מה יציעו הגינדים בדרום הקריה? רק 100 מ"ר לדירה, בלי בריכה וחדר וכושר

הגינדים זכו במתחם יוקרתי אך עם המון חסרונות ■ בתי הטמפלרים, שהופכים את המתחם לכל-כך מיוחד, יהפכו למוקד בילוי ומסחר ענק - מה שאומר שהמוני בית ישראל יסתובבו ויבלו באזור

1. ראיית הנולד של יזם הנדל"ן הישראלי הפכה במרוצת השנים לשם דבר. בדומה לאלכימיה המפורסמת של ימי הביניים, שאפשרה להפוך מתכות פשוטות לזהב, הצליחו הנדל"ניסטים הישראלים לזהות פוטנציאל במקומות שעליהם איש לא חשב. יוסי גרינפלד (קרדן) גילה את ורשה בשלהי עידן הקומוניזם; אלפרד אקירוב (אלרוב) העביר את המיליונרים המפונקים מהבתים הפרטיים ורחבי הידיים אל תוך המגדלים; יצחק תשובה, לב לבייב ואליעזר פישמן הקימו שכונה באור יהודה ומיתגו אותה כמתחם נפרד לחלוטין (נווה סביון) ועוד.

אבל אז, אחרי שהעולם נפתח לתנועה המונית וגם היזם הישראלי כבר השתכר מהצלחתו, הם התחילו פשוט לאסוף מטילי זהב, מתוך הנחה שמחירי הזהב רק עולים. בנוסף, פתאום התברר להם שמודדים אותם (ומסקרים אותם) לפי כמות הזהב שיש להם בסל, ולא לפי הרווח שהם יגרפו עבורו.

נסו להיזכר, מתי שמעתם על יזם נדל"ן ישראלי מהשורה הראשונה שקנה בשנים האחרונות "מתכת פשוטה", כזו שאף אחד לא ראה. הרי בעידן החשבונאות של היום, אף אחד לא יקנה קרקע שהוא לא יוכל מיד להציף דרכה רווחי הון באמצעות שערוך הפוטנציאל. אף אחד לא מתמחר יותר סבלנות והתמדה.

בשם אותו הגיון, החליטו ארבעת ילדי גינדי לקנות השבוע את היהלום הכי נוצץ בסביבה. רק שבבוקר שאחרי, עם היהלום אצלם בכיס, הם מוכרחים לזכור שהם קנו אותו במחיר הכי יקר בשוק.

רק לשם המחשה: במחיר ששילמו הגינדים - 456 מיליון שקל (כולל הוצאות פיתוח) לקרקע המיועדת להקמת 324 דירות, אפשר לקנות היום בבורסה את כל חברת י.ח דמרי - המקימה 827 דירות מנתניה ועד באר שבע, מתכננת עוד למעלה מ-3,300 דירות ומחזיקה בהון עצמי של 334 מיליון שקל - ועוד להישאר עם עודף שיספיק לדירה או שתיים בדרום הקריה.

2.

ההדמיות המרהיבות של דרום הקריה והדיבורים ביממה האחרונה על "מגדלי היוקרה" או על "השכונה הסגורה" שיקימו גינדי החזקות עלולים ליצור מצג שווא. שלושת המגדלים, למרות גובהם (כ-30 קומות), יציעו דירות עממיות למדי.

מדובר על דירות בשטח של כ-100 מ"ר נטו, בלי יותר מידי 'פסיליטיז' של מתחמי יוקרה (בריכה, חדר כושר וכדומה). למטה, במודל שעוד לא ממש הוכיח את עצמו בארץ, יהיה מתחם מאוד גדול של משרדים ומסחר (10,000 מ"ר ו-2,800 מ"ר, בהתאמה). החניון התת-קרקעי יהיה משותף לדיירי הבתים ולבאי המתחם.

ואולי זו הנקודה הכי חשובה: בתי הטמפלרים, שהופכים את המתחם לכל כך מיוחד, יהפכו למוקד בילוי ומסחר ענק, מה שאומר שהמוני בית ישראל יסתובבו ויבלו מתחת. והפעם, להבדיל ממתחמי יוקרה אחרים, קשה להאמין שהרשויות יתנו יד לאיחודי דירות שישאירו את הבניינים בידי האלפיון העליון בלבד.

3.

מהצד, מביטים כעת בתוצאות המכרז עיריית תל אביב, בעלי חברת תנובה ועוד מספר סוחרים. לפני פחות משנה הם החליטו להקפיא את המכרז ל"שוק הסיטונאי", כ-100 מטר דרומית-מערבית לדרום הקריה.

אז, בעיצומו של המשבר העולמי, הגישו מספר חברות (בהן גם אפריקה ישראל) הצעות לרכוש את המתחם הכולל 275 אלף מ"ר מגורים (לעומת 31 אלף מ"ר בדרום הקריה) ועוד 33 אלף מ"ר מסחר - במחיר של 800 עד 1.2 מיליארד שקל. בהינתן המחירים השבוע, מותר למוכרים לפנטז על מחירים הגבוהים מההצעות ההן פי 3 או פי 4.

ואם כבר היסטוריה, צריך היום להשתתף בצערם של 6,000 הצעירים, "אנשי היי טק ושוק ההון בלבד", ששילמו לפני שנה כסף והגיעו לחוות רונית, כדי להצטרף לקבוצת הרכישה של "העיר החדשה".

דרור הלוי ורביב צולר, מארגני הקבוצה, הניחו להם לחיות באשליה: על פי המחירון שהציגו באותו מוצאי שבת, מחיר דירת 2 חדרים, בשטח 80 מ"ר, יתחיל ב-204 אלף דולר. דירת שלושה חדרים, בשטח 99.7 מ"ר, תתחיל במחיר של 288 אלף דולר. במציאות התל אביבית של היום, ותשאלו את ארבעת ילדי גינדי, מדובר במחירים שבקושי יספיקו למטבח.