דרויש: "לחברות הישראליות יש יתרון במסחר בבורסות בחו"ל"

במסגרת כנס ה-JOURNEY 2009 אמר ששון דרויש מבנק אוף אמריקה: "ישראל נתפסת כפלטפורמה לחדשנות טובה מאוד בתחום הביוטק, הטכנולוגיה, והאינטרנט" ■ נציג בורסת הנסדא"ק: "ישראל היא במקום השני מבחינת החברות שרשומות למסחר בבורסה"

"ישראל נתפסת כפלטפורמה לחדשנות טובה מאוד בתחום הביוטק, הטכנולוגיה, והאינטרנט. לדעתי יש לחברות הישראליות יתרון וסיכוי טוב לצאת להנפקה ולהירשם למסחר בבורסות בחו"ל, כמובן באם הן עומדות בקריטריונים, ואם הן בכלל מעוניינות", כך אמר היום (ג') ששון דרויש, מבנק אוף אמריקה/ מריל לינץ', במסגרת כנס ה-JOURNEY 2009 של "גלובס" בשיתוף ארנסט אנד יאנג.

במסגרת פאנל שעסק בשוק ה-IPO לאחר המשבר השחקנים, הפלטפורמות והחברות שיוכלו לצאת להנפקה, המשתתפים דנו באפשרויות היציאה להנפקה בבורסות, מצידן של חברות היי-טק וטכנולוגיה חדשות ומצליחות, אבל לא רק.

סנדי פרוכר, שמייצג את בורסת הנאסד"ק בניו-יורק, אמר כי "ישראל היא במקום השני מבחינת החברות שרשומות למסחר בבורסת הנאסד"ק. שיתוף הפעולה המוצלח עם הבורסה לניירות ערך בישראל מקל על העניין, ותורם רבות לסיכויים של הישראליות הראויות והמעוניינות".

רונית הראל בן-זאב, מהבורסה לניירות ערך בת"א, התייחסה אף היא לשיתוף הפעולה עם הנאסד"ק: "אני מסכימה עם מאיר. שיתוף הפעולה הוא אכן פורה וישראליות שרשומות למסחר בבורסה בניו יורק זוכות לשיעורי חשיפה טובים ולנזילות טובה מבחינת שעות מסחר, ותנאים נוספים. רק אתמול רשמנו למסחר פעיל את נס טכנולוגיות, שנסחרת כבר הרבה זמן בנאסד"ק, המשקיעים במניה יוכלו להיחשף אליה החל מאתמול, גם בשעות המסחר בישראל, ולא רק במסחר האלקטרוני מעבר לים. ולשיתופי פעולה נוספים כאלה אני מקווה בעתיד". אמרה.

הראל בן-זאב הוסיפה, כי "אנו רואים בתקופה האחרונה הצלחה של חברות הפארמה והביוטק , והמשקיעים בת"א מגיבים לזה. סקטור הביוטק הוא קטן אמנם, אך מרכז מחזורי מסחר גבוהים מאוד באופן יחסי, והמחזורים אף עולים. החברות האלה מצליחות להנזיל את עצמן ולגייס מזומנים, ובהקשר הזה זו הצלחה לא רק לסקטור או לחברות עצמן, אלא גם לבורסה עצמה".

* אם להשליך מדברים קודמים לגבי שיתופי פעולה, האם נראה התמזגות עתידית של הבורסה בניו יורק עם בורסות אחרות בעולם, כדי ליצור מעין בורסה גלובלית ואולי להקל על החברות שרוצות לצאת להנפקה?

פרוכר: "אנחנו מציעים שותפויות ושיתופי פעולה עם בורסות ברחבי העולם, אך לדעתי, בכל שוק, מתפתח או ותיק, הבורסה המקומית שלו היא הדגל שלו, לדעתי, מיזוג גלובלי בבורסות לא עתיד לקרות בעתיד הקרוב, אך שיתופי פעולה עם עוד ועוד מדינות בעולם בהחלט".

המשתתפים בפאנל דיברו על אפשרויות ההנפקה בתקופה של אחרי המשבר, והביעו את דעתם, כל אחד בתחומו, על האפשרויות שעומדות בפני החברות, והאם כדאי בתקופה כזו בכלל לצאת להנפקה.

דרוויש מעריך, כי "כדי להצליח, אם הצלחה נמדדת ביציאה להנפקה, יש להבין שכעת לאחר המשבר, הרף, הוא גבוה יותר, והקריטריונים קשוחים יותר. חברות חייבות להתאים עצמן לדרישות הגבוהות שדורשות הבורסות המרכזיות בעולם, ויש כאלה שיחשבו בכלל 'למה לנו', ויוותרו על ההנפקה".

קולין דיאמונד, מ-White& Case, סיכם ואמר כי "תחום הקלינטק הוא זה שיוצר את הבאזז הגדול ביותר בשנה שנתיים האחרונות. גם מבחינת המשקיעים, ובכלל בשוק. להערכתי, ההנפקות העתידיות יגיעו מהתחום הזה".