פודים: "בפירוק יקבלו בעלי האג"ח שליש ממה שיקבלו בהסדר"

בעלי האג"ח של לידר התבקשו לאשר דחייה נוספת של תשלום האג"ח לחודש נובמבר ■ חוב האג"ח של החברה - 180 מיליון שקל ■ "זה פשוט סרט הזוי ואסור לי לתת פה למישהו משהו ביד, כי אז הוא מיד מקשיח את העמדה שלו"

אך טבעי הוא שעל רקע המגה הסדרים המתוכננים באפריקה ישראל ובצים, חוב של 180 מיליון שקל כבר אינו מעורר סערה גדולה בשוק ההון, גם כשמדובר בפיננסיירים מהוללים כיצחק שרם ויאיר פודים.

כך, באסיפת אג"ח שקטה ועניינית שכינסה היום לידר השקעות - זרוע הפעילות העיקרית של שרם פודים גרופ - הוחלט להעמיד להצבעה הצעה לדחייה נוספת של החזר התשלום למחזיקי האג"ח עד לחודש נובמבר. "הבלאגן הזה שיש פה, הוא כי יש הרבה צדדים מוסדיים ופרטיים", אמר ל"גלובס" יאיר פודים לאחר האסיפה, "זה פשוט סרט הזוי ואסור לי לתת פה למישהו משהו ביד, כי אז הוא מיד מקשיח את העמדה שלו".

*החברה תלך לפירוק?

פודים: "בפירוק, אם כל אחד יעשה כאן חשבון מה הוא יקבל, אז מחזיקי האג"ח יקבלו שליש ממה שיקבלו בהסדר חוב, וגם הבנק מבין את זה. זה משא ומתן וכל אחד מנסה פה לכופף ידיים ולמשוך לכיוון שונה".

*האם תישארו עם אחזקה בחברה לאחר שייכנס משקיע חדש?

"ברור".

לידר, שבשליטת שרם, פודים ורובין צימרמן, נמצאת במשבר קשה על רקע חשיפה ענקית לתחום הנדל"ן במזרח אירופה. לדו"חות האחרונים של החברה, בעבר מחברות ההשקעה המובילות במשק, צורפה הערת "עסק חי" בעקבות חשש מאי יכולתה לשרוד את המשבר. אג"ח ד' של לידר נסחרת בתשואת זבל של 247%.

החברה מהווה חברת האם של גרינסטון תעשיות, לידר נדל"ן, לידר שוקי הון ופולאר תקשורת, כשכל חברות הקבוצה, מלבד בית ההשקעות לידר שוקי הון, מפסידות. את המחצית הראשונה של 2009 סיימה החברה בהפסד של 114 מיליון שקל לאחר הפסד של 166 מיליון שקל אשתקד. רובו המכריע של ההפסד נבע מפעילות הנדל"ן.

מגעים עם 4 גורמים

עו"ד יהושוע (ג'וש) רוזנצוויג, המייצג את מחזיקי האג"ח, הסביר מה קרה בחברה בחודשים האחרונים וענה לשאלות המשתתפים: "הייתה ציפייה שבנק לאומי יזרים 60 מיליון שקל לחברה, מה שהיה מאפשר פירעון תשלום ראשון לאג"ח, אך זה לא קרה והבנק חזר בו מכוונתו. כשראינו שאין מספיק כספים הבנו שהסיכוי היחיד להמשכיות החברה ולהגעה להסדר חוב הוא להביא כסף מבחוץ. בתחילה אותר מועמד אחד שהראה נכונות לבצע השקעה בחברה, אך בהמשך החלטנו שעדיף מכרז".

כיום מתנהלים מגעים עם ארבעה גורמים: צביקה בארינבוים, דן דוד, דני ברק (מנכ"ל לידר שוקי הון) בראשות קבוצה של משקיעים, ומספר אנשי עסקים שמיוצגים בידי רוני פוסמן. הארבעה הגישו הצעות מגוונות שכללו הזרמת כספים לחברה, הנפקת אג"ח עם ביטחונות, קבלת מניות לידר ושטר הון עם פונקציה של המרה.

היקף ההתחייבויות (במאוחד) של לידר השקעות הוא כמיליארד שקל, כשמתוך זה החוב למחזיקי האג"ח עומד כאמור על כ-180 מיליון שקל. החברה אינה עומדת בהחזר החובות, וההון העצמי שלה (המיוחס לבעלי מניות החברה) מסתכם ב-39 מיליון שקל בלבד.

באסיפת מחזיקי האג"ח שהתקיימה בחודש מאי צפו הצרות לראשונה, ואז אושרה דחיית מועד התשלום הראשון של קרן האג"ח והריבית מחודש מאי ל-15 בספטמבר שחל היום. היום, כאמור, התבקשו מחזיקי האג"ח, המיוצגים על ידי עוה"ד אלון בנימיני ורענן קליר, לאשר דחייה בחודשיים נוספים.

לידר השקעות אינה עומדת בהתניות הפיננסיות ביחס לאשראי שנטלה מהבנקים ומכאן התחיל כדור השלג להתגלגל במהירות. צמד הפיננסיונרים שרם-פודים יכול היה "להתגלגל" כך עוד מספר חודשים, אבל בחודש יוני החליט בנק לאומי לעצור את החגיגה ולא אישר מיחזור הלוואה של 100 מיליון שקל לחברת הבת לידר נדל"ן.

"הבנק לקח אותנו אחורה"

"הגענו להסכמה עם החברה על מרבית הנושאים", אומר רוזנצוויג המייצג את מחזיקי האג"ח. "לגבי המו"מ עם בנק לאומי, ביקשנו מהם ליטול חלק בהסדר ולקבל רשימה של תנאים כולל איך הם יכולים לתרום להסדר על מנת לאפשר למשקיע החדש להיכנס ולהוציא את כולנו מהבעיה.

"בתחילה הם הביעו הסכמה וראשית של הבנה, אך לאחרונה חלה הקשחה מסוימת. יש ארבעה צדדים להסדר (משקיע, חברה, בנק ומחזיקי האג"ח - א.ש) ומי שלקח אחורה זה הבנק. זה די מפתיע כי חשבנו לקבל מהם מכתב תומך, אך אני חושב שהם יחזרו לשולחן המו"מ. בינתיים הבנק הסכים להאריך את האשראי עד לסוף החודש ויש איתו מגעים. התהליך של השלב הראשון של המכרז נסגר ולסיבוב השני רק הם יכולים להציע ערבות בנקאית. בסוף התהליך בעלי השליטה הנוכחיים יאבדו את השליטה בחברה".

על רקע חוסר הסכמה של הבנקים לאישור מתווה ההסדר, נדחה המכרז לרכישת לידר השקעות נדחה מיום ראשון ה-13.09 ל-29.09. עד אז ינסו מנהלי המכרז, ג'וש רוזנצוויג וקותי גביש, המייצג את החברה, להגיע להסכמה עם הבנקים.

אחד המשקיעים הפרטים באסיפה טען כי "המצב של בנק לאומי השתפר לעומת המצב של מחזיקי האג"ח". אך רוזנצווי טוען כי "זה לא נכון בעליל. אם לא היה לבנק לאומי אינטרס שיהיה הסדר הם לא היו מחכים ארבעה חודשים. הבנק מעוניין בהסדר ולא רוצה שהחברה תלך לפירוק. כדאי לו להמשיך בתהליך, תאמין לי הייתי בצד של הבנקים כמה שנים ואני יודע איך הם עובדים. בלי שיתוף הפעולה של הבנקים - אין תהליך. גם בנק לאומי בדעה שהתהליך הוא לטובתם ולכן יש סיכוי טוב ולכן אני ממשיך בו".

עוד הוסיף רוזנצווייג כי "אם החוב היה מוצג לפירעון מיידי החברה הייתה מתפרקת וכל אחד היה מנסה להשיג כמה שיותר. מצבנו יהיה יותר טוב אם משהו יכנס להשקעה בחברה כאשר מביאים בחשבון מזומן, אג"ח מגובות ואג"ח לא מגובות. אתה רוצה לקבל בחזרה כמה שיותר ממה שהשקעת - אז אם משקיע חדש ישים 60 מיליון שקל בחברה הוא לא ילך אחר כך". *