4 ימים לפני ועידת ה-G-20: הכלכלנים פסימיים בדבר יעילותה

יועצו הכלכלי של קלינטון: "ככל שאנו מתרחקים ממוקד הרעש של המשבר, פםחות סביר שב-G-20 ינעצו שיניים בכל דבר משמעותי" ■ אובמה בתוכנית הרדיו השבועית: "עלינו לעשות עוד רבות על מנת שנבנה כלכלה המייצרת משרות טובות לכל אלו שמחפשים כיום עבודה"

בימים חמישי ושישי השבוע, ה-24 וה-25 בספטמבר, יפגשו מנהיגי 20 המדינות המתועשות, ה-G-20, בוועידה החצי-שנתית בפיטסבורג, ארה"ב. בפורטל הפיננסי האמריקני "מרקט ווטש" מתארים את המנהיגים שיטלו בה חלק ככאלו "ההולכים ביהירות" ואשר צפויים "לנקות את נוצותיהם מעליהם" כמי ש"הצילו את כלכלת העולם ווידאו כי משבר כלכלי לא יחזור לעולם", אבל הם מציינים כי בד בבד סבורים אנליסטים רבים אין תוכניות לרפורמות מרחיקות לכת העומדות על סדר היום.

כך למשל, מצוטט ג'פרי גרטן, הדיקן לשעבר של ביה"ס למנהל עסקים באוניברסיטת ייל ויועץ כלכלי בינלאומי לנשיא ארה"ב לשעבר, ביל קלינטון, כמי שאמר ש"האוויר יוצא מהבלון של ה-G-20". עוד אמר כי גרטן כי "ככל שאנו מתרחקים ממוקד הרעש של המשבר, פםחות סביר שב-G-20 ינעצו שיניים בכל דבר משמעותי". זאת ועוד: "אני חושב שהסכנה הממשית היא ששום דבר לא נעשה על מנת למנוע משבר כלכלי בהמשך הדרך".

ועידת ה-G-20 התכנסה לראשונה בנובמבר אשתקד ושוב באפריל, כשרטטו עקרונות להתמודדות עם המשבר הכלכלי העולמי, לרבות איסור על הקשחת מגבלות סחר. מחוץ למעגלים הממשלתיים, מדובר רבות על הצורך לחייב את הבנקים בהלימות הון גבוהה יותר כדי לשמור מפני נטילת חובות גדולים מידי.

עוד על סדר יומם של הכלכלנים והאנליסטים השונים הוא הרעיון לפיה הוועידה צריכה לעסוק בסוגיית "הבנקים הגדולי מכדי ליפול". "הדבר ידרוש כיווץ של חברות האחזקה הבנקאיות למימדים ניתנים לניהול" סבור סימון ג'ונסון, כלכלן ראשי בקרן המטבע העולמית וכיום פרופסור במוסד הטכנולוגי במסצ'וסטס. הוא סבור כי ההזמנות "להקטין" אותם כמעט וחלפה, אולם על הממשלות השונות לגבות פרמיות ביטוח גבוהות על הגדולים שבבנקים, כדי לעודד אותם להתכווץ.

בינתיים, סבור נשיא ארה"ב, ברק אובמה, כי הוועידה תשמש "הזדמנות טובה לבחינת הצעדים אותם נקטה כל מדינה - בנפרד וביחד - לעצור את רוח הגבית של המשבר הכלכלי", כפי שהתבטא בתוכנית הרדיו השבועית שלו. "לעצור את הדימום אינו מספיק", אמר אובמה. "עלינו לעשות עוד רבות על מנת שנבנה כלכלה המייצרת משרות טובות לכל אלו שמחפשים כיום עבודה".

בעוד שקרא לחיזוק משותף של פיקוח עולמי על השווקים הפיננסים ,כדי שלעולם לא נמצא עצמנו במצסב לא יציב כפי שמצאנו את עצמנו רק לפני שנה", הוא קרא לממשלתו לעדכן את הפיקוח על מוסדות ושווקים פיננסיים.

"בוועידה הקרובה של ה-G-20 נשוחח על הצעדים הנדרשים להגן על המערכת הפיננסית העולמית שלנו ולסגור פעמים בפיקוח ברחבי העולם - פערים שאיפשרו נטילת סוגים שונים נטילת סיכונים חסרת אחריות שהביאה למשבר", אמר. כן ציין שצעד נוסף הוא הקמת רשות להגנת הצרכן שתמנע מלקוחות לחתום על משכנתאות שאין ביכולתם להחזיר ועל חוזים שאינם מובנים.