ברקליס בראיון ל"גלובס": "המצב של בנק ישראל - צרות של עשירים; הדולר יהיה ב-3.6 ש' עד סוף השנה"

"ההתערבות הבלתי צפויה של פישר גרמה לספקולנטים להיות זהירים במסחר בשקל, אך לא משנה מה יעשה בנק ישראל, יש עדיין סיבה ללונג על השקל - הוא עשוי להתחזק אף יותר" ■ "העלאת הריבית עשויה למשוך יותר השקעות ספקולטיביות וזה התרחיש המסוכן ביותר מבחינתנו"

"בנק ישראל עובר במהירות למונחים של נורמליות במדיניות המוניטרית שהוא מנהיג. הוא פועל מהר יותר ממה שהשוק צפה, והמהירות הזו משקפת את האמון שלו באיתנות הכלכלה הישראלית". במלים מחמיאות אלה פותחים את הראיון מת'יו ווגל, ראש חטיבת מחקר השווקים המתעוררים בברקליס קפיטל, וקון צ'ו, אסטרטג מטבעות בכיר בבנק.

"אני חושב שלאמון שלו יש בסיס איתן", מוסיף צ'ו. "העלייה האחרונה של המדד המשולב, בשיעור של 1.2%, היא החזקה ביותר בחודשים האחרונים, ונתוני הצמיחה מעידים על צמיחה גבוהה מהצפוי ברבעון השני. חשוב להדגיש שצמיחה של 1% זה אולי לא הרבה במונחים אבסולוטיים, אבל כלכלות רבות - מתעוררות ומפותחות - הציגו נתונים הרבה פחות טובים. כל הנתונים הללו מאפשרים לבנק ישראל לחזור מהר יותר למדיניות".

*יש לא מעט מבקרים למדיניות בנק ישראל, שטוענים שאין לו סיכוי לנצח את הספקולנטים.

"היום ברור שדווקא ההתערבות הבלתי צפויה של הבנק גרמה למשקיעים הספקולנטיים להיות זהירים יותר במסחר בשקל. עם זאת, המסר שאנחנו מקבלים מהשוק הוא שלא משנה מה יעשה בנק ישראל, יש עדיין סיבה למשקיעים להשקיע בלונג על השקל.

"הפעילות של בנק ישראל הפכה את המשקיעים לקצת יותר רגישים במסחר בשקל. השוק הרבה יותר זהיר מבעבר. הפעולות של בנק ישראל ככל הנראה יאטו את התחזקות של השקל, אך לא יהפכו את המגמה. מה שישנה את המגמה הוא שינוי בתמונת המאקרו, וזו לא צפויה בקרוב".

*מה התחזית שלכם לשער הדולר בסוף השנה?

"אנחנו מעריכים שבסוף השנה הדולר יעמוד על 3.60 שקל. ייתכן שהוא אף יגיע לשם מהר יותר ובצורה חדה יותר. העלאת הריבית של בנק ישראל עשויה למשוך יותר השקעות ספקולטיביות וזה התרחיש המסוכן ביותר מבחינתנו. אני חושב שהשקל יכול להתחזק אף מעבר לכך".

"השקל - המטבע הטוב ביותר באזור"

המצב הבעייתי של בנק ישראל ברור לצ'ו: מצד אחד, העלאת הריבית הכרחית כדי לשמור על האינפלציה בטווח היעד. מצד שני, העלאת הריבית תמשוך לשוק ספקולנטים, שיבקשו לבצע מסחר Carry Trade בשקל. במסחר זה, נזכיר, המשקיעים לווים במטבעות עליהם הריבית נמוכה ומשקיעים במטבעות שנושאים ריבית גבוהה יותר.

"בנק ישראל נמצא בסיטואציה קשה, אבל ניתן לכנות אותה צרות של עשירים", אומר צ'ו. "להערכתנו, הוא פעל נכון במהלך המשבר והוא פועל במהירות ובצורה נכונה גם היום, כשאנחנו יוצאים ממנו".

לאור זאת, ישראל והשקל בולטים ברשימת העדיפויות של ברקליס באזור, כאשר צ'כיה מקבלת דומיננטיות דומה. "אני מונה את ישראל וצ'כיה בנשימה אחת, כי יש להן מאפיינים דומים. בשתי המדינות מדובר בכלכלות פתוחות וקטנות, עם קובעי מדיניות שעד היום עשו את הפעולות הנכונות במהירות גבוהה".

ווגל: "בשוק המט"ח אנחנו מסתכלים על שני גורמים: הערכת שווי ויסודות כלכליים. היום, מבחינת היסודות הכלכליים, השקל הישראלי הוא המטבע הטוב ביותר באזור, והוא אחת מהמלצות המסחר שלנו החודש. בנוסף, אנחנו ממליצים על מטבעות נוספים כמו הזלוטי הפולני, שהתחזק מאוד בשבועות האחרונים".

*השקל מתחזק בגלל יסודות כלכליים חזקים או בגלל הספקולנטים?

צ'ו: "מאחורי כל פעילות ספקולטיבית חייב להיות גורם כלכלי, וכמו שאמרנו קודם, במיוחד מבחינת צמיחה, הם מתקיימים בישראל".

ווגל: "ברור לנו שהכלכלה הישראלית תתאושש מוקדם יותר מכלכלות אחרות באזור. זו ההערכה שלנו גם לגבי טורקיה, למרות ששם זה יכול לקחת יותר זמן. גם הכלכלות במזרח אסיה נראות טוב, ובאמריקה הלטינית הריאל הברזילאי עדיין נראה אטרקטיבי למדי".

*אתם מתייחסים לישראל כשוק מתפתח או מפותח?

צ'ו: "במובנים מסוימים אנחנו בוחנים אותו כאחד שנע כל הזמן בין הגדרה של שוק מתפתח לשוק מפותח".