שיכון ובינוי: תחנת הכוח התרמו-סולארית התקדמה שלב נוסף

התחנה תוקם באזור קיבוץ צאלים בדרום ■ התוכנית תועבר לאישור המועצה הארצית לתכנון ובנייה ■ התנגדות גורפת של ארגוני הירוקים שטוענים כי הקמת התחנה תפגע בשטחים פתוחים

פרויקט תחנת הכוח התרמו-סולארית בצאלים, שמקדמת חברת שיכון ובינוי , שבשליטת שרי אריסון, עבר את המכשול הראשון.

ל"גלובס" נודע כי ועדת העורכים של תמ"א 10 (תוכנית המתאר הארצית להקמת תחנות כוח) המליצה לקדם את התוכנית של שיכון ובינוי להקמת תחנת כוח בטכנולוגיה תרמו-סולארית, בהספק של כ-120-100 מגה-וואט, באזור קיבוץ צאלים. ועדת העורכים אישרה לקדם הרשאה לתכנון, תחנת הכוח התרמו סולארית, דהיינו מתן 'אור ירוק' להתחיל בתכנון המפורט של הפרויקט.

בהתאם להמלצת ועדת העורכים, התוכנית להקמת התחנה תועבר כעת לאישור המועצה הארצית לתכנון ובנייה, וזאת בכפוף להסתייגויות של משרד הביטחון ומשרד החקלאות שטרם גיבשו את עמדתם.

יצוין כי ועדת העורכים המליצה לקדם את התוכנית למרות התנגדות גורפת של ארגוני הירוקים שטענו כי הקמת התחנה תפגע בשטחים פתוחים. מבחינת שיכון ובינוי, מדובר בהישג, מאחר וזהו אישור ראשון להקמת תחנת כוח תרמו-סולארית פרטית, בנוסף לזו המקודמת על-ידי המדינה באזור אשלים.

כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", שיכון ובינוי, בניהולו של עופר קוטלר, בוחנת הקמת תחנת כוח בטכנולוגיה תרמו-סולארית בנגב בהיקף של כ-120 מגה-וואט.

שיכון ובינוי, באמצעות חברת הבת, שיכון ובינוי Envirment , בניהולו של אמיר לוי, חתמה על הסכם אופציה עם קיבוץ צאלים להקמת התחנה בשטח של כ-2,000 דונם חקלאיים בסמוך לצאלים. ההשקעה בפרויקט נאמדת בכ- 350-400 מיליון דולר. במקביל, הגישה שיכון ובינוי לרשות לחשמל בקשה לקבלת רישיון עבור תחנת הכוח המתוכננת.

הפרויקט בצאלים הוא חלק מהאסטרטגיה של שיכון ובינוי, בראשות היו"ר רוית ברניב, להגדיל את ההשקעות בתחומי האנרגיה, המים ואיכות הסביבה. שיכון ובינוי נכנסה לפני כשנה לענף הסולארי עם ייסודה של החברה הבת סולאריה לשיווק והתקנת קולטים סולאריים בטכנולוגיה פוטו-וולטאית (PV) למגזר הביתי והעסקי .

במקביל מתמודדת כיום שיכון ובינוי יחד עם סולל ובייטמן ליטווין במכרז הענק להקמת תחנת הכוח התרמו-סולארית באשלים, בהספק של עד 220 מגאווט, בהשקעה של 700 מיליון דולר, ועם אלקנור הספרדית במכרז להקמת התחנה הפוטו-וולטאית (30 מגה-וואט) במקום, בהשקעה של כ-70 מיליון דולר.

כפי שפורסם באחרונה ב"גלובס", שיכון ובינוי מתמודדת כיום גם במכרז לרכישת השליטה בחברת האנרגיה הסולארית סולל, לפי שווי חברה הנאמד בכ- 300-400 מיליון דולר.

שיכון ובינוי העפילה לשלב הגמר במכרז יחד עם סימנס מגרמניה, ואלסטום וארווה הצרפתיות, אך בענף מעריכים כי סיכוייה במכרז נמוכים יותר, מאחר ואינה מוכנה לשלם מחירים גבוהים מדי.