10:00-13:00