שנה לאחר קריסת ליהמן: ברננקי מכריז - "המיתון הסתיים"

יו"ר הפדרל ריזרב נשא דברים ביום השנה לקריסת ליהמן ברדרס, הגן על הצעדים שננקטו במסגרת ההתמודדות עם המשבר, והדגיש כי ההתאוששות הכלכלית תהיה איטית

שנה לאחר קריסת ליהמן ברדרס, יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, הגן היום (ג') על תuכניות החילוץ בהן נקט הבנק המרכזי בשנתיים האחרונות במסגרת ההתמודדות עם המשבר הכלכלי. הוא הדגיש כי התגובה המהירה של הרגולטורים ברחבי העולם מנעה משבר חריף ואף הצליחה להציל את כלכלת העולם שניצבה על סף התמוטטות. ברננקי אמר כי "לא נשקפת יותר סכנה להתמוטטות פיננסית", אך באותה נשימה ציין כי "ההתאוששות הכלכלית בארה"ב תהיה איטית והדרגתית".

"המערכת הבנקאית לא תחזור לעצמה בזמן הקרוב", אמר ברננקי. "שוק הנגזרים לא יחזור לעצמו גם כן בזמן הקרוב. אך אנו רואים יותר פעילות מחוץ לתוכניות הסיוע של ה'פד', יותר הלוואות לסטודנטים ויותר הלוואות לצרכנים. המערכת תהיה קטנה יותר ונתונה לרגולציה קשוחה יותר, ודברים אלה יכבידו על הצמיחה".

ברננקי ציין כי ה'פד' ימשיך לעקוב אחר השווקים הפיננסים ולוודא שישנה מספיק נזילות ושהשווקים לא יסבלו מ"הפרעות". לדבריו, "בעבר התבססנו בעיקר על ההון בבדיקות הנזילות, אך במשבר האחרון ראינו מצב שבו גם חברות שהיה להן מספיק הון סבלו מבעיית נזילות". ברננקי הביע תקווה כי הרפורמות של הממשל האמריקני ימנעו משברים דומים בעתיד. "אנחנו לא רוצים להיות שוב במצב בו היינו בספטמבר אשתקד", אמר. "המיתון הסתיים, אך הוא עדיין יורגש".

"תחזית כלכלית היא לא מדע מדויק", הוסיף ברננקי, אך מייד שרטט את כלכלת ארה"ב ביום שלאחר המשבר: "ברבעון השלישי ראינו סימני צמיחה והיא תימשך ב-2010, אך היא תהיה מתונה בשל תהליך הדה-מינוף, שינויים מבניים בכלכלה, החולשה בשוק הנדל"ן וסיום תכניות התמרוץ הממשלתיות. גם יצירת מקומות העבודה תהיה איטית ולכן הירידה בשיעור האבטלה תהיה איטית".

הצונאמי הכלכלי

המשבר הפיננסי הביא למחיקת 15.9 טריליון דולר במונחי שווי שוק מבורסות העולם, כמו גם למחיקה של כמעט 2 טריליון דולר על-ידי הגופים הפיננסים המובילים בעולם. המשבר, שהחל בקיץ 2007 כמשבר הסאב-פריים ורבים האמינו כי השפעתו תהיה מוגבלת למגזר הפיננסי בלבד, התפתח למימדים מפלצתיים לפני שנה עם קריסת ליהמן ברדרס, אשר הייתה פשיטת הרגל הגדולה בהיסטוריה, שינתה את הנוף הפיננסי בוול סטריט והכניסה את הכלכלה העולמית למיתון החריף ביותר בעידן שלאחר מלחמת העולם ה-2.

לא מעט ביקורת ספג ברננקי בשל קריסת ליהמן ברדרס. חודשים ספורים לפני הקריסה הוא סייע בחילוץ בית ההשקעות בר סטרנס, שנרכש על-ידי JP מורגן בסיוע ה'פד'. אולם כאשר ליהמן ברדרס עמד על פי התהום, ברננקי החליט לחבוש את כובע המחנך ולתת לענק ההשקעות לקרוס. ברננקי ושר האוצר לשעבר, הנרי פולסון, טוענים להגנתם כי לא היו יכולים לסייע לליהמן בשל המינוף האדיר שנטל על עצמו. אך סקר שערך העיתון "וול סטריט ג'ורנל" מהיום מראה כי כשני שלישים מהכלכלנים שהשתתפו בסקר דוחים את טענות ברננקי ופולסון.

ביום בו קרס ליהמן, ברננקי סירב גם לעזור לענקית הביטוח AIG. שני האירועים הללו היכו בעוצמה בשווקים הפיננסים, ועד מהרה חזר בו ברננקי באופן חלקי והזרים עשרות מיליארדי דולרים ל-AIG. אך עבור ליהמן, היה זה מאוחר מדי, ועם תוכניות הסיוע לשווקים שהושקו אחרי הקריסה בהיקף של טריליוני דולרים - רבים בארה"ב טוענים כי ייתכן וחילוץ ליהמן היה עולה הרבה פחות לממשל האמריקני.