פול וולקר: "ארוכה הדרך לרמות הפעילות של טרום המשבר"

יו"ר ה'פד' לשעבר: "לא סביר שכספי ציבור צריכים לתמוך בפעילויות עתירות סיכונים בשוקי ההון, רק מפני שהפעילויות הללו שוכנות תחת אותה קורת הגג של בנקים מסחריים"

פול וולקר, מי שהיה יו"ר הפדרל ריזרבלפני בן ברננקי ואלן גרינספן ומשמש כיום כיועץ כלכלי לנשיא ברק אובמה, אומר ש"יש עוד דרך ארוכה" עד שהמשק האמריקני יחזור לרמת הפעילות שלו לפני המשבר.

"זה יהיה רצף זמן ארוך - עניין של שנים - עם סיכונים של כמה מעידות בדרך", אמר וולקר אתמול (ד') בכנס פיננסי בבברלי הילס, קליפורניה. לדבריו, הוא רואה סימנים לכך שהכלכלה מצויה ב"שלבים מוקדמים של הבראה", אך עליו להזהיר ש"עוד מוקדם מאוד לחזור לעסקים כרגיל".

וולקר שותף להערכה שהשמיע שלשום היו"ר הנוכחי של הפד, בן ברננקי, לפיה המיתון כנראה חלף, אבל שהכלכלה תמשיך להיות "חלשה מאוד למשך זמן מה". וולקר, שהתפרסם כשהעלה את ריבית קרנות הפד ל-20% כדי להחניק את האינפלציה בשנת 1980, חזר גם על קריאתו להגביל את פעילות הבנקים הגדולים, שקריסתם עלולה לאיים על כל המערכת הפיננסית.

וולקר אמר כי הכלכלה עברה "קפיצה מסוימת" משלב השפל של ההאטה הכלכלית. "יש לנו עוד דרך ארוכה ללכת עד שנחזור לניצול מלא של כל המשאבים הכלכליים שלנו ונראה שיקום שיהיה קרוב לתעסוקה מלאה".

יותר מחמיר מאובמה

בנאומו הוא קרא להגביל את פעילות הבנקים המסוכנים מבחינה מערכתית, ובכך הוא מציג דרישות מחמירות יותר ביחס לתוכניות של הנשיא אובמה ושל אנשי ממשל אחרים. "אינני חושב שסביר שכספי ציבור צריכים להיות זמינים בצורה בלתי ישירה לתמיכה בפעילויות עתירות סיכונים בשוקי ההון, רק מפני שהפעילויות הללו שוכנות תחת אותה קורת גג של ארגוני בנקאות מסחרית".

וולקר כבר טוען מזה זמן כי יש לאסור על חברות פיננסיות שנחשבות ל"גדולות מכדי ליפול" לעסוק בסוגי מסחר ובהשקעות מסוימים. הממשל מעוניין בפיקוח הדוק יותר על מוסדות כאלו, ובדרישות הון ונזילות נוקשות יותר.

"השתתפות נרחבת בפעילות בשוקי ההון של האוריינטציה לעסקאות ונטולי המגע האישי אינה נראית לי חלק בלתי נפרד מבנקאות מסחרית", אמר וולקר.

סיכונים בלתי נמנעים

"מעורבות מהותית במימון ממונף מאוד ובמסחר נוסטרו גדול, טומנת בחובה סיכונים כמעט בלתי נמנעים. אני מטיל ספק בהנחה שרשת הביטחון הפדרלית, והתמיכה הפיננסית, יורחבו אל מעבר לקהילת הבנקאות המסחרית המסורתית", הוא הוסיף.

קית המבר, חוקר לשעבר בפד וכיום הכלכלן הראשי של חברת FAF יועצים ממינאפוליס של יו.אס בנקורפ, אמר שהוא מסכים עם התחזית הכלכלית של וולקר, בהתחשב בכך ששיעורי אבטלה ירדו בפחות מ-1% בשנה שאחרי סיום של תקופות מיתון קודמות. לדבריו, "חולפות שנים רבות עד שחוזרים לנקודה שבה מתקרבים למה שנחשב קרוב לתעסוקה מלאה".