4 מיליון שקל מונעים הסדר חובות ב-GMF

זהו היקף הפער בין מחזיקי האג"ח ובעלי המניות של החברה, שנמצאים בהליך גישור ■ במוקד המחלוקת: גובה הערבות שיעמידו בעלי המניות לפירעון חוב האג"ח

לאחר מספר סבבים של שיחות בהליך הגישור שבין מחזיקי האג"ח בחברת GMF לבין בעלי המניות בחברה, במסגרתו הועלה מתווה הסדר ששופר מספר פעמים לדרישת מחזיקי האג"ח, עדיין קיים פער של 4 מיליון שקל בין הצדדים.

GMF הוקמה בשנת 2006 במטרה להעניק מימון ביניים לחברות בתחומים שונים, בין היתר בנדל"ן. את החברה הפרטית מנהל ג'רי מנדל, לשעבר מנכ"ל מריל לינץ' ישראל, ובעלי מניותיה הם קרן RP, המחזיקה ב-63% מהמניות, ופועלים אי.בי.אי, שבשליטת רונן צלניר, חברת הברוקרים אי.בי.אי ופועלים שוקי הון, אשר מחזיקה ב-36% מהחברה. קרן הגידור RP קפיטל נמצאת בשליטת הפיננסייר רפי ברבר והמיליארדר הצ'כי פטר קלנר.

החברה גייסה בתחילת 2007 אג"ח בהיקף 90 מיליון שקל, שאמורות היו להיפרע בשלושה תשלומים שווים בדצמבר 2008, יוני 2009 ודצמבר 2009. החברה העניקה הלוואות למספר חברות הפעילות בחו"ל, ועמדה בתשלום הראשון לבעלי האג"ח, אך את תשלום הקרן בחודש יוני השנה כבר לא שילמה, אלא רק את הריבית. זאת, עקב אי עמידה של חלק מהלווים בפירעון ההלוואות שהעניקה להם.

את הרבעון השני השנה סיימה GMF בהפסד של 3.6 מיליון דולר, שנבע בין היתר מהפרשות שביצעה להלוואות שלגביהן קיים ספק אם יוחזרו במלואן. כיום, ארבע מתוך חמש ההלוואות שהעניקה החברה נמצאות בפיגור בהחזרים, ובעקבות זאת היא הפרישה עד כה 8 מיליון דולר. לחברה גירעון של 3 מיליון דולר בהון העצמי, ובקופתה היו נכון לסוף הרבעון השני 193 אלף דולר בלבד.

הכרעות אחרי החג

הצעת הפשרה של המגשר אלקס הרטמן, כוללת דחייה של פירעון הקרן לתשלום אחד בסוף שנת 2011, וכן הורדת הריבית שתשולם למחזיקי האג"ח מ-7% ל-3.5%, כאשר כל תשלום שיתקבל בחברה מהלווים יועבר מיד למחזיקי האג"ח.

בעלי האג"ח יקבלו 15% מהון המניות של החברה, ובעלי המניות הבטיחו להעמיד ערבות בגובה 25 מיליון שקל, להבטחת פירעון חוב האג"ח. לפי המתווה, גובה הערבות יירד בהתאם לתשלום שתעביר GMF למחזיקי האג"ח, וסעיף זה הוא מוקד המחלוקת בין הצדדים.

בעלי המניות מבקשים לבטל את הערבות לאחר תשלום סכום של 25 מיליון שקל לבעלי האג"ח, בעוד שאלו דורשים כי הערבות תקטן בהדרגה - ב-21 מיליון שקל לאחר החזר ה-25 מיליון שקל, כשאותם 4 מיליון שקל נותרים יוחזרו בשלבים עד לתשלום של יתרת ה-45 מיליון שקל לבעלי האג"ח.

הצעתו של המגשר מקובלת על בעלי המניות של GMF, אשר הסכימו להיות מחוייבים לה עד ה-23 בספטמבר. מבחינת מחזיקי האג"ח, ביום שני שמיד לאחר ראש השנה תתקיים אסיפה שלהם במשרדי עו"ד רונן קנטור ברמת גן, בהמשך לאסיפה שקיימו בתחילת שבוע זה, ובה הם יחליטו האם לקבל את הצעת ההסדר של המגשר.